Cel projektu

Przed gospodarką polską i światową stoi wiele wyzwań o charakterze biznesowym, technologicznym i badawczym, dotyczących informatyzacji wielu dziedzin życia. Obecnie, praktycznie każda dziedzina życia i gospodarki wymaga stosowania narzędzi informatyki, np. przemysł, energetyka, transport, telekomunikacja, nauka, bankowość, medycyna, handel, usługi. Z badań dotyczących oceny zapotrzebowania gospodarki na absolwentów szkół wyższych przeprowadzonych na zlecenie MNiSW (“Badanie ewaluacyjne ex-ante dotyczące oceny zapotrzebowania gospodarki na absolwentów szkół wyższych kierunków matematycznych, przyrodniczych i technicznych”) wynika, że Informatyka znajduje się aktualnie wśród kierunków o największym zapotrzebowaniu na rynku pracy (29%) i taki sam trend przewiduje się w perspektywie najbliższych 5 i 15 lat. Jednocześnie Informatyka jest kierunkiem dla którego istnieje największa luka pomiędzy zapotrzebowaniem na rynku pracy a podażą absolwentów. Ze wspomnianego raportu wynika, że w roku 2013, łącznie w przemyśle i usługach, będzie brakowało około 6000 inżynierów informatyki. W tym kontekście, zapotrzebowanie na wysokiej klasy absolwentów kierunków Informatyka w kraju i na świecie jest niezaprzeczalne.

Ogólnym celem projektu jest zwiększenie liczby dobrze wykształconych, odpowiadających zapotrzebowaniu rynku pracy, absolwentów kierunku Informatyka Politechniki Poznańskiej. Z celem ogólnym są związane następujące cele szczegółowe projektu.

C1: Zwiększenie liczby studentów studiów stacjonarnych I i II stopnia przyjmowanych na kierunek Informatyka.

C2: Podniesienie poziomu wiedzy studentów z zakresu podstawowych przedmiotów ścisłych i wyrównywanie szans ukończenia studiów z dobrym wynikiem dla wszystkich studentów.

C3: Wzbogacenie oferty kształcenia na kierunku Informatyka dla stacjonarnych studiów I i II stopnia i dostosowanie oferty kształcenia do wymagań rynku pracy.

C4: Podniesienie jakości kształcenia i udoskonalenie mechanizmów weryfikacji jakości kształcenia na kierunku Informatyka dla stacjonarnych studiów I i II stopnia.

Przedstawione cele szczegółowe są bezpośrednio powiązane z celem PO KL, jakim jest „upowszechnienie edukacji społeczeństwa na każdym etapie kształcenia przy równoczesnym zwiększeniu jakości usług edukacyjnych i ich silniejszym powiązaniu z potrzebami gospodarki opartej na wiedzy”. Zwiększenie liczby studentów (cel C1) korzystnie wpłynie na upowszechnienie edukacji na poziomie studiów wyższych inżynierskich i magisterskich, wymaganych przez rynek pracy. Podniesienie poziomu wiedzy z zakresu podstawowych przedmiotów ścisłych (C2) może przyczynić się do uzyskiwania przez studentów lepszych wyników nauczania, a w konsekwencji do wzrostu wiedzy absolwentów studiów technicznych. Wzbogacenie oferty kształcenia (C3) będzie miało wpływ na poszerzenie obszarów wiedzy zdobywanej przez absolwentów i w konsekwencji, może korzystnie wpłynąć na innowacyjność i konkurencyjność gospodarki zasilanej tak wykształconymi absolwentami. Ponadto, dostosowanie oferty kształcenia do wymagań rynku pracy (C3) zdecydowanie pozytywnie wpłynie na konkurencyjność gospodarki poprzez kształcenie w tych dziedzinach, które aktualnie są najbardziej potrzebne w praktyce. Dodatkowo, studenci zdobędą większą wiedzę praktyczną z zakresu wdrażania technologii informatycznych i realizowania projektów informatycznych. Przewidujemy, że dzięki realizacji celu C4 zakres wiedzy zdobywanej przez studentów zostanie przekazany w jeszcze bardziej efektywny i atrakcyjny sposób oraz zostanie lepiej utrwalony. Wdrożone mechanizmy oceny jakości kształcenia pozwolą na monitorowanie procesu kształcenia, wykrywanie słabych jego ogniw i ciągłe ulepszanie procesu kształcenia.

Ponadto, niektóre zadania przewidziane do realizacji w ramach projektu (program stypendialny i program wyrównawczy) powinny wspomóc realizację innego celu POKL, jakim jest „zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego”.

Niniejszy projekt swym zakresem obejmuje wszystkie cele i realizujące je zadania, wymienione w Poddziałaniu 4.1.2 konkursu nr 1/POKL/4.1.2/2010.