
8.
Utworzenie
i zaplanowanie zlecenia produkcyjnego, obliczenia MRP.
Aby wprowadzić nowe
zlecenie klienta należy uruchomić moduł Zbyt, a następnie wybrać opcję Zlecenia
klientów. System
uruchomi główna formatkę, na której należy wybrać zakładkę Nowy i wypełnić wszystkie
niezbędne pola:
•
Nr zlecenia – numer nadawany automatycznie przez system (w analizowanym
przykładzie – KA0087)
•
NrK – numer klienta (wyboru można dokonać z
listy rozwijanej lub bezpośrednio wpisując nr klienta, w przykładzie jest to nr
50000)
•
Opis klienta – dokładne dane klienta
•
Komisja – Imię i nazwisko dyponenta, np. Anna
Nowak
•
Nr zam. – numer zamówienia, na podstawie, którego tworzone jest zlecenie.
Po wypełnieniu wszystkich
pól należy wybrać przycisk Utwórz, a system wyświetli szczegółowy formularz zlecenia
klienta. Następnie należy wypełnić szczegółowe informacje na zakładce Zlecenie:
•
Zasób – nazwa wyrobu gotowego, w przykładzie jest to wyrób „W0897”
•
Ilość
•
Poz – numer pozycji w zleceniu
Po wypełnieniu
odpowiednich pól należy przejść do zakładki Terminy, gdzie należy wprowadzić
termin wymagany. W następnym kroku należy przejść do górnego menu i z zakładki Funkcje wybrać Zaplanuj
zlecenie. System
wyświetli wówczas formularz „Parametry rozwikłania dla planowania”, na którym
podaje się parametry planowania. W analizowanym przykładzie należy wybrać
następujące opcje:
•
Planowanie wg najp. terminu (PT) z poniższymi
parametrami:
o
Rozpl. szcz.
o
Tworzenie partii
o
Ilości zlecenia zmienić
•
Planowanei wg najwcz.
Terminu (WT) z poniższymi parametrami:
o
Uwzględnij: Materiał
•
Parametry dla planowania PT i WT
o
Rodzaj planowania – Szybka
o
Sprawdzenie wyjątków – Opóź.
Po
wybraniu odpowiednich parametrów planowania należy wybrać przycisk Start, który uruchamia proces obliczeń
typu MRP.
Wynikiem
powyższego procesu jest najwcześniejszy termin realizacji, który można zauważyć
w polu Najwcz. w zakładce Terminy.
W
kolejnym kroku należy zapisać dotychczasowe wyniki i w celu wydrukowania
potwierdzenia zlecenia produkcyjnego wybrać opcję Utwórz dokumenty
z zakładki Funkcje
w górnym menu.
Następnie
należy ponownie zapisać dotychczasowe wyniki pracy i przejść do modułu Planowanie, oraz opcji Konto artykułów. W kolejnym kroku na formatce
startowej, należy wybrać odpowiedni artykuł (w przykładzie to „W0897”). Wówczas
system wyświetli szczegółowe informacje na jego temat, czyli rozchody związane
ze zleceniami produkcyjnymi oraz przychody związane z zakupami.
Aby
zobaczyć dane w bardziej szczegółowym widoku można skorzystać z tzw.
rozgałęzienia w zakładce Rozgałęzienie
w górnym menu.
W celu zobaczenia
poszczególnych przychodów włącznie z terminami i ilością dostaw należy przejść
do opcji Rozgałęzienie, a następnie Zlecenie i Przychód.
Następnie, aby obejrzeć
szczegółowe informacje o rozchodach należy wybrać opcję Rozchód z menu Rozgałezienie.
W kolejnym kroku można
sprawdzić wyniki obliczeń MRP dla materiałów, aby to zrobić należy przejść do
formatki startowej i ponownie w polu Artykuł wprowadzić numer
materiału. System kolejny raz wyświetli szczegółowe informacje o materiale na
zakładce Saldo.
W przykładzie Infor podał trzy zaplanowane zamówienia,
a wynika to z tego, iż zlecenie obejmuje 1000 szt. wyrobów, jednak stan
minimalny materiału to 1500 szt. W związku z tym Infor
planuje trzy przychody po 1000 szt. oraz jeden rozchód 1000 szt. (nie mniej bo
baza jest równa 1000 szt.), ponadto stan minimalny musi być nie mniejszy niż
1500 szt. W związku z tym planowane saldo wyniesie 2000 szt.
Powyższe etapy obrazuje
następujący film: