Programowanie aplikacji internetowych
W czasie zajęć na tym przedmiocie zostaną przedstawione różne aspekty
budowania aplikacji Internetowych, w oparciu o serwery WWW. Zostaną
przedstawione różne techniki i technologie, jak: HTTP/HTTPS,
CGI/FastCGI, ISAPI/NSAPI, COM/DCOM, Active-X, .NET i inne. Omówiony
zostanie dokładniej protokół HTTP i relacje serwer-przeglądarka.
Omówione zostaną różnice między rozwiązaniami e-commerce i m-commerce.
Zaprezentowane zostaną języki i technologie budowy aplikacji WWW: HTML,
DHTML, JavaScript, Java, JSP/Servlets, ASP, PERL, PHP. Omówione zostaną
zagadnienia autoryzacji użytkownika, sesji, profili i personalizacji
stron oraz przechowywania danych w bazach danych. Przedstawione zostaną
sposoby dostępu do baz danych (np. ODBC, JDBC, DBI etc). W ramach
laboratoriów przeprowadzone zostaną praktyczne eksperymenty z budowy
aplikacji internetowych.
Karta ECTS
Ekonomia z elementami marketingu
Ekonomia jako dyscyplina naukowa. Kategoria rynku. Podmioty gospodarcze
w gospodarce rynkowej. Cykliczność wahań w gospodarce rynkowej.
Mechanizm kształtowania cen. Struktury rynku - rodzaje konkurencji.
Marketing - pojęcie, rodzaje, elementy marketingu-mix.
Karta ECTS
Prawo gospodarcze Unii Europejskiej
Innowacja a inwencja. Ochrona własności intelektualnej (przemysłowej).
Zarys historyczny: konwencja paryska i berneńska. Inne międzynarodowe
układy, konwencje i instytucje. Światowa Organizacja Własności
Intelektualnej. Wynalazczość, patenty, znaki towarowe. Ewolucja prawa
wynalazczego. Prawo własności przemysłowej. Prawo autorskie. Rzecznicy
patentowi i urząd patentowy. Europejskie prawo patentowe. Integracja
europejska - wspólny rynek europejski. Swobodny przepływ towarów.
Swobodny przepływ osób, pracowników. Uznawanie dyplomów. Swoboda
świadczenia usług. Swoboda przepływu kapitału. Transakcje, kontrakty
międzynarodowe. Inwestycje zagraniczne. E-biznes - zagadnienia prawne.
E-banking. Telepraca.
Karta ECTS
Produkt cyfrowy
Program przedmiotu obejmuje zagadnienia związane z genezą powstania i
aspektami biznesowymi życia produktów cyfrowych oraz technologią ich
wytwarzania. Tematyka wykładów uwzględnia: przedstawienie ewolucji
produktów konsumpcyjnych, która doprowadziła do powstania idei produktu
cyfrowego; definicję produktu i usługi cyfrowej, omówienie ewolucji
środków płatniczych i ich roli w gospodarce elektronicznej, prezentacja
spektrum produktów i usług cyfrowych dostępnych aktualnie na rynku (w
tym m.in. usługi związane z obsługą transakcji finansowych - wirtualne
rachunki bankowe, ubezpieczenia, obrót zdematerializowanymi papierami
wartościowymi i instrumentami pochodnymi oraz narzędzia wspomagania
budowy optymalnego portfela papierów wartościowych, podpis cyfrowy,
elektroniczne platformy edukacji zdalnej i produkty wspomagające
kształcenie ustawiczne, usługi informacyjne, rozrywkowe i biznesowe
dostępne na platformach mobilnych, np. w telefonach komórkowych czy
PDA), omówienie metod i platform dostępu do usług cyfrowych oraz kanałów
dystrybucji produktów cyfrowych. Odrębnym wątkiem będą kwestie
technologiczne skupione wokół narzędzi wytwarzania produktów cyfrowych.
W tym obszarze omówione zostaną wybrane pakiety zarządzania projektem
informatycznym i systemy wspomagające testowanie oprogramowania, m.in.
Rational TestStudio i Rational SiteCheck.
Celem zajęć projektowych jest praktyczne poznanie technologii
konstruowania produktów cyfrowych, a także pobudzenie wyobraźni oraz
próba zdefiniowania i implementacji produktu nowego, który dotąd nie
jest dostępny na rynku.
Karta ECTS
Systemy obsługi transakcji elektronicznych
Przedmiot dotyczy realizacji procesów gospodarczych zachodzących
pomiędzy przedsiębiorstwami, a także indywidualnymi klientami.
Przedstawiono jak dotychczasowe formy zawierania transakcji zostały
zaadoptowane dla gospodarki elektronicznej i jakie przewiduje się
kierunki rozwoju w dążeniu do zapewnienia bezpieczeństwa, szybkości i
niskich kosztów zawierania.
Tematyka przedmiotu obejmuje m.in.: przegląd dostępnych i potencjalnych
usług oraz produktów cyfrowych, projektowanie nowoczesnych aplikacji
sklepów internetowych, aukcji oraz innych usług elektronicznych,
zarządzanie w łańcuchu zaopatrzenia i dystrybucji usług i towarów,
inteligentne systemy wspierające transakcje elektroniczne.
Karta ECTS
Programowanie gier
Program przedmiotu obejmuje następujące zagadnienia: tworzenie świata i
animacji 2D z wykorzystaniem sprite'ów w bibliotece SDL, wykorzystanie
biblioteki OpenGL do tworzenia grafiki 3D, wykorzystanie silników
wspomagających grafikę oraz fizykę na potrzeby gier 3D, wykorzystanie
mechanizmów pixel i vertex shader w grafice 3D oraz algorytmy i techniki
wykorzystywane w grach komputerowych.
Karta ECTS
Ochrona danych i kryptografia
Przedmiot obejmuje tematykę bezpieczeństwa w Internecie. Podejmuje
zagadnienia ochrony i projektowania bezpiecznych sieci korporacyjnych,
konfiguracji oprogramowania ściany ogniowej (ang. firewall) oraz ochrony
serwerów www, infrastruktury klucza publicznego, certyfikatów i podpisów
cyfrowych. Omówione zostaną także sposoby szyfrowania danych (algorytmy
DES, RSA) a także klasyfikacja ataków w sieci oraz sposoby ochrony przed
nimi. Przedmiot ma nauczyć analizy oraz określania polityki
bezpieczeństwa w sieci korporacyjnej, a także ochrony antywirusowej.
Przedstawione zostaną aspekty bezpiecznej archiwizacji danych oraz
kontroli ich integralności. Omawiane będą: bezpieczeństwo i gwarancje
kart płatniczych, internetowe systemy płatnicze, mechanizmy zabezpieczeń
oraz gwarancji transakcji dla firm oferujących sprzedaż w Internecie,
mechanizmy autoryzacji i weryfikacji transakcji.
Karta ECTS
Przetwarzanie mobilne i komunikacja ruchoma
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemami: nawigacji
użytkowników ruchomych (w tym satelitarnej), zobrazowania terenu w
oparciu o systemy baz danych, zastosowania elementów teorii grafów i
programowania rozproszonego w konkretnych problemach przetwarzania
mobilnego, zastosowanie najnowszych technologii w zapewnieniu
niezależnego od miejsca i czasu dostępu do informacji.
Główną motywacją jest chęć zapoznania studentów z problemami
przetwarzania mobilnego-jednego z najnowszych trendów w informatyce.
Celem przedmiotu jest ukazanie potrzeby stosowania systemów ruchomych,
złożoności problemów w nich występujących jak i sposobów rozwiązania
tychże problemów w oparciu o metody stosowane w innych gałęziach
informatyki.
Karta ECTS
Zastosowania informatyki w marketingu
Celem przedmiotu jest przedstawienie strategicznych procesów zarządzania
marketingiem i podejmowania odpowiednich działań w zależności od
sytuacji rynkowej z ukierunkowaniem na rynek gospodarki zasobami
elektronicznymi oraz nauczenie wykorzystywania wiedzy, rozwiązań i
technologii informatycznych wspomagających marketing w różnorodnych
sytuacjach rynkowych.
Karta ECTS
Inżynieria wymagań
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie studentom problemów i metod
dotyczących zbierania, redagowania, analizy i pielęgnacji wymagań
związanych z tworzonym systemem informatycznym.
Studenci poznają standard IEEE/ANSI 830, praktyki dotyczące inżynierii
wymagań, narzędzia takie, jak Requisite Pro, technikę spotkań
strukturalnych na przykładzie FAST, inspekcje dokumentów związanych z
wymaganiami, problemy specyfikacji interfejsu użytkownika, metody
zarządzania ryzykiem, metody planowania przedsięwzięć na etapie
inżynierii wymagań, zasady tworzenia testów akceptacyjnych, a także
inżynierię wymagań na gruncie lekkich metodyk tworzenia oprogramowania
takich, jak Programowanie Ekstremalne. Ćwiczenia laboratoryjne są
ilustracją zagadnień omawianych na wykładzie. Więcej szczegółów na
stronie
http://www.cs.put.poznan.pl/jnawrocki/mse/require
.
Karta ECTS
Ocena efektywności systemów komputerowych
Celem przedmiotu jest przedstawienie zagadnień związanych z
przewidywaniem, analizą i badaniem efektywności systemów
komputerowych.Omówione zostaną następujące zagadnienia: cele badań
ewaluacyjnych, kryteria oceny efektywności; techniki oceny efektywności,
kryteria wyboru technik ewaluacyjnych, procedura postępowania w ocenie
efektywności; modelowanie za pomocą sieci kolejkowych, analiza granic
efektywności, model zad. jednorodnego; analiza symulacyjna, typy
symulacji, weryfikacja badań symulacyjnych; analiza eksperymentalna;
techniki pomiarowe; typy obciążenia; benchmarki. Zajęcia laboratoryjne
mają na celu eksperymentalne badanie szybkości sprzętu i oprogramowania
komputerowego.
Karta ECTS
Techniki multimedialne
Multimedia poszerzają kanały oddziaływania i komunikacji człowieka z
komputerem. W ramach kursu przedstawione zostaną różne aspekty tworzenia
aplikacji multimedialnych ukierunkowanych na prezentacje zagadnień
naukowych i dydaktycznych. Poruszone zostaną zagadnienia
interdyscyplinarne, związane m.in. z percepcją zmysłową człowieka,
estetyką, umiejętnym kształtowaniem kanału porozumienia z odbiorcą
(audytorium), zasadami kompozycji elementów multimedialnych (multimedia
a film, multimedia a lingwistyka), metodologią przygotowania programów
edukacyjnych oraz kryteriami oceny jakości prezentacji multimedialnej.
Przedstawione zostaną również narzędzia tworzenia aplikacji
multimedialnych oraz zaawansowane systemy umożliwiające przekaz
audio-wizualny. Program uwzględnia zarówno elementy teoretyczne jak i
praktyczne oraz przedstawia aktualny poziom rozwoju poszczególnych
elementów systemu multimedialnego. Szczegółowe zagadnienia obejmować
będą: charakterystykę danych multimedialnych, narzędzia i zasady
akwizycji obrazów nieruchomych, ruchomych oraz dźwięków, standardy
kompresji obrazów oraz sygnałów audio i wideo ukierunkowane na
multimedia oraz standardy przesyłu wideo i dźwięku przez Internet,
oprogramowanie do wstępnego przetwarzania danych multimedialnych i
komputerowego montażu ścieżek dźwiękowych i wideo, zasady projektowania
aplikacji multimedialnych, narzędzia do tworzenia aplikacji
multimedialnych, multimedialne bazy danych i ich zastosowania,
mechanizmy sieciowe transmisji multimedialnych.
Karta ECTS
Modelowanie procesów gospodarczych
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z celowością, metodami,
narzędziami, normami stosowanymi do modelowania procesów biznesowych. W
wyniku nauczania student powinien samodzielnie dokonać wyboru narzędzia
oraz metody i dla określonej normy przeprowadzić i przeanalizować
dowolny proces gospodarczy.
Zakres omawianych zagadnień:
Procesy (definicje, kryteria i klasyfikacje, przykłady),
Metody i narzędzia opisów procesów,
Modelowanie procesów,
Zasady zarządzania procesami biznesowymi,
Zarządzanie poprzez jakość,
Normy serii ISO 900x,
Narzędzia: e-proces dga, e-jakość dga, ARIS,
Wdrażanie systemów zarządzania jakością,
Restrukturyzacja procesowa - reengineering,
Integracja procesów w ramach różnych systemów,
Systemy workflow,
Procesy gospodarcze na przykładzie systemu EXACT Globe for Windows SQL.
Karta ECTS
Logistyka
Zakres przedmiotu:
1. Pojęcie i znaczenie logistyki w przedsiębiorstwie.
2. Podsytemy logistyki: obsługa zamówień, zarządzanie zapasami, magazyn, opakowanie, transport.
3. Podsystemy logistyki - podział fazowy.
4. Instytucje systemów logistycznych.
5. Międzynarodowe aspekty systemów logistycznych.
6. Zarządzanie w logistyce, ECR: zarządzanie transportem,
zarządzanie zapasami, zarządzanie magazynem, zarządzanie przepływem materiałów,
zarządzanie zasobami.
7. Planowanie i projektowanie sieci logistycznej.
8. Informatyka w logistyce: systemy wspomagające zarządzanie logistyką
(ERP, SCM, WMS), metoda MRPII dla logistyki, automatyczna identyfikacja
materiałów, towarów i produktów w systemach informatycznych.
9. Analiza i rozwiązanie przykładowych zagadnień z zakresu logistyki:
optymalizacja kosztu transportu, zarządzanie nadbrzeżem magazynowym w porcie.
Użyte skróty: ECR - efektywna obsługa konsumenta- efficient consumer response,
ERP - Enterprise Resource Planning są rozwinięciem systemów MRP II - Material Resource Planning,
SCM - Supply Chain Management, WMS - Warehouse Management Systems
Karta ECTS
Systemy zarządzania treścią
Celem przedmiotu jest prezentacja istniejących szeroko rozumianych systemów
zarządzania treścią oraz nauczenie podstaw wdrażania takich systemów oraz
tworzenia nowych, wyspecjalizowanych do określonych wymagań.
Systemy takie mają na celu wspomaganie procesów biznesowych oraz marketingowych
w różnorodnych sytuacjach rynkowych.
Wykład obejmuje swoją tematyką aspekty projektowania i realizacji systemów
dokumento - centrycznych oraz samych dokumentów wykorzystywanych w tych systemach
(Document Engineering). Na wykład składają się następujące zagadnienia:
wprowadzenie do tematyki inżynierii dokumentów, podstawy XML, modele i wzorce,
opis podstawowych pojęć biznesowych, ewolucja modeli i wzorców,
analiza kontekstów użycia, analiza procesów biznesowych,
projektowanie procesów biznesowych w oparciu o wzorce, analiza dokumentów,
analiza elementów dokumentów, użycie modeli w realizacji aplikacji,
zarządzanie i strategia.
Na wykładzie będą również prezentowane już istniejące popularne
systemy wspomagające procesy biznesowe (CMS, CRM itp.).
Na laboratorium studenci realizować będą własne projekty - małe i średnie
systemy opierające się na przepływie informacji, przetwarzaniu jej
oraz generowaniu odpowiednich dokumentów.
Wśród projektów między innymi znajdują się:
GenDoc (uproszczony system generowania dowolnych dokumentów w oparciu
o przygotowane szablony oraz informacje z bazy danych),
Timesheet Management System (system do monitorowania czasu pracy pracowników oraz realizowanych zadań),
Contact Resource Management (system wspomagający zarządzanie kontaktami z klientami),
Client Service Support System (system wspomagający dział Client Service w firmie),
System Ewidencjonowania Błędów i Reklamacji,
Production Support System (system wspomagający dział Produkcji w firmie).
Projekty realizowane wykorzystują miedzy innymi następujące składniki:
Apache, PostgreSQL, PHP, JavaScript (AJAX, qooxdoo), XML, HTML.
Karta ECTS
Zarządzanie aplikacjami internetowymi
W czasie zajęć na tym przedmiocie zostaną przedstawione różne aspekty
budowania i zarządzania aplikacjami internetowymi, w oparciu o serwery
WWW. Zaprezentowane zostaną przykłady modeli i analizy tych aplikacji z
punktu widzenia zarządzania i optymalizacji ich działania. Uwzględnione
zostaną zagadnienia rozgłaszania, wersjonowania i replikacji informacji
z zastosowaniem usług webowych. Zaprezentowane zostaną przykłady
zastosowań w prowadzaniu multimedialnych kampanii marketingowych i
reklamowych w Internecie z uwzględnieniem zarządzania i dystrybucji
treści. Omawiane będą zagadnienia organizacji dystrybucji zawartości
multimedialnych dla mediów takich jak telewizja internetowa, wideo na
żądanie, audycje strumieniowe, dystrybuowane pliki muzyczne, sieci i
protokoły P2P, itp. Podane zostaną też praktyczne przykłady zarządzania
aplikacjami wielo-serwerowymi.
W ramach laboratoriów przeprowadzone zostaną eksperymenty związane z
budową i zarządzaniem aplikacjami internetowymi.
Karta ECTS
Bogate aplikacje internetowe
Celem przedmiotu jest zapoznanie z technikami stosowanymi dla asynchronicznego i selektywnego
sprowadzania elementów stron internetowych z serwera, co umożliwia m.in.
wzbogacenie multimedialnej zawartości tych stron.
Technika ukrytej ramki, Podstawowe instrukcje różnych przeglądarek
umożliwiające asynchroniczne sprowadzanie stron, Najważniesze pakiety
Ajax dostęne na rynku i ich własności, FLEX - pierwsze na rynku
środowisko Bogatych aplikacji internetowych, Open Laszlo, GWT -
programowanie interfejsu użytkownika w języku Java, Technika wymiany
tylko zmiennej części strony, Elementy strony atualizowane niezależnie
od działąń użytkownika(zegarowo).
Karta ECTS
Projektowanie gier komputerowych
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pozaprogramistycznymi
aspektami tworzenia gier komputerowych: projektowaniem gier, rynkiem i
nowoczesnym marketingiem gier. Przedmiot ma zapewnić podstawy do
stworzenia własnego projektu na rynku gier lub do podjęcia pracy w
firmach zajmujących się tworzeniem gier.
Karta ECTS
Ostatnia modyfikacja: