Programowanie aplikacji internetowych
W czasie zajęć na tym przedmiocie zostaną przedstawione różne aspekty budowania aplikacji Internetowych, w oparciu o serwery WWW. Zostaną przedstawione różne techniki i technologie, jak: HTTP/HTTPS, CGI/FastCGI, ISAPI/NSAPI, COM/DCOM, Active-X, .NET i inne. Omówiony zostanie dokładniej protokół HTTP i relacje serwer-przeglądarka. Omówione zostaną różnice między rozwiązaniami e-commerce i m-commerce. Zaprezentowane zostaną języki i technologie budowy aplikacji WWW: HTML, DHTML, JavaScript, Java, JSP/Servlets, ASP, PERL, PHP. Omówione zostaną zagadnienia autoryzacji użytkownika, sesji, profili i personalizacji stron oraz przechowywania danych w bazach danych. Przedstawione zostaną sposoby dostępu do baz danych (np. ODBC, JDBC, DBI etc). W ramach laboratoriów przeprowadzone zostaną praktyczne eksperymenty z budowy aplikacji internetowych. Karta ECTS

Ekonomia z elementami marketingu
Ekonomia jako dyscyplina naukowa. Kategoria rynku. Podmioty gospodarcze w gospodarce rynkowej. Cykliczność wahań w gospodarce rynkowej. Mechanizm kształtowania cen. Struktury rynku - rodzaje konkurencji. Marketing - pojęcie, rodzaje, elementy marketingu-mix. Karta ECTS

Prawo gospodarcze Unii Europejskiej
Innowacja a inwencja. Ochrona własności intelektualnej (przemysłowej). Zarys historyczny: konwencja paryska i berneńska. Inne międzynarodowe układy, konwencje i instytucje. Światowa Organizacja Własności Intelektualnej. Wynalazczość, patenty, znaki towarowe. Ewolucja prawa wynalazczego. Prawo własności przemysłowej. Prawo autorskie. Rzecznicy patentowi i urząd patentowy. Europejskie prawo patentowe. Integracja europejska - wspólny rynek europejski. Swobodny przepływ towarów. Swobodny przepływ osób, pracowników. Uznawanie dyplomów. Swoboda świadczenia usług. Swoboda przepływu kapitału. Transakcje, kontrakty międzynarodowe. Inwestycje zagraniczne. E-biznes - zagadnienia prawne. E-banking. Telepraca. Karta ECTS

Produkt cyfrowy
Program przedmiotu obejmuje zagadnienia związane z genezą powstania i aspektami biznesowymi życia produktów cyfrowych oraz technologią ich wytwarzania. Tematyka wykładów uwzględnia: przedstawienie ewolucji produktów konsumpcyjnych, która doprowadziła do powstania idei produktu cyfrowego; definicję produktu i usługi cyfrowej, omówienie ewolucji środków płatniczych i ich roli w gospodarce elektronicznej, prezentacja spektrum produktów i usług cyfrowych dostępnych aktualnie na rynku (w tym m.in. usługi związane z obsługą transakcji finansowych - wirtualne rachunki bankowe, ubezpieczenia, obrót zdematerializowanymi papierami wartościowymi i instrumentami pochodnymi oraz narzędzia wspomagania budowy optymalnego portfela papierów wartościowych, podpis cyfrowy, elektroniczne platformy edukacji zdalnej i produkty wspomagające kształcenie ustawiczne, usługi informacyjne, rozrywkowe i biznesowe dostępne na platformach mobilnych, np. w telefonach komórkowych czy PDA), omówienie metod i platform dostępu do usług cyfrowych oraz kanałów dystrybucji produktów cyfrowych. Odrębnym wątkiem będą kwestie technologiczne skupione wokół narzędzi wytwarzania produktów cyfrowych. W tym obszarze omówione zostaną wybrane pakiety zarządzania projektem informatycznym i systemy wspomagające testowanie oprogramowania, m.in. Rational TestStudio i Rational SiteCheck. Celem zajęć projektowych jest praktyczne poznanie technologii konstruowania produktów cyfrowych, a także pobudzenie wyobraźni oraz próba zdefiniowania i implementacji produktu nowego, który dotąd nie jest dostępny na rynku. Karta ECTS

Systemy obsługi transakcji elektronicznych
Przedmiot dotyczy realizacji procesów gospodarczych zachodzących pomiędzy przedsiębiorstwami, a także indywidualnymi klientami. Przedstawiono jak dotychczasowe formy zawierania transakcji zostały zaadoptowane dla gospodarki elektronicznej i jakie przewiduje się kierunki rozwoju w dążeniu do zapewnienia bezpieczeństwa, szybkości i niskich kosztów zawierania. Tematyka przedmiotu obejmuje m.in.: przegląd dostępnych i potencjalnych usług oraz produktów cyfrowych, projektowanie nowoczesnych aplikacji sklepów internetowych, aukcji oraz innych usług elektronicznych, zarządzanie w łańcuchu zaopatrzenia i dystrybucji usług i towarów, inteligentne systemy wspierające transakcje elektroniczne. Karta ECTS

Programowanie gier
Program przedmiotu obejmuje następujące zagadnienia: tworzenie świata i animacji 2D z wykorzystaniem sprite'ów w bibliotece SDL, wykorzystanie biblioteki OpenGL do tworzenia grafiki 3D, wykorzystanie silników wspomagających grafikę oraz fizykę na potrzeby gier 3D, wykorzystanie mechanizmów pixel i vertex shader w grafice 3D oraz algorytmy i techniki wykorzystywane w grach komputerowych. Karta ECTS

Ochrona danych i kryptografia
Przedmiot obejmuje tematykę bezpieczeństwa w Internecie. Podejmuje zagadnienia ochrony i projektowania bezpiecznych sieci korporacyjnych, konfiguracji oprogramowania ściany ogniowej (ang. firewall) oraz ochrony serwerów www, infrastruktury klucza publicznego, certyfikatów i podpisów cyfrowych. Omówione zostaną także sposoby szyfrowania danych (algorytmy DES, RSA) a także klasyfikacja ataków w sieci oraz sposoby ochrony przed nimi. Przedmiot ma nauczyć analizy oraz określania polityki bezpieczeństwa w sieci korporacyjnej, a także ochrony antywirusowej. Przedstawione zostaną aspekty bezpiecznej archiwizacji danych oraz kontroli ich integralności. Omawiane będą: bezpieczeństwo i gwarancje kart płatniczych, internetowe systemy płatnicze, mechanizmy zabezpieczeń oraz gwarancji transakcji dla firm oferujących sprzedaż w Internecie, mechanizmy autoryzacji i weryfikacji transakcji. Karta ECTS

Przetwarzanie mobilne i komunikacja ruchoma
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemami: nawigacji użytkowników ruchomych (w tym satelitarnej), zobrazowania terenu w oparciu o systemy baz danych, zastosowania elementów teorii grafów i programowania rozproszonego w konkretnych problemach przetwarzania mobilnego, zastosowanie najnowszych technologii w zapewnieniu niezależnego od miejsca i czasu dostępu do informacji. Główną motywacją jest chęć zapoznania studentów z problemami przetwarzania mobilnego-jednego z najnowszych trendów w informatyce. Celem przedmiotu jest ukazanie potrzeby stosowania systemów ruchomych, złożoności problemów w nich występujących jak i sposobów rozwiązania tychże problemów w oparciu o metody stosowane w innych gałęziach informatyki. Karta ECTS

Zastosowania informatyki w marketingu
Celem przedmiotu jest przedstawienie strategicznych procesów zarządzania marketingiem i podejmowania odpowiednich działań w zależności od sytuacji rynkowej z ukierunkowaniem na rynek gospodarki zasobami elektronicznymi oraz nauczenie wykorzystywania wiedzy, rozwiązań i technologii informatycznych wspomagających marketing w różnorodnych sytuacjach rynkowych. Karta ECTS

Inżynieria wymagań
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie studentom problemów i metod dotyczących zbierania, redagowania, analizy i pielęgnacji wymagań związanych z tworzonym systemem informatycznym. Studenci poznają standard IEEE/ANSI 830, praktyki dotyczące inżynierii wymagań, narzędzia takie, jak Requisite Pro, technikę spotkań strukturalnych na przykładzie FAST, inspekcje dokumentów związanych z wymaganiami, problemy specyfikacji interfejsu użytkownika, metody zarządzania ryzykiem, metody planowania przedsięwzięć na etapie inżynierii wymagań, zasady tworzenia testów akceptacyjnych, a także inżynierię wymagań na gruncie lekkich metodyk tworzenia oprogramowania takich, jak Programowanie Ekstremalne. Ćwiczenia laboratoryjne są ilustracją zagadnień omawianych na wykładzie. Więcej szczegółów na stronie http://www.cs.put.poznan.pl/jnawrocki/mse/require . Karta ECTS

Ocena efektywności systemów komputerowych
Celem przedmiotu jest przedstawienie zagadnień związanych z przewidywaniem, analizą i badaniem efektywności systemów komputerowych.Omówione zostaną następujące zagadnienia: cele badań ewaluacyjnych, kryteria oceny efektywności; techniki oceny efektywności, kryteria wyboru technik ewaluacyjnych, procedura postępowania w ocenie efektywności; modelowanie za pomocą sieci kolejkowych, analiza granic efektywności, model zad. jednorodnego; analiza symulacyjna, typy symulacji, weryfikacja badań symulacyjnych; analiza eksperymentalna; techniki pomiarowe; typy obciążenia; benchmarki. Zajęcia laboratoryjne mają na celu eksperymentalne badanie szybkości sprzętu i oprogramowania komputerowego. Karta ECTS

Techniki multimedialne
Multimedia poszerzają kanały oddziaływania i komunikacji człowieka z komputerem. W ramach kursu przedstawione zostaną różne aspekty tworzenia aplikacji multimedialnych ukierunkowanych na prezentacje zagadnień naukowych i dydaktycznych. Poruszone zostaną zagadnienia interdyscyplinarne, związane m.in. z percepcją zmysłową człowieka, estetyką, umiejętnym kształtowaniem kanału porozumienia z odbiorcą (audytorium), zasadami kompozycji elementów multimedialnych (multimedia a film, multimedia a lingwistyka), metodologią przygotowania programów edukacyjnych oraz kryteriami oceny jakości prezentacji multimedialnej. Przedstawione zostaną również narzędzia tworzenia aplikacji multimedialnych oraz zaawansowane systemy umożliwiające przekaz audio-wizualny. Program uwzględnia zarówno elementy teoretyczne jak i praktyczne oraz przedstawia aktualny poziom rozwoju poszczególnych elementów systemu multimedialnego. Szczegółowe zagadnienia obejmować będą: charakterystykę danych multimedialnych, narzędzia i zasady akwizycji obrazów nieruchomych, ruchomych oraz dźwięków, standardy kompresji obrazów oraz sygnałów audio i wideo ukierunkowane na multimedia oraz standardy przesyłu wideo i dźwięku przez Internet, oprogramowanie do wstępnego przetwarzania danych multimedialnych i komputerowego montażu ścieżek dźwiękowych i wideo, zasady projektowania aplikacji multimedialnych, narzędzia do tworzenia aplikacji multimedialnych, multimedialne bazy danych i ich zastosowania, mechanizmy sieciowe transmisji multimedialnych. Karta ECTS

Modelowanie procesów gospodarczych
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z celowością, metodami, narzędziami, normami stosowanymi do modelowania procesów biznesowych. W wyniku nauczania student powinien samodzielnie dokonać wyboru narzędzia oraz metody i dla określonej normy przeprowadzić i przeanalizować dowolny proces gospodarczy. Zakres omawianych zagadnień:
Procesy (definicje, kryteria i klasyfikacje, przykłady),
Metody i narzędzia opisów procesów,
Modelowanie procesów,
Zasady zarządzania procesami biznesowymi,
Zarządzanie poprzez jakość,
Normy serii ISO 900x,
Narzędzia: e-proces dga, e-jakość dga, ARIS,
Wdrażanie systemów zarządzania jakością,
Restrukturyzacja procesowa - reengineering,
Integracja procesów w ramach różnych systemów,
Systemy workflow,
Procesy gospodarcze na przykładzie systemu EXACT Globe for Windows SQL. Karta ECTS

Logistyka
Zakres przedmiotu:
1. Pojęcie i znaczenie logistyki w przedsiębiorstwie.
2. Podsytemy logistyki: obsługa zamówień, zarządzanie zapasami, magazyn, opakowanie, transport.
3. Podsystemy logistyki - podział fazowy.
4. Instytucje systemów logistycznych.
5. Międzynarodowe aspekty systemów logistycznych.
6. Zarządzanie w logistyce, ECR: zarządzanie transportem, zarządzanie zapasami, zarządzanie magazynem, zarządzanie przepływem materiałów, zarządzanie zasobami.
7. Planowanie i projektowanie sieci logistycznej.
8. Informatyka w logistyce: systemy wspomagające zarządzanie logistyką (ERP, SCM, WMS), metoda MRPII dla logistyki, automatyczna identyfikacja materiałów, towarów i produktów w systemach informatycznych.
9. Analiza i rozwiązanie przykładowych zagadnień z zakresu logistyki: optymalizacja kosztu transportu, zarządzanie nadbrzeżem magazynowym w porcie.
Użyte skróty: ECR - efektywna obsługa konsumenta- efficient consumer response, ERP - Enterprise Resource Planning są rozwinięciem systemów MRP II - Material Resource Planning, SCM - Supply Chain Management, WMS - Warehouse Management Systems Karta ECTS

Systemy zarządzania treścią
Celem przedmiotu jest prezentacja istniejących szeroko rozumianych systemów zarządzania treścią oraz nauczenie podstaw wdrażania takich systemów oraz tworzenia nowych, wyspecjalizowanych do określonych wymagań. Systemy takie mają na celu wspomaganie procesów biznesowych oraz marketingowych w różnorodnych sytuacjach rynkowych. Wykład obejmuje swoją tematyką aspekty projektowania i realizacji systemów dokumento - centrycznych oraz samych dokumentów wykorzystywanych w tych systemach (Document Engineering). Na wykład składają się następujące zagadnienia: wprowadzenie do tematyki inżynierii dokumentów, podstawy XML, modele i wzorce, opis podstawowych pojęć biznesowych, ewolucja modeli i wzorców, analiza kontekstów użycia, analiza procesów biznesowych, projektowanie procesów biznesowych w oparciu o wzorce, analiza dokumentów, analiza elementów dokumentów, użycie modeli w realizacji aplikacji, zarządzanie i strategia. Na wykładzie będą również prezentowane już istniejące popularne systemy wspomagające procesy biznesowe (CMS, CRM itp.). Na laboratorium studenci realizować będą własne projekty - małe i średnie systemy opierające się na przepływie informacji, przetwarzaniu jej oraz generowaniu odpowiednich dokumentów. Wśród projektów między innymi znajdują się: GenDoc (uproszczony system generowania dowolnych dokumentów w oparciu o przygotowane szablony oraz informacje z bazy danych), Timesheet Management System (system do monitorowania czasu pracy pracowników oraz realizowanych zadań), Contact Resource Management (system wspomagający zarządzanie kontaktami z klientami), Client Service Support System (system wspomagający dział Client Service w firmie), System Ewidencjonowania Błędów i Reklamacji, Production Support System (system wspomagający dział Produkcji w firmie). Projekty realizowane wykorzystują miedzy innymi następujące składniki: Apache, PostgreSQL, PHP, JavaScript (AJAX, qooxdoo), XML, HTML. Karta ECTS

Zarządzanie aplikacjami internetowymi
W czasie zajęć na tym przedmiocie zostaną przedstawione różne aspekty budowania i zarządzania aplikacjami internetowymi, w oparciu o serwery WWW. Zaprezentowane zostaną przykłady modeli i analizy tych aplikacji z punktu widzenia zarządzania i optymalizacji ich działania. Uwzględnione zostaną zagadnienia rozgłaszania, wersjonowania i replikacji informacji z zastosowaniem usług webowych. Zaprezentowane zostaną przykłady zastosowań w prowadzaniu multimedialnych kampanii marketingowych i reklamowych w Internecie z uwzględnieniem zarządzania i dystrybucji treści. Omawiane będą zagadnienia organizacji dystrybucji zawartości multimedialnych dla mediów takich jak telewizja internetowa, wideo na żądanie, audycje strumieniowe, dystrybuowane pliki muzyczne, sieci i protokoły P2P, itp. Podane zostaną też praktyczne przykłady zarządzania aplikacjami wielo-serwerowymi.
W ramach laboratoriów przeprowadzone zostaną eksperymenty związane z budową i zarządzaniem aplikacjami internetowymi. Karta ECTS

Bogate aplikacje internetowe
Celem przedmiotu jest zapoznanie z technikami stosowanymi dla asynchronicznego i selektywnego sprowadzania elementów stron internetowych z serwera, co umożliwia m.in. wzbogacenie multimedialnej zawartości tych stron. Technika ukrytej ramki, Podstawowe instrukcje różnych przeglądarek umożliwiające asynchroniczne sprowadzanie stron, Najważniesze pakiety Ajax dostęne na rynku i ich własności, FLEX - pierwsze na rynku środowisko Bogatych aplikacji internetowych, Open Laszlo, GWT - programowanie interfejsu użytkownika w języku Java, Technika wymiany tylko zmiennej części strony, Elementy strony atualizowane niezależnie od działąń użytkownika(zegarowo). Karta ECTS

Projektowanie gier komputerowych
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pozaprogramistycznymi aspektami tworzenia gier komputerowych: projektowaniem gier, rynkiem i nowoczesnym marketingiem gier. Przedmiot ma zapewnić podstawy do stworzenia własnego projektu na rynku gier lub do podjęcia pracy w firmach zajmujących się tworzeniem gier. Karta ECTS


Ostatnia modyfikacja: