Narzędzia użytkownika

Narzędzia witryny


Pasek boczny

sk2:zagadnienia

To jest stara wersja strony!


Nie wymagam dokładnej znajomości składni funkcji.
Wymagam znajomość nazw funkcji i umiejętność znalezienia opisu składni.
Do zajęć konieczna jest znajomość programowania strukturalnego i obiektowego w C++.

——— 2022 ———

Laboratoria 2 (11/19.10)

  • znać funkcje (nazwy, jakie informacje są przekazywane w argumentach, co oznaczają używane przez nie stałe) do:
    • tworzenia gniazda
    • łączenia gniazda
    • czytania/wysłania danych z/do gniazda
    • zamykania połączenia sieciowego i zamykania gniazda
  • znać strukturę pozwalającą na zapis adresu gniazda
  • wiedzieć że kolejność bajtów we wiadomościach musi być z góry ustalona
  • kojarzyć funkcje pozwalające na wpisanie adresu IP i portu

Laboratoria 3 (18/26.10)

  • znać pełen zestaw funkcji BSD sockets API:
    • ogólne:
      • tworzenie gniazda
      • ustalanie lokalnego adresu
      • zamykanie gniazda
    • połączeniowe (i pseudopołączeniowe):
      • łączenie do wybranego adresu
      • oczekiwanie na nowe połączenia
      • przyjęcie nowego połączenia
      • wysyłanie danych
      • odbiór danych
      • zakończenie połączenia
    • bezpołączeniowe:
      • wysłanie danych
      • odbiór danych
  • wiedzieć w jakiej kolejności można wywoływać w/w funkcje
  • wiedzieć jakie funkcje i w jakiej kolejności należy użyć, aby stworzyć:
    • klienta TCP
    • serwer TCP
    • klienta UDP
    • serwer UDP

——— 2021 ———

Laboratoria 3 (2 zajęcia z WLAN, 19/21.10)

Zagadnienia na wejściówkę:

  • znać rodzaje sieci, wiedzieć czym się różnią sieci IBSS (ad-hoc), BSS i ESS
  • rozróżniać identyfikatory ESSID (SSID) i BSSID
  • znać komendy do:
    • listowania interfejsów bezprzewodowych
    • wyświetlania stanu połączenia bezprzewodowego
    • skanowania dostępnych sieci
    • łączenia się do danej sieci
    • zmiany trybu pracy
  • [SK1] Podstawy obsługi sprzętu CISCO (cisco_wstep):
    • kojarzyć jak korzysta się z portu szeregowego pod Linuksem
    • kojarzyć tryby działania w IOS i przechodzenie między nimi (enable, configure terminal, …)
    • umieć wyświetlić pomoc kontekstową ? i korzystać z autouzupełniania tab
    • przypomnieć sobie jak wyglądały nazwy interfejsów

Laboratoria 5 (1 zajęcia z programowania, 9/4.11)

Uwaga: Wejściówka obejmuje przypomnienie z przedmiotów programowanie niskopoziomowe, programowanie obiektowe i programowanie systemowe i współbieżne:

  • jakim poleceniem (w konsoli) można skompilować program w języku C/C++
  • podstawy języka C/C++, w szczególności:
    • co to jest struktura i unia
    • czym jest wskaźnik, jak dostać się do wskazywanych danch, jak dostać wskaźnik na wybrane dane
    • na czym polega rzutowanie, jak je wykonać
  • jak w programie w języku C/C++:
    • dostać się do argumentów programu
    • zaalokować statycznie i dynamicznie pamięć, zwolnić zajętą wcześniej pamięć
  • interfejs POSIX:
    • co to jest deskryptor pliku
    • jaką funkcją otwiera się zwykły plik w POSIX, jakie argumenty przyjmuje ta funkcja, jakie wyniki zwraca
    • czym są potoki, jak mogą być wykorzystane do komunikacji międzyprocesowej
    • jaką funkcją zamyka się plik w POSIX
    • jaka funkcja czyta dane z deskryptora pliku, jakie argument przyjmuje i jaki zwraca wynik
    • jaka funkcja zapisuje dane do wskazanego deskryptora pliku, jakie argument przyjmuje i jaki zwraca wynik
    • jakie numery mają deskryptory standardowego wejścia, wyjścia i błędu, do czego służą

Laboratoria 9 (7.12/9.12)

  • wiedzieć które funkcje (spośród wszystkich omawianych funkcji sieciowych) mogą się zablokować i wiedzieć w jakiej sytuacji mogą się zablokować
  • znać różnice między trybem blokującym i nieblokującym
  • znać gwarancje funkcji write w trybie blokującym
  • rozumieć jakie wartości (ilości bajtów) mogą zwrócić funkcje odbierające dane z sieci
  • rozumieć jakie wartości (ilości bajtów) mogą zwrócić funkcje wysyłające dane do sieci
  • rozumieć na czym polega protokół strumieniowy, szczególnie w kontekście wysyłania i odbierania danych
  • rozumieć czym może skutkować brak kontroli przepływu
  • rozumieć czym może skutkować brak uporządkowania i potwierdzania odebrania danych
  • znać praktyczne różnice między protokołami TCP i UDP
    • jakie gwarancje zapewnia programiście TCP
    • jakie gwarancje zapewnia programiście UDP

Laboratoria przedostatnie (na zajęciach z IPv6, 18/20.1)

  • Co to jest adres MAC, ile na bitów, skąd się bierze?
  • Na jakiej warstwie ISO/OSI działa protokół IP?
  • Jakie zadania pełni protokół IP?
  • Na czym polega fragmentacja w IP?
  • Skąd wiadomo jaki protokół warstwy wyższej jest w danym pakiecie IP?
  • Adres IPv4:
    • Ile bitów ma adres?
    • Jakie zakresy adresów mają bloki prywatne?
    • Które adresy są multicastowe?
    • Jaki jest adres localhosta, jaki adres reprezentuje dowolny adres?
  • Jak jest określany adres MAC urządzenia o znanym adresie IP?
  • Jaki protokół jest używany do automatycznego nadawania adresów IP? Jak wygląda przydzielanie adresu IP?
  • Do czego wykorzystywany jest protokół ICMP?
  • Do czego wykorzystywany jest NAT i dlaczego jest potrzebny?

——— 2019 ———

Laboratoria N+1 (na 1 zajęciach z konfiguracji, 2/3.11)

Do pierwszych laboratoriów o sieciach bezprzewodowych proszę przypomnieć sobie zagadnienia:

  • model warstwowy
    • co to jest, jakie ma warstwy
    • jakie zadania mają warstwy: fizyczna, łącza danych, sieci
  • adresacja IP - teoria
    • co to jest adres sieci
    • co to jest maska sieci i jak można ją zapisać
    • jak wyliczyć które adresy IP należą do sieci
  • trasowanie (routing) – teoria (co to jest, po co to jest, jak czytać tabelę tras, jak są podejmowane decyzje którędy idzie pakiet)
  • ethernet
    • jak wygląda adresowanie urządzeń w ethernecie
    • kiedy urządzenie może zacząć wysyłać dane
    • co się dzieje jeśli dwa urządzenia zaczną nadawać dane naraz
  • urządzenia sieciowe
    • przełącznik (switch)
      • działa na warstwie łącza danych (2; adresy MAC; komunikacja między "bezpośrednio" połączonymi urządzeniami)
      • rozgranicza domeny kolizyjne, ale nie rozgłoszeniowe (przypomnieć sobie definicje)
      • ma wiele portów
      • nie ma adresu IP (chyba że dodatkowo, poza byciem przełącznikiem, jest też czymś jeszcze – np. zdalną konsolą do zarządzania przełącznikiem)
      • nie ma adresu MAC (chyba że… [jak wyżej])
      • jest "niewidzialny" dla urządzeń do niego podłączonych
    • trasownik (router)
      • działa na warstwie sieci (3; adresy IP; komunikacja między dowolnymi urządzeniami w sieci)
      • rozgranicza domeny rozgłoszeniowe
      • stoi pomiędzy różnymi sieciami IP
      • ma wiele interfejsów sieciowych
        • każdy interface może mieć (dowolnie dużo) adresów IP
        • adresy IP na różnych interfejsach muszą być z innych sieci
      • wykonuje trasowanie (routing)
  • narzędzia sieciowe w Linuksie
    • wyświetlanie dostępnych interfejsów sieciowych
    • włączanie / wyłączanie interfejsu
    • sprawdzanie czy jest łączność na warstwie fizycznej
    • wyświetlanie (wszystkich) ustawionych adresów IP
    • ustawianie / usuwanie adresu IP
    • dodawanie drugiego adresu IP do interfejsu
    • wyświetlanie tabeli tras
    • dodawanie tras do tabeli

Na wejściówce mogą pojawić się pytania z:

  • modelu warstwowego – za co która warstwa odpowiada
  • adresu MAC – do czego służy, jak wygląda
  • adresacji IP:
    • bloki adresów prywatnych
    • jakie IP należą do podanej sieci
  • narzędzi sieciowych w Linuksie:
    • wyświetlanie, włączanie, wyłączanie interfejsów
    • wyświetlanie, dodawanie, zmiana, usuwanie adresów IP
    • sprawdzanie łączności IP
    • wyświetlanie, dodawanie tras
  • trasowania – kiedy jest wykonywane, jak działa

Laboratoria N+5 (na zajęciach z kształtowania ruchu, 13/14.1)

  • Iptables:
    • Kiedy wykonywane są łańcuchy input, forward i output z tabeli filter?
    • Jaką komendą wyświetlić listę reguł iptables?
    • Umieć czytać listę reguł iptables (tzn. rozumieć co robi wskazana reguła).
    • Jaką komendą dodać regułę:
      • dotyczącą konkretnego adresu źródłowego / docelowego,
      • protokołu TCP / UDP,
      • dotyczącą konkretnego portu docelowego / źródłowego.
    • Umieć konstruować proste reguły.
    • Umieć usunąć regułę z listy.
  • Kojarzyć programy do badania prędkości sieci między dwoma komputerami.

——— 2016 ———

Laboratoria N+4/5 (WLAN – infrastruktura)

Na wejściówce obowiązują zagadnienia z poprzedniej wejściówki oraz:

  • rozumieć jaką rolę pełni AP w sieci WLAN i na jakiej warstwie działa
  • umieć określić jak zachowa się AP podłączony do innych urządzeń sieciowych
  • pamiętać jak STA odróżnia dwa różne AP z tej samej sieci
  • rozumieć kiedy następuje uwierzytelnianie i od kiedy wiadomości są szyfrowane
  • kojarzyć co określają standardy WEP, WPA i WPA2, umieć określić jaki poziom bezpieczeństwa zapewniają
  • znać dwa tryby WPA (PSK i EAP), wiedzieć czym się różnią
  • kojarzyć jak działa WPA-EAP (Enterprise) – infrastruktura z serwerem uwierzytelniającym oraz bogaty wybór metody uwierzytelniania
sk2/zagadnienia.1665777276.txt.gz · ostatnio zmienione: 2022/10/14 21:54 przez jkonczak