przejście do zawartości
Jan Kończak
Narzędzia użytkownika
Zaloguj
Narzędzia witryny
Narzędzia
Pokaż źródło strony
Poprzednie wersje
Odnośniki
Ostatnie zmiany
Menadżer multimediów
Indeks
Zaloguj
Ostatnie zmiany
Menadżer multimediów
Indeks
Jesteś tutaj:
start
»
sk1
»
zagadnienia-test
Pasek boczny
O mnie
Dydaktyka:
Artificial Intelligence
OS&CP
Bioinformatyka
SK
Informatyka
SO
SK1
SK2
ZSK
Sprzęt w lab.
Feedback
sk1:zagadnienia-test
To jest stara wersja strony!
Spis treści
Zagadnienia na test (2018)
1. Wstęp i model warstwowy sieci
2. Adresacja IP
3. Podstawowe narzędzia sieciowe
4. Warstwa fizyczna
4÷5. Warstwa łącza danych
6. IPv4, ICMP, ARP
7. Trasowanie – wstęp, routing statyczny w Linuksie
8. Urządzenia CISCO: wstęp, konfiguracja interfejsów, routing statyczny
9. Protokół OSPF
10. Sieci wirtualne (VLAN)
11. Protokoły warstwy transportowej
12. Filtrowanie ruchu – firewall
13. Filtrowanie ruchu – NAT
14. DHCP
Zagadnienia na test (2018)
Ogólne
kojarzyć powtarzające się na zajęciach skróty, nazwy organizacji, rodzin standardów etc.
dla wszystkich wspomnianych w wymaganiach narzędzi / komend być w stanie:
ocenić czy są poprawne
przewidzieć co zrobią
zinterpretować wynik
1. Wstęp i model warstwowy sieci
znać warstwy modelu warstwowego (zarówno ISO/OSI jak i TCP/IP)
dla każdej warstwy wiedzieć za co odpowiada
kojarzyć tradycyjne nazwy wiadomości na poszczególnych warstwach
kojarzyć pojęcia kapsułkowanie (enkapsulacja), PDU, MTU
2. Adresacja IP
wiedzieć jak rozdzielana jest pula adresów IP
rozróżniać adres sieci, urządzeń, rozgłoszeniowy, wiedzieć co to maska sieci
umieć dla poddanego adresu określić klasę
znać domyślne maski dla klas A, B i C
umieć dla podanego adresu i maski wyznaczyć:
adres sieci
adresy, z których mogą korzystać urządzenia w tej sieci
adres rozgłoszeniowy
znać zakresy adresów:
multicastowych
bloków prywatnych dla każdej klasy
pętli zwrotnej i adres localhosta
umieć podzielić sieć na podsieci
umieć agregować sieci
3. Podstawowe narzędzia sieciowe
kojarzyć nazewnictwo kart sieciowych w Linuksie
wiedzieć że są interfejsy fizyczne i wirtualne
znać komendy do:
wyświetlenia listy interfejsów sieciowych
włączenia / wyłączenia interfejsu
wyświetlenia listy adresów IP interfejsów
dodania / zmiany / usunięcia adresu IP
sprawdzenia, czy jest łączność między dwoma adresami IP
4. Warstwa fizyczna
wiedzieć, że karty wykrywają łączność na warstwie fizycznej, kojarzyć że można tą informację odczytać programowo / z diody przy gnieździe
kojarzyć co to jest autonegocjacja i do czego jest potrzebna
wiedzieć kiedy stosować kabel prosty a kiedy skrosowany, kojarzyć Auto MDI-X
wiedzieć o możliwości zaistnienia kolizji, rozumieć co to jest domena kolizyjna i kojarzyć mechanizm CSMA/CD
kojarzyć górny/dolny limit na wielkość ramki ethernetowej
kojarzyć narzędzie ethtool
wiedzieć czym są i jak działają repeater i hub
4÷5. Warstwa łącza danych
o adresie fizycznym (adresie MAC):
wiedzieć jak wygląda, skąd się bierze, kojarzyć podział adresu na OUI i NIC
kojarzyć bit określający czy adres jest multicastowy
kojarzyć komendy do wyświetlania adresu
wiedzieć że można zmienić używany MAC
kojarzyć budowę ramki Ethernet II
rozumieć co to jest domena rozgłoszeniowa
wiedzieć jak działają mosty i przełączniki
kojarzyć do czego jest protokół drzewa rozpinającego
6. IPv4, ICMP, ARP
znać ograniczenia IP na długość pakietu
kojarzyć pole TTL, wiedzieć czemu służy i jak się zmienia
wiedzieć po co jest fragmentacja i kiedy jest wykonywana
znać rolę protokołów ICMP i IGMP
kojarzyć typy wiadomości ICMP
znać rolę protokołu ARP
kojarzyć narzędzia
arp
/
ip neigh
oraz
arping
7. Trasowanie – wstęp, routing statyczny w Linuksie
rozróżniać co to jest trasowanie, uzupełnianie tablicy tras i protokół trasowania
znać podział protokołów trasowania
wiedzieć jak zbudowana jest tablica tras:
wiedzieć jakie informacje musi mieć każdy wpis w tabeli
co to jest trasa domyślna
jak można opisać trasę do docelowej sieci
wiedzieć czym jest metryka trasy
na podstawie tablicy tras umieć wskazać którędy dane będą przesyłane
umieć skonstruować kompletną tablicę tras znając topologię sieci
znać polecenia do manipulacji tablicą tras w Linuksie
wiedzieć co to jest IP forwarding w Linuksie
wiedzieć co to jest router (w szczególności: odróżniać domowy "router" od routera)
8. Urządzenia CISCO: wstęp, konfiguracja interfejsów, routing statyczny
kojarzyć że sprzęt CISCO z fabrycznymi ustawieniami da się skonfigurować tylko po porcie szeregowym
wiedzieć że na urządzeniach CISCO są różne poziomy uprawnień i kojarzyć że różnią się znakiem zachęty (promptem)
kojarzyć komendy systemu CISCO IOS
kojarzyć jak CISCO nazywa interfejsy
kojarzyć interfejsy Serial, kojarzyć role DCE i DTE
9. Protokół OSPF
wiedzieć jakimi informacjami wymieniają się trasowniki
wiedzieć jak OSPF:
liczy koszt łącza
liczy koszt trasy
wybiera najlepsze trasy
kojarzyć co trzeba skonfigurować do poprawnego działania OSPF
10. Sieci wirtualne (VLAN)
znać pojęcia
VLAN
802.1Q
trunk port
wiedzieć
czym jest VLAN
jak wygląda komunikacja wewnątrz VLAN
jak wygląda komunikacja między różnymi sieciami VLAN
do czego używa się VLANów
na jakiej warstwie pracują sieci VLAN
na czym polega konfiguracja VLANów na przełączniku
jak łączy się przełączniki używające VLANów ze sobą
jak łączy się przełączniki używające VLANów z routerami
11. Protokoły warstwy transportowej
wiedzieć że port / numer portu to adres warstwy transportowej który pozwala adresować proces w systemie
rozumieć jakie adresy / numery (i dlaczego te) pozwalają zaliczyć wiadomość do konkretnego połączenia
rozumieć że każdy protokół warstwy transportowej ma osobną pulę portów
kojarzyć podział portów na uprzywilejowane (do 1024), user ports i efemeryczne
kojarzyć że program może czekać na połączenie (słuchać) lub próbować się połączyć ze słuchającym programem
kojarzyć komendy ss/netstat i netcat/socat
znać i rozumieć cechy UDP:
bezpołączeniowy, bezstanowy
przesyła wiadomości bez gwarancji dostarczenia
brak kontroli przepływu
ograniczenie rozmiaru paczki danych
znać i rozumieć cechy TCP:
stanowy, połączeniowy
strumieniowy
z kontrolą przepływu
z gwarancjami dostarczenia (przy braku awarii)
kojarzyć przykładowe zastosowania protokołów UDP i TCP
12. Filtrowanie ruchu – firewall
znać i rozumieć podział łańcuchów ze względu na:
miejsce wystąpienia (prerouting, input, forward, output, postrouting)
przeznaczenie (filter, nat, mangle, …)
umieć wybrać właściwy łańcuch dla podanej reguły
wiedzieć jak rozpatrywany jest łańcuch reguł (kolejność reguł, polityka, kiedy kończy się przeglądanie reguł)
wiedzieć co oznaczają cele ACCEPT, DROP, REJECT i jaka jest różnica między DROP a REJECT
na podstawie listy reguł określić jak system zareaguje na podany ruch
kojarzyć komendy konfigurujące filtrowanie ruchu
kojarzyć używane w trakcie zajęć rozszerzenia iptables
rozumieć co to znaczy że firewall jest stanowy
13. Filtrowanie ruchu – NAT
wiedzieć jaki problem rozwiązuje NAT
wiedzieć jakie problemy wprowadza NAT
znać ideę:
source NAT (i rozróżniać w iptables SNAT i maskaradę)
destination NAT
rozumieć które adresy, na jakie adresy i na którym etapie przetwarzania pakietu trzeba przepisywać
14. DHCP
kojarzyć jak wygląda transakcja DHCP – odkrywanie serwerów, żądanie adresu, odnawianie adresu, uwalnianie adresu
wiedzieć co to jest pula adresów, dzierżawa, wiedzieć po co jest czas dzierżawy
kojarzyć że DHCP pozwala na przesłanie dodatkowych opcji
sk1/zagadnienia-test.1528633868.txt.gz
· ostatnio zmienione: 2018/06/10 14:31 przez
jkonczak
Narzędzia strony
Pokaż źródło strony
Poprzednie wersje
Odnośniki
Złóż / rozłóż wszystko
Do góry