Narzędzia użytkownika

Narzędzia witryny


Pasek boczny

sk1:zagadnienia-test

To jest stara wersja strony!


Zagadnienia na test (2016)

Ogólne

  • kojarzyć powtarzające się na zajęciach skróty, nazwy organizacji, rodzin standardów etc.
  • dla wszystkich wspomnianych w wymaganiach narzędzi / komend być w stanie:
    • ocenić czy są poprawne
    • przewidzieć co zrobią
    • zinterpretować wynik

1. Adresacja IP

  • umieć dla poddanego adresu określić klasę
  • znać domyślne maski dla klas A, B i C
  • umieć dla podanego adresu i maski wyznaczyć:
    • adres sieci
    • adresy, z których mogą korzystać urządzenia w tej sieci
    • adres rozgłoszeniowy
  • znać zakresy adresów:
    • multicastowych
    • bloków prywatnych dla każdej klasy
    • pętli zwrotnej i adres localhosta
  • umieć podzielić sieć na podsieci
  • umieć agregować sieci

2. Ustawianie adresów IP

  • znać komendy do:
    • wyświetlenia listy interfejsów sieciowych
    • włączenia / wyłączenia interfejsu
    • wyświetlenia listy adresów IP interfejsów
    • dodania / zmiany / usunięcia adresu IP
    • sprawdzenia, czy jest łączność między dwoma adresami IP

3a. Model warstwowy

  • znać warstwy modelu warstwowego (zarówno ISO/OSI jak i TCP/IP)
  • dla każdej warstwy wiedzieć za co odpowiada
  • kojarzyć tradycyjne nazwy wiadomości na poszczególnych warstwach
  • kojarzyć pojęcia kapsułkowanie (enkapsulacja), PDU, MTU

3b. Warstwa fizyczna

  • umieć sprawdzić czy została nawiązana łączność na warstwie fizycznej:
    • z linii poleceń
    • patrząc na kartę sieciową
  • kojarzyć narzędzie ethtool
  • wiedzieć o możliwości zaistnienia kolizji
  • rozumieć co to jest domena kolizyjna
  • kojarzyć mechanizm CSMA/CD
  • wiedzieć czym są i jak działają repeater i hub
  • wiedzieć kiedy stosować kabel prosty a kiedy skrosowany

4. Warstwa łącza danych

  • o adresie fizycznym (adresie MAC):
    • wiedzieć sąd się bierze
    • umieć go wyświetlić
    • wiedzieć że można zmienić używany przez kartę MAC
  • kojarzyć budowę ramki Ethernet II
  • rozumieć co to jest domena rozgłoszeniowa
  • wiedzieć jak działają mosty i przełączniki
  • kojarzyć do czego jest protokół drzewa rozpinającego

5. IPv4, ICMP, ARP

  • znać ograniczenia IP na długość pakietu
  • kojarzyć pole TTL, wiedzieć czemu służy i jak się zmienia
  • wiedzieć po co jest fragmentacja i kiedy jest wykonywana
  • znać rolę protokołów ICMP i IGMP
  • kojarzyć typy wiadomości ICMP
  • znać rolę protokołu ARP
  • kojarzyć narzędzia arp / ip neigh oraz arping

6. Trasowanie – podstawy i statyczna konfiguracja w Linuksie

  • rozróżniać co to jest trasowanie, uzupełnianie tablicy tras i protokół trasowania
  • znać podział protokołów trasowania
  • wiedzieć jak zbudowana jest tablica tras:
    • wiedzieć jakie informacje musi mieć każdy wpis w tabeli
    • co to jest trasa domyślna
    • jak można opisać trasę do docelowej sieci
  • umieć czytać tablicę tras:
    • rozumieć co oznaczają wpisy w tablicy tras
    • odpowiedzieć na pytanie, który wpis z tablicy tras zostanie wybrany
  • umieć skonstruować kompletną tablicę tras znając topologię sieci
    • poprawnie wskazać które sieci trzeba dodać to tablicy tras
    • dla każdej z nich określić adres następnego skoku
  • znać polecenia do:
    • wyświetlania tablicy tras w Linuksie
    • dodawania tras statycznych w Linuksie
    • śledzenia trasy pakietu
  • wiedzieć co to jest router (w szczególności: odróżniać domowy "router" od routera)

7. Wstęp do CISCO

  • umieć korzystać z programu do komunikacji po porcie szeregowym
  • wiedzieć że na urządzeniach CISCO są różne poziomy uprawnień i kojarzyć że różnią się znakiem zachęty (promptem)
  • kojarzyć komendy systemu CISCO IOS
  • kojarzyć jak CISCO nazywa interfejsy

8. Protokół OSPF

  • wiedzieć jakimi informacjami wymieniają się trasowniki
  • wiedzieć jak OSPF:
    • liczy koszt łącza
    • liczy koszt trasy
    • wybiera najlepsze trasy
  • kojarzyć co trzeba skonfigurować do poprawnego działania OSPF

9. Warstwa transportowa

  • wiedzieć że port / numer portu to adres warstwy transportowej który pozwala adresować proces w systemie
  • kojarzyć że każdy protokół warstwy transportowej ma osobną pulę portów (!!!)
  • rozumieć jakie adresy / numery (i dlaczego te) pozwalają zaliczyć wiadomość do konkretnego połączenia
  • kojarzyć że program może czekać na połączenie (słuchać) lub próbować się połączyć ze słuchającym programem
  • kojarzyć komendy do:
    • wyświetlenia listy aktywnych połączeń sieciowych w systemie
    • oczekiwania (słuchania) na konkretnym porcie podanego protokołu (UDP lub TCP)
    • połączenia się z podanym adresem ip na konkretny port podanego protokołu (UDP lub TCP)
  • znać i rozumieć cechy UDP:
    • bezpołączeniowy, bezstanowy
    • przesyła wiadomości bez gwarancji dostarczenia
    • brak kontroli przepływu
    • ograniczenie rozmiaru paczki danych
  • znać i rozumieć cechy TCP:
    • stanowy, połączeniowy
    • strumieniowy
    • z kontrolą przepływu
    • z gwarancjami dostarczenia (przy braku awarii)

10. Filtrowanie ruchu – firewall

  • znać i rozumieć podział łańcuchów ze względu na:
    • miejsce wystąpienia (prerouting, input, forward, output, postrouting)
    • przeznaczenie (filter, nat, mangle, …)
  • umieć wybrać właściwy łańcuch dla podanej reguły
  • wiedzieć jak rozpatrywany jest łańcuch reguł (kolejność reguł, polityka, kiedy kończy się przeglądanie reguł)
  • wiedzieć co oznaczają cele ACCEPT, DROP, REJECT i jaka jest różnica między DROP a REJECT
  • na podstawie listy reguł określić jak system zareaguje na podany ruch
  • kojarzyć komendy:
    • dodające regułę
    • wstawiające regułę w środek łańcucha
    • usuwające regułę
  • kojarzyć przełączniki i rozszerzenia do filtrowania po:
    • po protokole sieciowym
    • po adresie/interfejsie źródłowym/docelowym
    • po porcie źródłowym/docelowym
    • po stanie połączenia
  • rozumieć co to znaczy że firewall jest stanowy

11. Filtrowanie ruchu – NAT

  • wiedzieć jaki problem rozwiązuje NAT
  • wiedzieć jakie problemy wprowadza NAT
  • znać ideę:
    • source NAT (i rozróżniać w iptables SNAT i maskaradę)
    • destination NAT
  • rozumieć które adresy, na jakie adresy i na którym etapie przetwarzania pakietu trzeba przepisywać

12. Kabelki

  • znać standard zarabiania wtyczek
  • znać kategorie kabla, wiedzieć jaka jest wymagana dla 1Gbit i 10Gbit (!)
  • znać rolę ekranowania i rozróżniać oznaczenia kabli ekranowanych / nieekranowanych
  • wiedzieć co można zmierzyć na kablu

13a. BGP

  • wiedzieć gdzie i do czego jest używany BGP
  • znać podstawowe atrybuty
  • kojarzyć po co są polityki i reguły w BGP

13a. MikroTik, DHCP

  • kojarzyć jak wygląda transakcja DHCP
  • wiedzieć co to jest pula, dzierżawa
  • znać komendy do pobrania adresu z DHCP
sk1/zagadnienia-test.1465235823.txt.gz · ostatnio zmienione: 2016/06/06 19:57 przez jkonczak