Dydaktyka:
FeedbackTo jest stara wersja strony!
Typowo aplikacje (jakiekolwiek, włączając sieciowe) muszą jednocześnie obsługiwać wiele źródeł zdarzeń (np. dane gotowe do odbioru, użytkownik kliknął na menu, naciśnięto enter).
Domyślnie operacje na gniazdach (np. connect
, accept
, read
) blokują przetwarzanie.
Można to zmienić (tak jak dla każdego innego pliku w Linuksie) na obsługę nieblokującą, ale oczywiście aktywne czekanie (https://en.wikipedia.org/wiki/Busy_waiting) jest bardzo głupim pomysłem1).
Do obsługi wielu źródeł zdarzeń stworzono dedykowane metody, można też używać typowych metod pisania aplikacji współbieżnych. Zwolennicy SE nazwą to "wzorcami projektowymi". Przegląd typowych metod tworzenia aplikacji sieciowych:
select
, poll
i epoll
.
Zadanie 1 Napisz własną wersję programu netcat
wspierającą tylko klienta
TCP – program, który nawiąże połączenie TCP pod wskazany adres, następnie dane
przychodzące na standardowe wejście będzie wysyłać przez to połączenie, a
równocześnie dane przychodzące z sieci będzie wypisywać na standardowe wyjście.
(Możesz skorzystać z przykładowego kodu klienta)
Zadanie 2 Czat – napisz serwer, który każdą otrzymaną wiadomość przekaże
wszystkim połączonym klientom.
(Możesz skorzystać z przykładowego kodu serwera)
System Linux zawiera 3 podstawowe funkcje pozwalające na czekanie na przychodzące zdarzenia na deskryptorach plików:
select
– "klasyczna" funkcja, ma kilka dziwnych ograniczeń. Dostaje zbiór deskryptorów, oczekuje na zdarzenie, modyfikuje przekazany zbiór deskryptorów zostawiając tylko te na których można wykonać read/write/lub na których wystąpił wyjątek. (POSIX)poll
– zbudowana podobnie jak select
, ale m. inn. nie ma ograniczenia na numery monitorowanych deskryptorów2), można użyć ponownie struktury opisującej deskryptory etc. (POSIX)epoll
– specyficzna dla Linuksa funkcja. Inny pomysł: program informuje jądro systemu na które deskryptory chce czekać, potem wywołuje funkcję czekającą na zdarzenie i dostaje informacje które zarzenia wystąpiły.Dłuższe porównanie: http://www.ulduzsoft.com/2014/01/select-poll-epoll-practical-difference-for-system-architects/
Od kilku lat trwają prace nad mechanizmem io_uring
, pozwalającym na wykonywanie jednocześnie wielu operacji na plikach. Mechanizm pozwala na przekazanie do kernela żądań wykonania konkretnych operacji, oraz oferuje funkcję do czekania na wykonanie jakiejś ze zleconych wcześniej operacji.
Aby stworzyć program korzystający z funkcji poll
, należy:
pollfd
i wypełnić:.fd
– deskryptor pliku do monitorowania,.events
– zbiór monitorowanych zdarzeń:POLLIN
– funkcja poll
ma się przerwać, jeśli można wywołać bez czekania read()/…
lub acccept()
POLLOUT
– funkcja poll
ma się przerwać, jeśli można wywołać bez czekania write()/…
write
read()/write()/…
też można wywołać bez czekania POLLHUP
, POLLERR
, POLLPRI
, …) opisana w man poll
.revents
– tam pojawi się informacja o tym co wystąpiłopoll(…)
. poll
to maksymalny czas oczekiwania; aby funkcja czekała bez limitu, należy podać tam dowolną ujemną wartość.revents
Plik nagłówkowy: #include <poll.h>
pollfd pfds[COUNT]{}; ─┐ pfds[0].fd = STDIN_FILENO; pfds[2].fd = cliSock1; │ pfds[0].events = POLLIN; pfds[2].events = POLLIN; ├─ (1) pfds[1].fd = serverSock; pfds[3].fd = cliSock2; │ pfds[1].events = POLLIN; pfds[3].events = POLLIN|POLLOUT; ─┘ ... ... while(1){ int ile_gotowych = poll(pfds, liczbaStruktur, -1); ═╾─ (2) if(pfds[0].revents & POLLIN) readingFromStdin(); ─┐ if(pfds[1].revents & POLLIN) acceptingNewClient(); │ for(int i = 2; i < liczbaStruktur; ++i){ │ if(pfds[i].revents & POLLIN) ├─ (3) readFromClient(pfds[i].fd); │ if(pfds[i].revents & POLLOUT) │ writeToClient(pfds[i].fd); ─┘ } }
Zadanie 3 Powtórz Zadanie 1, ale tym razem jako jednowątkowy program wykorzystujący poll
.
(Możesz skorzystać z przykładowego kodu klienta)
Mechanizm działania epoll
jest inny niż select
czy poll
.
epoll_create
lub epoll_create1
– interfejs trafia do tablicy deskryptorów plików (analogicznie do open()
, pipe()
czy socket()
). Po skończonej pracy zamyka się go podobnie jak każdy plik – funkcją close
.epoll_ctl
. Pozwala ona powiązać deskryptor z listą zdarzeń na które oczekuje program oraz dowolnymi danymi mieszczącymi się w unii epoll_data_t
.epoll_wait
– przyjmuje jako argumenty tylko deskryptor utworzony przez epoll_create
, tablicę zdarzeń do wypełnienia i czas oczekiwania (-1 = nieskończoność). epoll_wait
nie przekazuje numerów gotowych deskryptorów – przekazuje tylko rodzaj zdarzenia i powiązane z nim wcześniej dane.
Plik nagłówkowy: #include <sys/epoll.h>
struct Client { int fd; char *partialDataReceived, *dataQueuedToSend; } *clients; void receiveFromCli(Client *c); void sendQueuedData(Client *c); ... int epollDescr = epoll_create1(0); ═╾─ (1) epoll_event ee[2]; ─┐ ee[0].events = EPOLLIN; │ ee[0].data.u32 = -1; ├─ (2) epoll_ctl(epollDescr, EPOLL_CTL_ADD, STDIN_FILENO, &ee[0]); │ ee[0].data.u32 = -2; │ epoll_ctl(epollDescr, EPOLL_CTL_ADD, serverSock, &ee[0]); ─┘ while (1) { int ile_gotowych = epoll_wait(epollDescr, ee, 2, -1); ═╾─ (3) for (int i = 0; i < ile_gotowych; ++i) { ─┐ if (ee[i].data.u32 == -1) │ readingFromStdin(); │ else if (ee[i].data.u32 == -2) { │ int cliFd = accept(serverSock, 0, 0); │ int cliId = getFreeClientId(); │ clients[cliId] = {.fd = cliFd}; │ ee[0].events = EPOLLIN; ┐ │ ee[0].data.u32 = cliId; ├(2)├─ (4) epoll_ctl(epollDescr, EPOLL_CTL_ADD, cliFd, &ee[0]); ┘ │ } else { │ if (ee[i].events & EPOLLIN) │ receiveFromCli(&clients[ee[i].data.u32]); │ if (ee[i].events & EPOLLOUT) │ sendQueuedData(&clients[ee[i].data.u32]); │ } │ } ─┘ }
Przykład użycia pola ''.data.ptr''
struct Handler { virtual void handle(epoll_event &ee) = 0; virtual ~Handler() {} }; struct Client; std::set<Client *> clients; struct Client : public Handler { char *partialDataReceived, *dataQueuedToSend; int epollDescr, fd; Client(int epollDescr, int fd) : epollDescr(epollDescr), fd(fd) { epoll_event ee{.events = EPOLLIN, .data = {.ptr = this}}; epoll_ctl(epollDescr, EPOLL_CTL_ADD, fd, &ee); clients.insert(this); } ~Client() { close(fd); ... } void receive(epoll_event &ee); void sendQueuedData(); void handle(epoll_event &ee) { if (ee.events & EPOLLIN) receive(ee); if (ee.events & EPOLLOUT) sendQueuedData(); } ... }; struct Server : public Handler { int epollDescr, serverSock; Server(int epollDescr, uint16_t port) : epollDescr(epollDescr) { serverSock = ... ... epoll_event ee{.events = EPOLLIN, .data = {.ptr = this}}; epoll_ctl(epollDescr, EPOLL_CTL_ADD, serverSock, &ee); } ~Server(); void handle(epoll_event &) { int cliFd = accept(serverSock, 0, 0); new Client(epollDescr, cliFd); } }; int main() { ... int epollDescr = epoll_create1(0); Server srv(epollDescr, port); while (1) { epoll_event ee; epoll_wait(epollDescr, &ee, 1, -1); ((Handler *)ee.data.ptr)->handle(ee); } }
Zadanie 4 Powtórz Zadanie 1, ale tym razem jako jednowątkowy program wykorzystujący mechanizm epoll.
(Możesz skorzystać z przykładowego kodu klienta)
Zadanie 5 Napisz jednowątkowy serwer czatu używając poll
lub epoll_wait
.
(Możesz skorzystać z przykładowego kodu serwera)