Dydaktyka:
FeedbackTo jest stara wersja strony!
Wraz ze standardem C++11 język C++ doczekał się obsługi wątków w bibliotece standardowej.
API do obsługi wątków jest identyczne z boost::thread
, z wyjątkiem obsługi przerywania wątków (thread::interrupt()
).
Podsumowanie:
#include <thread> // właściwy plik nagłówkowy std::thread t; // tworzy pusty obiekt wątku. t = thread(f); // tworzy nowy obiekt wątku w miejscu "t", niszcząc poprzedni obiekt wątku // i uruchamia w nim "f" // thread t2 = t; // kod NIEPOPRAWNY – wątków nie można kopiować std::thread u(g, 1, 2, "z") // tworzy obiekt wątku (u), tworzy nowy wątek programu i uruchamia // "g" z argumentami 1, 2 i "z" t.join(); // czeka na zakończenie wątku // thread * w = new thread(h); delete w; // niepoprawne – jeśli zmienna reprezentująca wątek // ginie (''~thread::thread'') przed zakończeniem wątku, // to program jest abortowany // Jeśli główny wątek (main) się zakończy, pozostałe są zabijane (zachowanie inne niż np. w Javie) u.detach() // rozłącza wątek ze zmienną go reprezentującą. Można zmazać zmienną, wątek przeżyje. std::thread(i).detach(); // tworzy nowy wątek bez deklaracji zmiennej która będzie go reprezentować.
W C++11 ustandaryzowano też zmienne lokalne dla wątku – w deklaracji zmiennej wystarczy dodać słowo kluczowe thread_local
, np:
thread_local int tid = i.fetch_add(1);
Ponadto, dodano API do zamków, zmiennych warunkowych, zmiennych atomowych i futures
Bardzo krótkie streszczenie:
#include <thread> #include <iostream> #include <functional> using namespace std; using namespace std::placeholders; void b(char c){ cout << c << endl;} class C{ public: void operator()() {cout << 'C' << endl;} void operator()(char c) {cout << c << endl;} } objC; class E{ const char * t_ = "ABCDEFGH"; public: char f(int i){ cout << t_[i] << endl; return t_[i];} void g(){t_="G";} } objE; int main() { thread([]{cout << "A" << endl;}).join(); // lambda – http://en.cppreference.com/w/cpp/language/lambda thread(b, 'B').join(); // "zwykła" funkcja thread(objC).join(); // operator() thread(objC, 'D').join(); // operator() z argumentami thread(bind(&E::f,objE,4)).join(); // funkcja na rzecz obiektu z ustalonym argumentem (currying) thread(bind(&E::f,objE,_1), 5).join(); // funkcja na rzecz obiektu z nieustalonym argumentem function<char(int)> funR(bind(&E::f,&objE,_1)); // funkcja na rzecz obiektu wołanego przez referencję function<char(int)> funC(bind(&E::f, objE,_1)); // funkcja na rzecz obiektu w stanie z chwili tworzenia funcC objE.g(); // modyfikacja obiektu thread(funR, 0).join(); // wywołanie zmodyfikowanego obiektu - funcR zna obiekt przez referencję thread(funC, 7).join(); // wywołanie zmodyfikowanego obiektu - funcR zna obiekt przez wartość return 0; }