Geneza powstania bazy
W ostatnich latach nastąpił znaczny rozwój badań związanych
z komputerową analizą, klasyfikacją i identyfikacją sygnałów muzycznych dla różnych
celów. Pojawiające się w tym kontekście zadania naukowe i techniczne wymagają
dysponowania, a tym samym gromadzenia, odpowiednio dużego materiału dźwiękowego.
Nagrania muzyczne dobrej jakości są obiektami wielkich rozmiarów, wymagającymi
szczególnej ostrożności przy przetwarzaniu cyfrowym i kompresji, by nie zagubić ich
istotnych wartości akustycznych bądź muzykologicznych. Odkrywanie tych
charakterystycznych walorów dźwiękowych stanowi jeden z nurtów badawczych, w który
wpisuje się również zagadnienie komputerowej analizy i klasyfikacji brzmienia
instrumentów muzycznych.
Pomysł utworzenia bazy dźwięków skrzypiec mistrzowskich wiąże się z zamierzonymi
badaniami możliwości automatycznej klasyfikacji walorów dźwiękowych instrumentów,
a także może stanowić przedmiot innych badań z dziedziny akustyki muzycznej.
Jednocześnie nawiązuje do niezwykle bogatych doświadczeń badawczych Profesorów
Marka Kwieka, Heleny Harajdowej i Włodzimierza Kamińskiego, którzy w latach
sześćdziesiątych ubiegłego wieku prowadzili w Poznaniu prace teoretyczne
i eksperymentalne dotyczące możliwości obiektywnej klasyfikacji dźwięku skrzypiec
i oceny ich barwy. Szczególne zainteresowanie skrzypcami wynika z kilku przesłanek.
Po pierwsze Poznań jest miastem, w którym co pięć lat odbywają się międzynarodowe
skrzypcowe konkursy wykonawcze oraz konkursy lutnicze im. Henryka Wieniawskiego
organizowane przez Towarzystwo im. Henryka
Wieniawskiego. Gospodarzem tych ostatnich jest Muzeum Instrumentów Muzycznych
(oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu),
które posiada bogatą kolekcję instrumentów smyczkowych z różnych epok.
Poznańska Akademia Muzyczna jako jedyna
w Europie kształci artystów lutników w Zakładzie Lutnictwa na Wydziale Instrumentalnym
a pracownicy naukowi prowadzą badania dotyczące akustyki skrzypiec.
Pomysł nagrania i komputerowego zarchiwizowania dźwięków
skrzypiec nadesłanych na X Konkurs Lutniczy spotkał się z przychylnością wielu
osób reprezentujących różne środowiska Poznania związane z Konkursem (m.in.
kierownictw Towarzystwa im. Henryka Wieniawskiego
oraz Muzeum Instrumentów Muzycznych
- Oddziału Muzeum Narodowego), co było
warunkiem niezbędnym przystąpienia do prac związanych z tworzeniem bazy dźwięków
skrzypiec.
|