Narzędzia użytkownika

Narzędzia witryny


sk2:qt

Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Both sides previous revision Poprzednia wersja
Nowa wersja
Poprzednia wersja
sk2:qt [2017/11/12 19:27]
jkonczak
sk2:qt [2022/11/28 16:26] (aktualna)
jkonczak [Sieć w Qt]
Linia 1: Linia 1:
-O [[http://www.qt.io/​|Qt]] ​\\ +======= Obsługa sieci w API językach wysokiego poziomu ======= 
-Wersje frameworku+BSD socket API jest interfejsem niskiego poziomu do obsługi sieciPozwala on korzystać z wszystkich możliwości oferowanych przez system operacyjnyCo za tym idzie, nie jest on szczególnie wygodny, a typowe programy używające BSD socket API będą zawierać identyczne ciągi wywołań funkcji, w większości z identycznymi argumentami. 
 +\\ Stąd w bibliotekach / językach wysokiego poziomu są dostępne uproszczone interfejsy do obsługi sieci, które opakowują wywołania z BSD socket API.
  
-''​qmake''​\\ +Typowo wysokopoziomowe interfejsy: 
-Wnętrzności''​uic'',​ ''​moc''​ \\ +  * są obiektowe 
-Pętla zdarzeń, ​''​signals''​''​slots'',​ ''​connect''​+  * posiadają osobne klasy do typowych zadań
 +    * nawiązanie połączenia TCP do podanego adresu 
 +    * stworzenie serwera TCP 
 +    * użycie gniazda UDP 
 +  * często są przygotowane do łatwego wykorzystania w pętli zdarzeń 
 +  * często pojawiają się bardziej specjalizowane klasynp. do komunikacji żądanie-odpowiedź (HTTP). 
 +Takie podejście pozwala przygotować wygodne i łatwe do nauczenia interfejsy programistyczne do obsługi sieci. Trzeba jednak pamiętać że takie interfejsy są tworzone pod typowe zastosowaniaco czasami ogranicza możliwości ich wykorzystania.
  
-Klasy do obsługi socketów:​ +======= Qt =======
-  * ''​[[http://​doc.qt.io/​qt-5/​qtcpserver.html|QTcpServer]]''​ +
-    * konstruktor +
-    * ''​QObject::​connect'',​ sygnał ''​[[http://​doc.qt.io/​qt-5/​qtcpserver.html#​newConnection|newConnection]]''​ +
-    * ''​[[http://​doc.qt.io/​qt-5/​qtcpserver.html#​listen|listen]]''​ +
-    * ''​[[http://​doc.qt.io/​qt-5/​qtcpserver.html#​nextPendingConnection|nextPendingConnection]]''​ +
-  * ''​[[http://​doc.qt.io/​qt-5/​qtcpsocket.html|QTcpSocket]]''​ +
-    * sygnał ''​readyRead''​ [[http://​doc.qt.io/​qt-5/​qiodevice.html#​signals|[1]]] +
-    * sygnały ''​connected'',​ ''​disconnected''​ [[http://​doc.qt.io/​qt-5/​qabstractsocket.html#​signals|[2]]] +
-    * sygnał ''​error''​ [[http://​doc.qt.io/​qt-5/​qabstractsocket.html#​signals|[2]]] i problemy nowej składni dla ''​connect''​ – [[https://​wiki.qt.io/​New_Signal_Slot_Syntax#​Asynchronous_made_easier.|[3]]] +
-    * ''​[[http://​doc.qt.io/​qt-5/​qabstractsocket.html#​connectToHost|connectToHost]]''​ +
-    * ''​[[http://​doc.qt.io/​qt-5/​qiodevice.html#​write|write]]''​ +
-  * ''​[[http://​doc.qt.io/​qt-5/​qudpsocket.html|QUdpSocket]]''​ +
-    * ''​[[http://​doc.qt.io/​qt-5/​qudpsocket.html#​readDatagram|readDatagram]]''​ +
-    * ''​[[http://​doc.qt.io/​qt-5/​qudpsocket.html#​writeDatagram|writeDatagram]]''​+
  
-//Zadanie 1:// +===== Wprowadzenie =====
-  - Stwórz projet //Qt Widgets Application//,​ wybierz ''​QWidget''​ jako klasę bazową domyślnie tworzonej klasy +
-  -  Dodaj do pliku projektu (''​*.qmake''​):<​code qmake> +
-QT +network +
-CONFIG +c++11</​code>​ +
-  - Przygotuj GUI: +
-    * stwórz widgety na adres docelowy i numer portu (np. ''​QLineEdit''​ i ''​QSpinBox''​) i (opcjonalnie) przycisk do nawiązywania połączenia (''​QPushButton''​) +
-    * stwórz widget na wyświetlanie wymienianych wiadomości (np. ''​QTextEdit''​) i na wpisywanie wiadomości do wysłania (np. ''​QLineEdit''​) +
-    * dopracuj GUI (nazwy widgetów, układ, [[https://​pl.wikipedia.org/​wiki/​Focus_(GUI)|focus]],​ enabled / read-only) +
-  - Zbuduj projekt (inaczej IDE nie będzie podpowiadać nazw) +
-  - Dodaj do klasy obiekt opakowujący gniazdo TCP (''​QTcpSocket''​),​ jeśli trzeba stwórz go w konstruktorze +
-  - Połącz dla utworzonego gniazda zdarzenia: ''​connected'',​ ''​disconnected''​ i ''​error''​ (lub zdarzenie ''​stateChanged''​) \\ Dla zdarzenia error uważaj na składnię +
-    * klasa ''​QTextEdit''​ ma metodę ''​append()''​ (thread-safe) +
-    * tekst z ''​QLineEdit''​ wyciąga się metodą ''​text()''​ +
-  - Dodaj obsługę zdarzenia naciśnięcia przycisku nawiązujacego połączenie (lub naciśnięcia enter w polu z adresem hosta): +
-    * wartość z ''​QSpinBox''​ wyciąga się metodą ''​value()''​ +
-    * połączenie w klasie ''​QTcpSocket''​ nawiązuje się (asynchronicznie) używając metody ''​connectToHost''​ (metody ''​connect''​ i ''​disconnect''​ są zajęte przez obsługę zdarzeń) +
-  - Obsłuż wysyłanie wiadomości+
  
-IP multicast - przypomnienie ​\\ +=== O Qt === 
-[[http://www.iana.org/assignments/multicast-addresses/multicast-addresses.xhtml|Pula adresów]] (224/4), lokalne adresy (224/​24), ​[[https://tools.ietf.org/html/rfc2365|Organization-Local Scope]] \\ +Qt to framework (zestaw bibliotek i narzędzi) dla języka C+''''​+. Duży nacisk w Qt jest położony na budowę aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika i tworzenie wieloplatformowego kodu. \\ 
-IGMP \\ +[[https://www.qt.io/product|Strona produktu]]     [[https:​//wiki.qt.io/​About_Qt|Strona "O Qt" w wiki Qt]]     [[https://pl.wikipedia.org/wiki/Qt|Polska Wikipedia o Qt]]
-Użycie IP multicast w BSD socket API: [[sk2:​multicast_example]]+
  
-//Zadanie 2a:// Wybierzcie wspólnie adres i port grupy multicastowej ​\\ +=== Narzędzia === 
-//Zadanie 2b:// Zmodyfikuj poprzedni projekt: +Qt do wersji 5 jako podstawowego systemu budowania używa dostarczonego z Qt programu ''​[[https:​//doc.qt.io/qt-5/qmake-manual.html|qmake]]''​. Dodatkowo Qt 5 wspiera oficjalnie CMake (nieoficjalnie Qt jest wspierane też przez inne systemy budowania).\\ 
-  ​Pole na adres hosta zastąp polem na adres multicastowy +Qt od wersji 6 jako podstawowego systemu budowania używa CMake ([[https://doc.qt.io/​qt-6/​cmake-manual.html|dokumentacja dla Qt]]) nie zaprzestając rozwoju qmake. 
-  ​Gniazdo TCP zastąp gniazdem UDP (''​QUdpSocket''​) + 
-  Zastąłączenie się z wybranym adresem: +Do graficznego projektowania GUI opartego o [[https://pl.wikipedia.org/​wiki/​Wid%C5%BCet|widżety]] dostarczany jest program ''​[[https://​doc.qt.io/​qt-6/​qtdesigner-manual.html|designer]]'',​ generujący pliki w formacie XML. Następnie programem ''​[[https://​doc.qt.io/​qt-6/​uic.html|uic]]''​ są one automatycznie konwertowane na kod w C+''''​+. \\ 
-    * wywołaniem ''​bind'' ​(metodę na obiekcienie wywołanie systemowe ​dla ​''​QHostAddress::AnyIPv4'' ​i wybranego portu, \\ <​html><​small></​html> ​Jeśli chcesz testować program lokalnie uruchamiając go kilka razy, wykonaj bind w trybie ​''​QUdpSocket::​ShareAddress''<​html></​small></​html>​ +<​html><​small></​html>​Qt dostarcza też silnik [[https://​doc.qt.io/​qt-6/​qmlapplications.html|języka QML]] i biblioteki [[https://​doc.qt.io/​qt-6/​qtquickcontrols-index.html|Qt Quick]] do budowy GUI w QML. \\ Ponadto ''​assistant''​ pozwala przeglądać dokumentację,​ ''​linguist''​ w łatwy sposób umożliwia tłumaczenie programu. \\ Częścią SDK do Qt jest też IDE ''​qtcreator''​.<​html></​small></​html>​ 
-     dołączeniem do grupy multicastowej ​''​joinMulticastGroup'' ​pod wybrany adres IP grupy+ 
-  - Pamiętaj że UDP jest bezpołączeniowe – nie wystąpi zdarzenie ​''​connected'' ​ani ''​disconnected''​ <​html><​small></​html>​(chyba że używany jest tryb pseudopołączeniowy; wtedy to pierwsze ​jest emitowane przy ustalaniu adresu zdanego)<​html></​small></​html>​ +=== Pętla zdarzeń, sygnały i sloty === 
-  Odczyt z gniazda zastąp przez ''​receiveDatagram'' ​lub ''​readDatagram'' ​(rozmiar datagramu poznasz metodą ​''​pendingDatagramSize''​)\\ +Typowe aplikacje w Qt wykorzystują [[https://​doc.qt.io/​qt-6/​qapplication.html#​exec|pętlę zdarzeń]]. Obiekty mogą zażądać obsługi zdarzenia (zdarzenie w Qt nazywa się ''​signal''​)a programista za pomocą funkcji ''​connect''​ określa jaka funkcja (nazywana w Qt ''​slot''​) ma być wywoływana gdy wystąpi podane zdarzenie ([[https://​doc.qt.io/​qt-6/​signalsandslots.html|signals and slots]])
-  - Wysłanie danych wykonuj ​metodą ''​writeDatagram'' ​na adres grupy +\\ 
-W Qt adres hosta reprezentuje klasa ''​QHostAddress''​. ​Zmiana ciągu znaków (''​QString''​) na adres hosta: ''​QHostAddress(str)''​ +Qt korzysta z dodatkowego preprocesora ​''​[[https://​doc.qt.io/​qt-6/​why-moc.html|moc]]''​. Od Qt5 użycie ''​moc''​ można pominąćjeśli korzysta się z nowej składni funkcji ''​connect''​ i nie definiuje własnych sygnałów. 
-Uwaga: funkcje ''​read'',​ ''​readAll''​ i ''​write'' ​dla ''​QUdpSocket'' ​mogą być używane tylko trybie pseudopołączeniowym.+\\ 
 +<​html><​small></​html>​Zarówno ​''​uic'' ​jak i ''​moc''​ są wywoływane automatycznie przez system budowania qmake. W cmake trzeba włączyć opcje [[https://​cmake.org/​cmake/​help/​latest/​prop_tgt/​AUTOUIC.html|AUTOUIC]] i [[https://​cmake.org/​cmake/​help/​latest/​prop_tgt/​AUTOMOC.html|AUTOMOC]].<​html></​small></​html>​ 
 + 
 +===== Sieć w Qt ===== 
 + 
 +Opis z podręcznika Qt: [[https://​doc.qt.io/​qt-6/​qtnetwork-programming.html|Network Programming with Qt]] 
 + 
 +W Qt funkcje sieciowe są **nieblokujące** (asynchroniczne).\\ 
 +Bufory nadawcze i odbiorcze w Qt są nieograniczone. 
 + 
 +Ważniejsze klasy do obsługi socketów i podstawowe metody i sygnały: 
 +  * ''​[[https://​doc.qt.io/​qt-6/​qtcpserver.html|QTcpServer]]''​ - klasa tworząca gniazdo nasłuchujące protokołu TCP 
 +    * klasa udostępnia sygnał (zdarzenie) ​''​[[https://​doc.qt.io/​qt-6/​qtcpserver.html#​newConnection|newConnection]]''​ 
 +    * metoda ''​[[https://​doc.qt.io/​qt-6/​qtcpserver.html#​listen|listen]]''​ wywołuje ''​bind'',​ ustawia ''​SO_REUSEADDR''​((w uproszczeniu;​ szczegóły tutaj: https://​doc.qt.io/​qt-6/​qabstractsocket.html#​BindFlag-enum)) i wywołuje ''​listen''​ 
 +    * metoda ''​[[https://​doc.qt.io/​qt-6/​qtcpserver.html#​nextPendingConnection|nextPendingConnection]]''​ wykonuje ''​accept''​ 
 +  ​* ''​[[https://​doc.qt.io/​qt-6/​qtcpsocket.html|QTcpSocket]]''​ - klasa gniada TCP klienckiego (łączącego się pod podany adres) 
 +    * sygnały ​''​[[https://​doc.qt.io/​qt-6/​qabstractsocket.html#​signals|connected]]'' ​''​[[https://​doc.qt.io/​qt-6/​qabstractsocket.html#​signals|disconnected]]''​ 
 +    * sygnał ''​[[https://​doc.qt.io/​qt-6/​qabstractsocket.html#​signals|errorOccured]]''​ (Qt w wersji ≥5.15) \\ <​html><​small></​html> ​sygnał ''​[[https://​doc.qt.io/​qt-5.14/​qabstractsocket.html#​signals|error]]'' ​(Qt w wersji przed 5.15)(( Uwaga, w nowej składni ''​connect''​ wymagany ​jest wskaźnik na funkcję, a klasa QTcpSocket ma dwie funkcje ''​error''​. W efekcie potrzebne jest wybranie funkcji przez rzutowanie na właściwy typ  [[https://​wiki.qt.io/​New_Signal_Slot_Syntax#​Asynchronous_made_easier|[1]]] ))<​html></​small></​html>​ 
 +    * sygnał ''​[[https://​doc.qt.io/​qt-6/​qiodevice.html#​signals|readyRead]]'',​ określający że przyszły nowe dane do odbioru  
 +    * metoda ​''​[[https://​doc.qt.io/​qt-6/​qabstractsocket.html#​connectToHost|connectToHost]]'' ​żąda połączenia pod podany adres 
 +    * metoda ​''​[[https://​doc.qt.io/​qt-6/​qiodevice.html#​write|write]]'' ​pisze dane, natomiast ​''​[[https://​doc.qt.io/​qt-6/​qiodevice.html#​read|read]]'' ​i ''​[[https://​doc.qt.io/​qt-6/​qiodevice.html#​readAll|readAll]]'' ​ odbierają dane 
 +  ​* ''​[[https://​doc.qt.io/​qt-6/​qudpsocket.html|QUdpSocket]]''​ - klasa obsługująca gniazda UDP 
 +    * sygnały identyczne jak dla ''​QTcpSocket''​ 
 +    * odbiór wiadomości ​metodą ''​[[https://​doc.qt.io/​qt-6/​qudpsocket.html#​receiveDatagram|receiveDatagram]]''​ 
 +    * wysłanie wiadomości metodą ​''​[[https://​doc.qt.io/​qt-6/​qudpsocket.html#​writeDatagram|writeDatagram]]''​ 
 + 
 +Qt jest modularnyDo włączenia modułu odpowiedzialnego za sieć należy: 
 +  * dla qmake dodać linię: \\ ''​QT += network''​ 
 +  * dla cmake dodać do linii szukające Qt komponent Network, a następnie dodać go do bibliotek łączonych\\ ''​find_package(Qt6 COMPONENTS … Network …) \\ target_link_libraries(target … Qt6::​Network …)'' ​\\ <​html><​small></​html>​Dla Qt 5 trzeba zmienić oczywiście Qt6 na Qt5 <​html></​small></​html>​ 
 + 
 +<​html><​small></​html>​ 
 +   
 +++++ Przykład konsolowego klienta TCP w Qt | 
 +**Uwaga**ten przykład pokazuje kilka niewygodnych / nieprzenośnych / rzadko używanych rzeczy: 
 +  * nie ma przenośnego sposobu czekania na zdarzenia na standardowym wejściu – stąd osobny kod dla Windowsa 
 +  * raczej rzadko spotyka się w wysokopoziomowym,​ obiektowym języku ​funkcje ​i zmienne globalne - stąd potrzeba ​''​QObject::​connect''​ zamiast ''​connect'',​ ''​&​socket''​ zamiast ''​socket''​ i podawanie do obsługi zdarzenia globalnej funkcji zamiast obiektu i wskaźnika na metodę z klasy. 
 + 
 +<code cmake CMakeLists.txt>​ 
 +cmake_minimum_required(VERSION 3.12) 
 +project(tcp_client LANGUAGES CXX) 
 +set(CMAKE_CXX_STANDARD 20) 
 +find_package(QT NAMES Qt6 Qt5 COMPONENTS Core Network REQUIRED) 
 +find_package(Qt${QT_VERSION_MAJOR} COMPONENTS Core Network REQUIRED) 
 +add_executable(tcp_client main.cpp) 
 +target_link_libraries(tcp_client Qt${QT_VERSION_MAJOR}::​Core Qt${QT_VERSION_MAJOR}::​Network) 
 +</​code>​ 
 +<code cpp main.cpp>​ 
 +#include <​QtCore>​ 
 +#include <​QtNetwork>​ 
 +#include <​unistd.h>​ 
 +#ifdef _WIN32 
 +#include "​Windows.h"​ 
 +#endif 
 + 
 +void readStdin();​ 
 +void onConnect();​ 
 +void readSocket();​ 
 +void onError(QTcpSocket::​SocketError err); 
 + 
 +QTcpSocket socket; 
 + 
 +int main(int argc, char *argv[]) 
 +
 +    QCoreApplication a(argc, argv); 
 + 
 +    // obsługa standardowego wejścia jako zdarzenie 
 +    #ifdef _WIN32 
 +    QWinEventNotifier inputNotifier(GetStdHandle(STD_INPUT_HANDLE));​ 
 +    QObject::​connect(&​inputNotifier,​ &​QWinEventNotifier::​activated,​ readStdin);​ 
 +    #else 
 +    QSocketNotifier inputNotifier(0,​ QSocketNotifier::​Read);​ 
 +    QObject::​connect(&​inputNotifier,​ &​QSocketNotifier::​activated,​ readStdin);​ 
 +    #endif 
 + 
 +    QObject::​connect(&​socket,​ &​QTcpSocket::​connected,​ onConnect);​ 
 +    QObject::​connect(&​socket,​ &​QTcpSocket::​readyRead,​ readSocket);​ 
 +    QObject::​connect(&​socket,​ &​QTcpSocket::​errorOccurred,​ onError); 
 + 
 +    socket.connectToHost(a.arguments().at(1),​ a.arguments().at(2).toUShort());​ 
 + 
 +    return a.exec(); 
 +
 + 
 +void readStdin(){ 
 +    QByteArray ba(1024, ​'\0'); 
 +    int count = read(STDIN_FILENO,​ ba.data(), ba.size());​ 
 +    if(count<​=0){ 
 +        socket.disconnectFromHost();​ 
 +        QByteArray ba = "​\033[1mError or EOF on standard input\033[0m\n";​ 
 +        ​write(STDOUT_FILENO,​ ba.data(), ba.length());​ 
 +        QCoreApplication::​exit(0);​ 
 +    } 
 +    ba.resize(count);​ 
 +    socket.write(ba);​ 
 +
 + 
 +void onConnect(){ 
 +    QByteArray ba = ("​\033[1mConnected successfully to : " + 
 +                     ​socket.peerAddress().toString() + ":"​ + 
 +                     ​QString::​number(socket.peerPort()) + 
 +                     "​\033[0m\n"​).toLocal8Bit();​ 
 +    write(STDOUT_FILENO,​ ba.data(), ba.length());​ 
 +
 + 
 +void readSocket(){ 
 +    QByteArray ba = socket.readAll();​ 
 +    write(STDOUT_FILENO,​ ba.data(), ba.length());​ 
 +
 +void onError(QTcpSocket::​SocketError err){ 
 +    QByteArray ba = ("​\033[1mError or disconnect on socket: "​+socket.errorString()+"​\033[0m\n"​).toLocal8Bit();​ 
 +    write(STDOUT_FILENO,​ ba.data(), ba.length());​ 
 +    QCoreApplication::​exit(0);​ 
 +
 +</​code>​ 
 +++++ 
 + 
 +<​html></​small></​html>​ 
 +===== Zadania ===== 
 +   
 +     
 +//Zadanie 1.// Korzystając z {{:​sk2:​l6_z1_template.tar.xz|}} stwórz program, który będzie działać jak graficzna wersja programu ​''​netcat''​. Kod zawiera komentarze z wyszczególnionymi krokami do zrobienia (''​TODO'''​s). 
 + 
 + 
 +=== IP multicast - przypomnienie === 
 +[[http://​www.iana.org/​assignments/​multicast-addresses/​multicast-addresses.xhtml|Pula adresów]] (224.0.0.0/​4),​ w tym: lokalne dla łącza adresy (224.0.0.0/​24),​ [[https://​tools.ietf.org/​html/​rfc2365|Organization-Local Scope]] (239.0.0.0/​24)\\ 
 +Komputer chcąc odbierać wiadomości od grupy multicastowej musi wysłać odpowiednią wiadomość IGMP. \\  
 +BSD Socket API pozwala dołączyć do grupy multicastowej na konkretnym sockecie, adresie i interfejsie,​ co powoduje wysłanie wspomnianej wiadomości. \\ 
 +IP multicast można ​ywać połączeniu z protokołem UDP, natomiast nie jest wspierany przez protokół TCP. 
 +\\ 
 +<​html><​small></​html>​ 
 +Użycie IP multicast w BSD socket API: [[sk2:​multicast_example]]\\ 
 +Lista grup mcastowych do których jest zapisany komputer: ''​ip maddr''​ lub ''​netstat -ng''​ lub ''​cat /​proc/​net/​igmp''​ 
 +++++ Użycie programu socat do testowania multicastu: | 
 +Zajęcia w laboratorium:​ 
 +<code bash> 
 +socat UDP-DATAGRAM:​239.0.0.1:​2000,​reuseaddr,​bind=0.0.0.0:​2000,​ip-add-membership=239.0.0.1:​enp0s3 STDIO 
 + 
 +# UDP-DATAGRAM:​239.0.0.1:​2000 → wysyłaj datagramy do podanego adresu (239.0.0.1:​2000) i odbieraj co przyjdzie 
 +# reuseaddr → włącze SO_REUSEADDR;​ pozwala wielu programom na tym samym komputerze używać tego samego portu do mcastu 
 +# ip-add-membership=239.0.0.1:​enp0s3 → dołącza do grupy mcastowej 239.0.0.1 na urządzeniu enp0s3 
 +# bind=0.0.0.0:​2000 → wykonaj bind na podany adres; pod tym adresem będą odbierane datagramy 
 +</​code>​ 
 + 
 +Zajęcia zdalne: 
 +<code bash> 
 +socat UDP-DATAGRAM:​239.0.0.1:​2000,​reuseaddr,​bind=0.0.0.0:​2000,​ip-add-membership=239.0.0.1:​tap0,​ip-multicast-if=10.0.9.X STDIO 
 + 
 +# UDP-DATAGRAM:​239.0.0.1:​2000 → wysyłaj datagramy do podanego adresu (239.0.0.1:​2000) i odbieraj co przyjdzie 
 +# reuseaddr → włącze SO_REUSEADDR;​ pozwala wielu programom na tym samym komputerze używać tego samego portu do mcastu 
 +# ip-add-membership=239.0.0.1:​tap0 → dołącza do grupy mcastowej 239.0.0.1 na urządzeniu tap0 
 +# bind=0.0.0.0:​2000 → wykonaj bind na podany adres; pod tym adresem będą odbierane datagramy 
 +# ip-multicast-if=10.0.9.X → nakazuje wysyłać wiadomości do grupy multicastowej z podanego adresu  
 +</​code>​ 
 + 
 + 
 +++++ 
 +<​html></​small></​html>​ 
 + 
 +//Zadanie 2.// Korzystając z {{:​sk2:​l6_z2_template.tar.xz|}} stwórz program, który będzie wysyłać i odbierać wiadomości z wybranej grupy multicastowej. Kod zawiera komentarze z wyszczególnionymi krokami do zrobienia (''​TODO'''​s). 
 + 
 +<​html><​small></​html>​ 
 +//Zadanie 3.// Napisz serwer czatu (serwer, który każdą otrzymaną wiadomość przekaże wszystkim połączonym klientom) wykorzystując Qt. 
 +<​html></​small></​html>​
sk2/qt.1510511261.txt.gz · ostatnio zmienione: 2017/11/12 19:27 przez jkonczak