MGora-AmatiLogo.gif (15.2 KB)MGora-Multimedia.Gif (24.0 KB)
MLeft-OBazieOn.gif
MLeft-Nagrania.gif
MLeft-Konkurs.gif
MLeft-Skrzypce.gif
MLeft-Dzwieki.gif
MLeft-DemoBazy.gif
MLeft-OProjekcie.gif
MLeft-Autorzy.gif






MLeft-PPLogo.gif (5.4 KB)



















Cien-naroznik.gif (141 B)
Geneza powstania bazy

   W ostatnich latach nastąpił znaczny rozwój badań związanych z komputerową analizą, klasyfikacją i identyfikacją sygnałów muzycznych dla różnych celów. Pojawiające się w tym kontekście zadania naukowe i techniczne wymagają dysponowania, a tym samym gromadzenia, odpowiednio dużego materiału dźwiękowego. Nagrania muzyczne dobrej jakości są obiektami wielkich rozmiarów, wymagającymi szczególnej ostrożności przy przetwarzaniu cyfrowym i kompresji, by nie zagubić ich istotnych wartości akustycznych bądź muzykologicznych. Odkrywanie tych charakterystycznych walorów dźwiękowych stanowi jeden z nurtów badawczych, w który wpisuje się również zagadnienie komputerowej analizy i klasyfikacji brzmienia instrumentów muzycznych.

   Pomysł utworzenia bazy dźwięków skrzypiec mistrzowskich wiąże się z zamierzonymi badaniami możliwości automatycznej klasyfikacji walorów dźwiękowych instrumentów, a także może stanowić przedmiot innych badań z dziedziny akustyki muzycznej. Jednocześnie nawiązuje do niezwykle bogatych doświadczeń badawczych Profesorów Marka Kwieka, Heleny Harajdowej i Włodzimierza Kamińskiego, którzy w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku prowadzili w Poznaniu prace teoretyczne i eksperymentalne dotyczące możliwości obiektywnej klasyfikacji dźwięku skrzypiec i oceny ich barwy. Szczególne zainteresowanie skrzypcami wynika z kilku przesłanek. Po pierwsze Poznań jest miastem, w którym co pięć lat odbywają się międzynarodowe skrzypcowe konkursy wykonawcze oraz konkursy lutnicze im. Henryka Wieniawskiego organizowane przez Towarzystwo im. Henryka Wieniawskiego. Gospodarzem tych ostatnich jest Muzeum Instrumentów Muzycznych (oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu), które posiada bogatą kolekcję instrumentów smyczkowych z różnych epok. Poznańska Akademia Muzyczna jako jedyna w Europie kształci artystów lutników w Zakładzie Lutnictwa na Wydziale Instrumentalnym a pracownicy naukowi prowadzą badania dotyczące akustyki skrzypiec.
   Pomysł nagrania i komputerowego zarchiwizowania dźwięków skrzypiec nadesłanych na X Konkurs Lutniczy spotkał się z przychylnością wielu osób reprezentujących różne środowiska Poznania związane z Konkursem (m.in. kierownictw Towarzystwa im. Henryka Wieniawskiego oraz Muzeum Instrumentów Muzycznych - Oddziału Muzeum Narodowego), co było warunkiem niezbędnym przystąpienia do prac związanych z tworzeniem bazy dźwięków skrzypiec.