PODSTAWY PROGRAMOWANIA – DELPHI
wykład 1
Powrót do strony Dydaktyka
1.

Wstęp (podstawowe pojęcia związane z programowaniem, przegląd języków programowania, sieci działań, ogólne zasady programowania zorientowanego obiektowo)

2.

Ogólna charakterystyka pakietu Embarcadero Delphi XE

3.

Posługiwanie się zintegrowanym systemem programowania

4.

Przegląd konstrukcji języka Delphi (program, moduł, biblioteka, funkcje i procedury, klasy i obiekty, typy danych, zmienne, instrukcje)

5.

Struktura programu i modułu

6.

Podstawowe elementy języka (symbole podstawowe, słowa kluczowe i dyrektywy języka, identyfikatory, liczby, łańcuchy, literały logiczne, komentarze i separatory)

7.

Typy danych i ich opis (definiowanie typów, typy proste, łańcuchowe, strukturalne, opisujące obiekty, wskaźnikowe, proceduralne, wariantowe, zagnieżdżone definicje typów, zgodność typów)

8.

Zmienne (deklaracje zmiennych, zmienne indeksowane, rekordowe, obiektowe, dynamiczne, proceduralne, wariantowe, z początkową wartością, nakładanie zmiennych, literały stałe i zmienne,

łańcuchy zasobowe)

9.

Wyrażenia (rodzaje operatorów i ich priorytet, składnia wyrażenia, wyrażenie stałe, przeciążanie

operatorów)

10.

Instrukcje (proste, strukturalne, asemblerowa)

11.

Funkcje i procedury (definicje, rodzaje parametrów, przeciążanie, wywoływanie, funkcje i procedury anonimowe, konwencje wywoływania)

12.

Przetwarzanie obiektów (konstruktory i destruktory, metody statyczne, wirtualne, dynamiczne i abstrakcyjne, obsługa wiadomości, własności)

13.

Biblioteki łączone dynamicznie (tworzenie bibliotek, statyczne i dynamiczne pobieranie funkcji i procedur)

14.

Pakiety

15.

Przetwarzanie plików

16.

Typy sparametryzowane

17.

Podstawowe moduły biblioteki RTL (System, System.SysUtils, System.Math, wywołanie innego programu z programu paskalowego) i informacje o bibliotece VCL (m. in. okienka z komunikatami)

18.

Tworzenie komponentów VCL i ActiveX oraz ich wykorzystanie

19.

Przygotowanie wersji dystrybucyjnej programu

20.

Wielowątkowość (synchronizacja wątków, priorytety, oczekiwanie na zakończenie) – materiał

nieobowiązkowy

21.

Sprawdzanie obecności poprzedniego egzemplarza programu – materiał nieobowiązkowy

22.

Elementy języka Delphi związane z grafiką komputerową – materiał nieobowiązkowy

Tematy wykładu 1
Pobierz prezentację multimedialną przygotowaną za pomocą programu Corel® Presentations X3 (format EXE).
Rozmiar: 14,2 MB.
Pobierz przykładowy schemat blokowy (format PDF).
Rozmiar: 172 kB.
Pliki dostępne tylko w okresie prowadzenia przez autora zajęć dydaktycznych.
Zakres materiału (wszystkie wykłady)

plan wykładów

podstawowe pojęcia związane z programowaniem

przegląd języków programowania

symbole w sieciach działań (schematy blokowe)

Literatura (wszystkie wykłady)
1.

A. Marciniak, Język programowania Delphi RAD Studio 12, Wydawnictwo WIEDZA i PRAKTYKA,

Warszawa

2.

System pomocy pakietu Embarcadero Delphi Professional

3.

X. Pacheco, S. Teixeira, Delphi 6 (5) vademecum profesjonalisty, tom 1, Wydawnictwo HELION, Gliwice

4.

M. Cantu, Delphi 7 (6, 5) praktyka programowania, tom 1 i 2, Wydawnictwo MIKOM, Warszawa

5.

M. Cantu, Object Pascal Handbook, Delphi 10.4 Sydney Edition, http://www.marcocantu.com/objectpascal

Powrót do strony głównej
Pobierz slajdy prezentacji multimedialnej (format PDF).
Rozmiar: 37,2 MB.
Powrót do strony głównej
Powrót do strony Dydaktyka