Prezentacje multimedialne

Przygotowanie prezentacji

  1. Utwórz nową pustą prezentację:

  2. Ustaw tło dla wszystkich slajdów

  3. Ustaw docelowy nosnik prezentacji

  4. Ustaw efekt przejścia pomiędzy slajdami i jego szybkość

  5. Zapisz prezentacje

  6. Skonfiguruj pokaz slajdów tak, aby zaczynał się od slajdu 2 i żeby myszką domyslnie można było pisac po slajdach

  7. Wykonaj pokaz slajdów
    1. Przejdź do następnego i poprzedniego slajdu
    2. Przejdź do wybranego slajdu
    3. Przełącz pokaz na czarny ekran, a następnie wróć do pokazu
  8. Wykonaj pokaz slajdów z pomiarem czasu

  9. Eksportuj prezentację do pliku PDF oraz jako stronę internetową

Manipulacja slajdami

  1. Wstaw i wypełnij slajdy:
    1. Slajd tytułowy
    2. Slajd z listą wypunktowaną
    3. Slajd z wykresem (edytuj dane, typ wykresu)
    4. Slajd z obrazem (łącze?)
    5. Slajd z arkuszem kalkulacyjnym
    6. Slajd z wyśrodkowanym tekstem
  2. Usuń ostatni slajd

  3. Przemieść pierwszy slajd na koniec

  4. Duplikuj pierwszy slajd

  5. Do slajdu 2 wstaw tabele według projektu tabeli

  6. Dodaj notatkę do slajdu 3

  7. Ukryj slajd 1

Style

  1. Zmień styl nagłówków slajdów i pierwszego poziomu listy wypunktowanej
  2. Zdefiniuj styl o nazwie Ważne (np. czerwony wytłuszczony tekst) i zastosuj go w tekście jednego ze slajdów
  3. Zmień tło jednego ze slajdów na dowony obraz

Efekty

  1. Dodaj efekt przejścia wraz z dźwiękiem do slajdu 2
  2. Narysuj figurę na slajdzie 2 – nadaj jej oraz innym elementom slajdu animacje niestandardowe: efekt wejścia, wyjścia, ścieżka ruchu i wyróżnienie
  3. Zmień kolejność występowania animacji na slajdzie
  4. Zmień inicjator animacji: niech pierwsza animacja wykona się na kliknięcie, natomiast każda następna niech wykona się od razu po zakończeniu poprzedniej.

Szablony

  1. Pobierz dowolny szablon (template) do prezentacji ze strony http://templates.services.openoffice.org
  2. Otwór zarządzanie szablonami i importuj pobrany szablon do zbioru prezentacje.
  3. Utwórz nową przentację na podstawie nowego szablonu.

Ogólne zasady tworzenia czytelnych prezentacji

PowerPoint slides are like children. No matter how ugly they are, you’ll think they are beautiful if they are yours. – Scott Adams, The Joy of Work

Schemat

  • Jednolity i prosty schemat kolorów i stylów
  • Czytelne czcionki, 1-2 rodzaje czcionek na cały dokument
  • Rozmiar nagłówków nie mniejszy niż 28 punktów (orientacyjnie)
  • Rozmiar tekstu nie mniejszy niż 22 punkty (orientacyjnie)
  • Ciemne tło dla prezentacji komputerowych, jasne tło dla rzutników
  • KAPITALIKI, kursywa i pogrubienia są używane zdawkowo, do podkreślania fragmentów tekstu, itp.

Listy wypunktowane

  • Nie więcej niż ok. 6 punktów na slajdzie, 4 jeśli na slajdzie jest obraz
  • Każdy punkt powinien mieścić się w 1-2 liniach
  • Punkty stanowią skrót wypowiedzi, cała wypowiedź nie znajduje się na slajdach

Ilustracje

  • Związane z treścią prezentacji
  • Nie stosować zbyt wielu ilustracji
  • Jakość (rozmiar) ilustracji i wpasowanie obrazu w prezentację

Multimedia

  • Przejścia między slajdami, dźwięki i filmy stosować tyko jako wzmocnienie
  • Oszczednie używać animacji i brać pod uwagę ich indywidualny i zbiorczy czas trwania
  • W wypadku gdy slajdy mają być drukowane multimedia zostają pominięte
  • Przed prezentajcją należy się upewnić, że multimedia są odtwarzane prawidłowo na docelowym systemie

Sugerowany układ treści

  • Pierwszy slajd – informacje o prezentacji
  • Drugi slajd – skupienie uwagi widowni
  • Trzeci slajd – plan prezentacji
  • Ostatni slajd – informacje kontaktowe

Efekt ostateczny

Czy prezentacja podobałaby mi się, gdybym musiała/musiał ją oglądać i jej słuchać jako widz?

Ankieta

Zadanie indywidualne 2

Wykonaj ok 10-o slajdową prezentację na dowolny temat. Prezentacja powinna zawierać przynajmniej jeden wykres, odpowiednie ilustracje, i dowolny inny element multimedialny. Całość powinna być stworzona zgodnie z w/w zasadami tworzenia prezentacji. Wykonane zadanie należy przysłać na adres poczty elektronicznej wykładowcy do 25 X 2012, 23:59 z tytułem [PIN] Zadanie Indywidualne 2. W treści należy umieścić imię, nazwisko i numer indeksu.