Obliczenia w arkuszach kalkulacyjnych

Dedukcja wyników funkcji

  1. Utwórz nowy arkusz Formuły.

  2. Dla jakiej wartości \(x\) funkcja \(\frac{\cos(x)}{x}\) przyjmuje wartość 1.4? (Narzędzia → Szukaj wyniku)

  3. Dla jakiej wartości \(x\) funkcja \(\sqrt[3]{x}\) przyjmuje wartość 0.14?

  4. Dla jakiej wartości \(x\) funkcja \(\sqrt{x}\) przyjmuje wartość -1?

  5. Dla jakiej wartości \(x\) i \(y\) funkcja \(2x+y\) przyjmuje wartość 13.4? (Narzędzia → Solver)

  6. Dla jakiej wartości \(x\) i \(y\) funkcja \(2x+y\) przyjmuje wartość 13.4, zakładając, że \(x\) nie może być większe niż 5?

  7. Dla jakiej wartości \(x\) i \(y\) funkcja \(2x^2+y\) przyjmuje wartość 170?

  8. (Zadanie dla odważnych.) Użyj solvera (Narzędzia → Solver) do rozwiązania poniższego problemu:

    Dwa gatunki węgla A i B zawierają zanieczyszczenia fosforem i popiołem. Niezbędne jest dobranie co najmniej 90 ton opału zawierającego nie więcej niż 0,03% fosforu i nie więcej niż 4% popiołu. Procent zanieczyszczeń i ceny zakupu podano w tabeli. Jak zmieszać oba gatunki węgla, aby uzyskać najtańsze paliwo spełniające stawiane wymagania?

    Zmienne:
    • \(x\)liczba ton węgla A
    • \(y\)liczba ton węgla B
    Funkcja celu:
    • \((\min) 200x + 160y\)
    Ograniczenia:
    1. \(x + y = 90\)
    2. \(\frac{2}{100} x + \frac{5}{1000} y \le \frac{3}{100}\)
    3. \(3 x + 5 y \le 4\)

Zaawansowane funkcje

  1. Wstaw nowy arkusz o nazwie Studenci z kolumnami Indeks, Imię, Nazwisko, Ocena. I uzupełnij kolejne 40 wierszy danymi studentów. (Preferowane jest wykorzystanie arkusza Studenci z pliku taryfy.ods z poprzedniego laboratorium).

  2. Wstaw kolumnę Uczelnia i wypełnij ją dowolnie napisami PP i UMP.

  3. Wstaw kolumny Kod oraz E-mail i napisz funkcje które wypełnią je danymi:
    • Kod każdego studenta składa się z pierwszych 3 liter nazwiska pisanych wielkimi literami i numeru indeksu (funkcje: LEWY, LITERY.WIELKIE, ZŁĄCZ.TEKST).

    • E-mail składa się z imienia studenta oraz nazwiska pisanego małymi literami i rozdzielonymi kropą oraz z końcówki odpowiedniej dla uczelni:
      • Jeśli uczelnią jest UMP to adres e-mail kończy się na @ump.edu.pl.
      • Jeśli uczelnią jest PP to adres e-mail kończy się na @put.poznan.pl.
  4. W arkuszu Studenci utwórz histogram ocen: dla każdej możliwej oceny (2, 3, 4, 5) policz ile razy została ona wystawiona. (funkcja LICZ.JEŻELI)

  5. Utwórz wykres pokazujacy histogram ocen.

  6. W arkuszu Studenci wstaw kolumny Ocena 2 i Ocena 3 obok kolumny Ocena i wypełnij je danymi tak jak kolumnę Ocena.

  7. Wstaw kolumnę Średnia która uśrednia wyniki z kolumn Ocena, Ocena 2 i Ocena 3.

  8. Wstaw kolumnę Rok urodzenia i wypełnij dowolnymi latami. Następnie wstaw obok kolumnę Wiek w której jest obliczony aktualny wiek studenta.

  9. Wstaw kolumnę Zniżka MPK i wypełnij napisami tak i nie w zaeżności czy student przekroczył wiek 26 lat.

  10. Wstaw kolumnę Ocena Końcowa w której ze średniej zostanie wystawiona ocena wg. nastpujących zasad:
    • Jeśli średnia jest mniejsza niż 3, to ocena wynosi 2,
    • Jeśli średnia jest mniejsza niż 3.5 ale większa lub równa 3, to ocena wynosi 3,
    • Jeśli średnia jest mniejsza niż 4, ale większa lub równa 3.5 to ocena wynosi 3.5,
    • Jeśli średnia jest mniejsza niż 4.5 ale większa lub równa 4, to ocena wynosi 4,
    • Jeśli średnia jest mniejsza niż 5 ale większa lub równa 4.5, to ocena wynosi 4.5,
    • Jeśli średnia jest równa 5, to ocena wynosi 5.
  11. Wstaw kolumnę Poprawka w której w zależności od tego czy ocena końcowa jest większa od 2 zostanie wpisana wartość nie lub tak.

  12. Niech dla każdego studenta Uczelnia będzie przydzielana losowo (JEŻELI, LOS.ZAKR).

  13. Wstaw nowy arkusz o nazwie Kostki. Arkusz ma za zadanie sprawdzić rozkład wyników przy rzucie dwiema kostkami.
    • Dodaj kolumnę Rzuty. W kolumnie napisz funkcję która zwraca w sposób losowy wynik rzutu dwiema kostkami. Wylosuj w ten sposób 1000 wyników.
    • Scal pierwsze wiersze następnych 11 kolumn i wpisz do powstałej komórki napis Liczba wystąpień
    • W drugim wierszu tych jedenastu kolumn wpisz możliwe do uzyskania na dwóch kostkach wyniki
    • W trzecim wierszu tych kolumn napisz funkcje liczące wystąpienia tego wyniku w kolumnie Rzuty
    • Wstaw wykres pokazujący rozkład wyników. Czy rozkład zgadza się z oczekiwaniami?
  14. (Zadanie dla odważnych.) Wstaw nowy arkusz o nazwie Palindrom. Arkusz ma za zadanie sprawdzić czy podane słowo jest palindromem.
    • W komórce A1 wpisz badane słowo (np. kajak lub bolton)
    • W komórce B1 napisz funkcję która sprawdza czy pierwsza i ostatnia litera słowa w A1 są takie same (LEWY, PRAWY)
    • W komórce A2 napisz funkcję która wycina środek słowa z komórki A1 (, MID)
    • Kopiuj formuły dopuki słowo w kolumnie A nie będzie puste
    • Napisz w komórce D1 funkcję która sprawdza czy wyniki wszystkich funkcji w kolumnie B zwracają PRAWDĘ. Jeśli tak, to wypisz tam X jest palindromem (gdzie X to słowo z A1), w przeciwnym wypadku napisz X nie jest palindromem.

Ankieta

Zadanie grupowe 1

Podział na grupy i przydział wersji

Zadanie grupowe wymaga podziału grupy laboratoryjnej na 4 równe (w miarę możliwości) podgrupy. Ostateczną listę grup wraz z ich składem osobowym proszę przesłać na adres email wykładowcy z tytułem [PIN] Zadanie grupowe 1 podział na grupy. W wypadku wystąpienia konfliktów pryz formowaniu grup autorytet do ich rozstrzygania otrzymuje Starosta.

Zadanie

Przygotuj następujące funkcje (każda w osobnym arkuszu, jako jeden plik ods)

  1. Użytkownik wpisuje w komórkę liczbę całkowitą dziesiętną z przedziału 0-1023. Arkusz zamienia liczbę dziesiętną na liczbę binarną zapisaną w komórce. (Przydatne funkcje: MOD, ZAOKR, ZŁĄCZ.TEKST.)
  2. Użytkownik wpisuje w komórkę liczbę całkowitą szestnastkową z przedziału 0-400. Arkusz zamienia tą liczbę na liczbę binarną zapisaną w komórce. (Przydatne funkcje: MOD, ZAOKR, ZŁĄCZ.TEKST.)
  3. Użytkownik wpisuje w komórkę liczbę całkowitą binarną z przedziału (00000000-10000000 - użytkownik zawsze wpisuje 8 cyfr). Arkusz zamienia tą liczbę na liczbę dziesiętną i szestnastkową. (Przydatne funkcje: MOD, ZAOKR, ZŁĄCZ.TEKST.)
  4. Arkusz losuje pięć kart, np. 5♢ 6♣ 7♤ 9♥ K♥. (Przydatne funkcje: LOS.ZAKR, ZŁĄCZ.TEKST.)

Dostarczenie wyników

Wyślij pliki wynikowe za pomocą poczty elektronicznej (jako załączniki) na adres wykładowcy z tytułem [PIN] Zadanie Grupowe 1. Termin przysłania zadania: 6 XII 2012, godz. 23:59. Każdy dzień spóźnienia powoduje utratę 0.5 oceny. Prace będą badane pod względem nadmiernej współpracy, prace kopiowane nie będą przyjmowane do oceny.