Obliczenia w arkuszach kalkulacyjnych¶
Dedukcja wyników funkcji¶
Utwórz nowy arkusz
Formuły.Dla jakiej wartości \(x\) funkcja \(\frac{\cos(x)}{x}\) przyjmuje wartość 1.4? (Narzędzia → Szukaj wyniku)
Dla jakiej wartości \(x\) funkcja \(\sqrt[3]{x}\) przyjmuje wartość 0.14?
Dla jakiej wartości \(x\) funkcja \(\sqrt{x}\) przyjmuje wartość -1?
Dla jakiej wartości \(x\) i \(y\) funkcja \(2x+y\) przyjmuje wartość 13.4? (Narzędzia → Solver)
Dla jakiej wartości \(x\) i \(y\) funkcja \(2x+y\) przyjmuje wartość 13.4, zakładając, że \(x\) nie może być większe niż 5?
Dla jakiej wartości \(x\) i \(y\) funkcja \(2x^2+y\) przyjmuje wartość 170?
(Zadanie dla odważnych.) Użyj solvera (Narzędzia → Solver) do rozwiązania poniższego problemu:
Dwa gatunki węgla A i B zawierają zanieczyszczenia fosforem i popiołem. Niezbędne jest dobranie co najmniej 90 ton opału zawierającego nie więcej niż 0,03% fosforu i nie więcej niż 4% popiołu. Procent zanieczyszczeń i ceny zakupu podano w tabeli. Jak zmieszać oba gatunki węgla, aby uzyskać najtańsze paliwo spełniające stawiane wymagania?
- Zmienne:
- \(x\) – liczba ton węgla A
- \(y\) – liczba ton węgla B
- Funkcja celu:
- \((\min) 200x + 160y\)
- Ograniczenia:
- \(x + y = 90\)
- \(\frac{2}{100} x + \frac{5}{1000} y \le \frac{3}{100}\)
- \(3 x + 5 y \le 4\)
Zaawansowane funkcje¶
Wstaw nowy arkusz o nazwie
Studenciz kolumnamiIndeks,Imię,Nazwisko,Ocena. I uzupełnij kolejne 40 wierszy danymi studentów. (Preferowane jest wykorzystanie arkuszaStudenciz plikutaryfy.odsz poprzedniego laboratorium).Wstaw kolumnę
Uczelniai wypełnij ją dowolnie napisamiPPiUMP.- Wstaw kolumny
KodorazE-maili napisz funkcje które wypełnią je danymi: Kodkażdego studenta składa się z pierwszych 3 liter nazwiska pisanych wielkimi literami i numeru indeksu (funkcje:LEWY,LITERY.WIELKIE,ZŁĄCZ.TEKST).E-mailskłada się z imienia studenta oraz nazwiska pisanego małymi literami i rozdzielonymi kropą oraz z końcówki odpowiedniej dla uczelni:- Jeśli uczelnią jest
UMPto adres e-mail kończy się na@ump.edu.pl. - Jeśli uczelnią jest
PPto adres e-mail kończy się na@put.poznan.pl.
- Jeśli uczelnią jest
- Wstaw kolumny
W arkuszu Studenci utwórz histogram ocen: dla każdej możliwej oceny (
2,3,4,5) policz ile razy została ona wystawiona. (funkcjaLICZ.JEŻELI)Utwórz wykres pokazujacy histogram ocen.
W arkuszu
Studenciwstaw kolumnyOcena 2iOcena 3obok kolumnyOcenai wypełnij je danymi tak jak kolumnęOcena.Wstaw kolumnę
Średniaktóra uśrednia wyniki z kolumnOcena,Ocena 2iOcena 3.Wstaw kolumnę
Rok urodzeniai wypełnij dowolnymi latami. Następnie wstaw obok kolumnęWiekw której jest obliczony aktualny wiek studenta.Wstaw kolumnę
Zniżka MPKi wypełnij napisamitakiniew zaeżności czy student przekroczył wiek 26 lat.- Wstaw kolumnę
Ocena Końcowaw której ze średniej zostanie wystawiona ocena wg. nastpujących zasad: - Jeśli średnia jest mniejsza niż
3, to ocena wynosi2, - Jeśli średnia jest mniejsza niż
3.5ale większa lub równa3, to ocena wynosi3, - Jeśli średnia jest mniejsza niż
4, ale większa lub równa3.5to ocena wynosi3.5, - Jeśli średnia jest mniejsza niż
4.5ale większa lub równa4, to ocena wynosi4, - Jeśli średnia jest mniejsza niż
5ale większa lub równa4.5, to ocena wynosi4.5, - Jeśli średnia jest równa
5, to ocena wynosi5.
- Jeśli średnia jest mniejsza niż
- Wstaw kolumnę
Wstaw kolumnę
Poprawkaw której w zależności od tego czy ocena końcowa jest większa od2zostanie wpisana wartośćnielubtak.Niech dla każdego studenta
Uczelniabędzie przydzielana losowo (JEŻELI,LOS.ZAKR).- Wstaw nowy arkusz o nazwie
Kostki. Arkusz ma za zadanie sprawdzić rozkład wyników przy rzucie dwiema kostkami. - Dodaj kolumnę
Rzuty. W kolumnie napisz funkcję która zwraca w sposób losowy wynik rzutu dwiema kostkami. Wylosuj w ten sposób 1000 wyników. - Scal pierwsze wiersze następnych 11 kolumn i wpisz do powstałej komórki napis
Liczba wystąpień - W drugim wierszu tych jedenastu kolumn wpisz możliwe do uzyskania na dwóch kostkach wyniki
- W trzecim wierszu tych kolumn napisz funkcje liczące wystąpienia tego wyniku w kolumnie
Rzuty - Wstaw wykres pokazujący rozkład wyników. Czy rozkład zgadza się z oczekiwaniami?
- Dodaj kolumnę
- Wstaw nowy arkusz o nazwie
- (Zadanie dla odważnych.) Wstaw nowy arkusz o nazwie
Palindrom. Arkusz ma za zadanie sprawdzić czy podane słowo jest palindromem. - W komórce
A1wpisz badane słowo (np.kajaklubbolton) - W komórce
B1napisz funkcję która sprawdza czy pierwsza i ostatnia litera słowa wA1są takie same (LEWY,PRAWY) - W komórce
A2napisz funkcję która wycina środek słowa z komórkiA1(DŁ,MID) - Kopiuj formuły dopuki słowo w kolumnie
Anie będzie puste - Napisz w komórce
D1funkcję która sprawdza czy wyniki wszystkich funkcji w kolumnieBzwracająPRAWDĘ. Jeśli tak, to wypisz tamX jest palindromem(gdzieXto słowo zA1), w przeciwnym wypadku napiszX nie jest palindromem.
- W komórce
- (Zadanie dla odważnych.) Wstaw nowy arkusz o nazwie
Zadanie grupowe 1¶
Podział na grupy i przydział wersji¶
Zadanie grupowe wymaga podziału grupy laboratoryjnej na 4 równe (w miarę możliwości) podgrupy. Ostateczną listę grup wraz z ich składem osobowym proszę przesłać na adres email wykładowcy z tytułem [PIN] Zadanie grupowe 1 podział na grupy. W wypadku wystąpienia konfliktów pryz formowaniu grup autorytet do ich rozstrzygania otrzymuje Starosta.
Zadanie¶
Przygotuj następujące funkcje (każda w osobnym arkuszu, jako jeden plik ods)
- Użytkownik wpisuje w komórkę liczbę całkowitą dziesiętną z przedziału 0-1023. Arkusz zamienia liczbę dziesiętną na liczbę binarną zapisaną w komórce. (Przydatne funkcje: MOD, ZAOKR, ZŁĄCZ.TEKST.)
- Użytkownik wpisuje w komórkę liczbę całkowitą szestnastkową z przedziału 0-400. Arkusz zamienia tą liczbę na liczbę binarną zapisaną w komórce. (Przydatne funkcje: MOD, ZAOKR, ZŁĄCZ.TEKST.)
- Użytkownik wpisuje w komórkę liczbę całkowitą binarną z przedziału (00000000-10000000 - użytkownik zawsze wpisuje 8 cyfr). Arkusz zamienia tą liczbę na liczbę dziesiętną i szestnastkową. (Przydatne funkcje: MOD, ZAOKR, ZŁĄCZ.TEKST.)
- Arkusz losuje pięć kart, np. 5♢ 6♣ 7♤ 9♥ K♥. (Przydatne funkcje: LOS.ZAKR, ZŁĄCZ.TEKST.)
Dostarczenie wyników¶
Wyślij pliki wynikowe za pomocą poczty elektronicznej (jako załączniki) na adres wykładowcy z tytułem [PIN] Zadanie Grupowe 1. Termin przysłania zadania: 6 XII 2012, godz. 23:59. Każdy dzień spóźnienia powoduje utratę 0.5 oceny. Prace będą badane pod względem nadmiernej współpracy, prace kopiowane nie będą przyjmowane do oceny.