Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.
Both sides previous revision Poprzednia wersja Nowa wersja | Poprzednia wersja | ||
sk2:sockets_intro [2022/10/03 20:38] jkonczak [[ekstra] Kolejność bajtów (i bitów)] |
sk2:sockets_intro [2024/10/07 20:27] (aktualna) jkonczak |
||
---|---|---|---|
Linia 35: | Linia 35: | ||
Interface obsługi gniazd BSD jest bardzo zbliżony do API specyfikowanego przez POSIX do obsługi plików (który znacie z PSiW). \\ <html><small> BSD socket API został przyjęty jako standard przez większość systemów operacyjnych, m. inn. został bez większych zmian wpisany w standard POSIX.</small></html> | Interface obsługi gniazd BSD jest bardzo zbliżony do API specyfikowanego przez POSIX do obsługi plików (który znacie z PSiW). \\ <html><small> BSD socket API został przyjęty jako standard przez większość systemów operacyjnych, m. inn. został bez większych zmian wpisany w standard POSIX.</small></html> | ||
- | //Zadanie 1.// Napisz program który otworzy plik o nazwie 'date' i wypisze jego zawartość. Poniżej "pusty" plik źródłowy. Pomiń obsługę błędów. (Jeśli nie wiesz skąd wziąć plik ''date'', wpisz w konsolę: ''date>date'' .) \\ Do obsługi pliku i standardowego wejścia / wyjścia użyj funkcji ''open'', ''read'', ''write'' i ''close''. \\ | + | ~~Zadanie.#~~ Napisz program który otworzy plik o nazwie 'date' i wypisze jego zawartość. Poniżej "pusty" plik źródłowy. Pomiń obsługę błędów. (Jeśli nie wiesz skąd wziąć plik ''date'', wpisz w konsolę: ''date>date'' .) \\ Do obsługi pliku i standardowego wejścia / wyjścia użyj funkcji ''open'', ''read'', ''write'' i ''close''. \\ |
Opis funkcji znajdziesz na stronach podręcznika systemowego (np. ''man open''). | Opis funkcji znajdziesz na stronach podręcznika systemowego (np. ''man open''). | ||
<file cpp z1.cpp> | <file cpp z1.cpp> | ||
Linia 47: | Linia 47: | ||
</file> | </file> | ||
- | //Zadanie 2.// Co trzeba dodać do obsłużenia błędów? | + | ~~Zadanie.#~~ Co trzeba dodać do obsłużenia błędów? |
==== Adresacja połączeń na warstwie transportu ==== | ==== Adresacja połączeń na warstwie transportu ==== | ||
- | //Zadanie 3.// Jakie adresy (numery) są potrzebne by móc przesłać wiadomość do konkretnego programu na wybranym komputerze? | + | ~~Zadanie.#~~ Jakie adresy (numery) są potrzebne by móc przesłać wiadomość do konkretnego programu na wybranym komputerze? |
Przypomnienie programów ''netcat'' / ''socat'' oraz programów ''netstat'' / ''ss'' ([[sk1:transport#monitorowanie_biezacych_polaczen|link do materiałów z SK1]]) | Przypomnienie programów ''netcat'' / ''socat'' oraz programów ''netstat'' / ''ss'' ([[sk1:transport#monitorowanie_biezacych_polaczen|link do materiałów z SK1]]) | ||
- | //Zadanie 4.// Prześlij między sobą dowolny tekst używając programu ''netcat'' lub ''socat'' | + | ~~Zadanie.#~~ Prześlij między sobą dowolny tekst używając programu ''netcat'' lub ''socat'' |
- | //Zadanie 5.// Nawiąż połączenie na port 13 (daytime) twojego komputera. \\ | + | ~~Zadanie.#~~ Nawiąż połączenie na port 13 (daytime) twojego komputera. \\ |
<html><small></html>Jeżeli używasz własnego komputera i port 13 nie odpowiada, uruchom i pozostaw działającą w osobnym terminalu komendę \\ ''socat tcp-listen:1313,fork,reuseaddr exec:date'' i do tego oraz dalszych ćwiczeń używaj port 1313.<html></small></html> | <html><small></html>Jeżeli używasz własnego komputera i port 13 nie odpowiada, uruchom i pozostaw działającą w osobnym terminalu komendę \\ ''socat tcp-listen:1313,fork,reuseaddr exec:date'' i do tego oraz dalszych ćwiczeń używaj port 1313.<html></small></html> | ||
Linia 120: | Linia 120: | ||
==== "Hello world" ==== | ==== "Hello world" ==== | ||
- | //Zadanie 6.// Zmień program do odczytu pliku tak, by zamiast funkcji ''open(…)'': | + | ~~Zadanie.#~~ Zmień program do odczytu pliku tak, by zamiast funkcji ''open(…)'': |
* tworzył funkcją ''socket(…)'' gniazdo: | * tworzył funkcją ''socket(…)'' gniazdo: | ||
* domeny komunikacyjnej protokołu IPv4 – stała ''PF_INET'' (zamiennie ''AF_INET'') | * domeny komunikacyjnej protokołu IPv4 – stała ''PF_INET'' (zamiennie ''AF_INET'') | ||
Linia 128: | Linia 128: | ||
* rodzina adresów IPv4 – stała ''AF_INET'' | * rodzina adresów IPv4 – stała ''AF_INET'' | ||
* port – 13 (port usługi daytime; pamiętaj o porządku bajtów - ''htons'') | * port – 13 (port usługi daytime; pamiętaj o porządku bajtów - ''htons'') | ||
- | * adres IP – 127.0.0.1 (localhost, do konwersji użyj ''inet_addr'' lub ''inet_aton''); \\ można też ustawić adres na stałą ''htonl(INADDR_LOOPBACK)''. \\ <html><small></html> Uwaga: ''.sin_addr'' to struktura typu ''in_addr'' z jedną składową ''.s_addr'' typu ''uint32_t'' \\ ''inet_addr'' przyjmuje wskaźnik na strukturę, natomiast ''inet_aton'' zwraca liczbę którą trzeba przypisać składowej ''.s_addr'': \\ <code cpp>sockaddr_in nazwa_zmiennej; | + | * adres IP – 127.0.0.1 (localhost, do konwersji użyj ''inet_addr'' lub ''inet_aton''); \\ można też ustawić adres na stałą ''htonl(INADDR_LOOPBACK)''. \\ <html><small></html> Uwaga: ''.sin_addr'' to struktura typu ''in_addr'' z jedną składową ''.s_addr'' typu ''uint32_t'' \\ ''inet_aton'' przyjmuje wskaźnik na strukturę, natomiast ''inet_addr'' zwraca liczbę którą trzeba przypisać składowej ''.s_addr'': \\ <code cpp>sockaddr_in nazwa_zmiennej; |
wersja 1: nazwa_zmiennej.sin_addr.s_addr = inet_addr("8.8.8.8"); | wersja 1: nazwa_zmiennej.sin_addr.s_addr = inet_addr("8.8.8.8"); | ||
wersja 2: inet_aton("8.8.8.8", &nazwa_zmiennej.sin_addr); | wersja 2: inet_aton("8.8.8.8", &nazwa_zmiennej.sin_addr); | ||
Linia 144: | Linia 144: | ||
</code> | </code> | ||
- | //Zadanie 7.// Przekształć poprzedni program tak, by czytał z adresu IP i portu podanego w argumentach programu. | + | ~~Zadanie.#~~ Przekształć poprzedni program tak, by czytał z adresu IP i portu podanego w argumentach programu. |
- | //Zadanie 8.// Dodaj do programu obsługę błędów zwracanych przez funkcje ''connect'' i ''read''. | + | ~~Zadanie.#~~ Dodaj do programu obsługę błędów zwracanych przez funkcje ''connect'' i ''read''. |
+ | ~~Zadanie.#~~ Zmień IP na losowe (tak, by nie odpowiadało na próbę połączenia). Programem ''netstat -tnp'' / ''ss -tnp'' wyświetl utworzone połączenie. | ||
- | //Zadanie 9.// Zmień IP na losowe (tak, by nie odpowiadało na próbę połączenia). Programem ''netstat -tnp'' / ''ss -tnp'' wyświetl utworzone połączenie. | + | ==== Funkcje send/recv/… ==== |
- | <html><small></html> | + | Poza funkcją ''read(…)'' do odbierania danych można używać funkcji ''recv'', |
- | //Zadanie 10.// Zmień program tak, by zamiast ''read(…)'' używał funkcji ''recv(…)'' | + | <small> ''recvfrom'' i ''recvmsg''</small>, przy czym ''read(fd, buf, len)'' jest |
+ | równoważne ''recv(fd, buf, len, 0)'' i ''recvfrom(sockfd, buf, len, 0, NULL, NULL)''. \\ | ||
+ | Podobnie poza funkcją ''write'' do wysyłania można używać też funkcji ''send'', | ||
+ | <small>''sendto'' i ''sendmsg''</small>, analogicznych do powyższych. \\ | ||
+ | Dodatkowy argument ''recv''/''send'' (pole flag) pozwala na zmianę zachowania | ||
+ | tych funkcji i będzie omawiany później.\\ | ||
+ | <small> | ||
+ | ''recvfrom'' i ''sendto'' mają dodatkowe pole na adres nadawcy/odbiorcy i są | ||
+ | przeznaczone dla protokołów warstwy transportowej pozwalających na komunikację | ||
+ | po jednym gnieździe z wieloma partnerami. Będą omawiane przy obsłudze UDP. | ||
+ | </small> | ||
- | //Zadanie 11.// Przed wywołaniem ''connect'' ustal lokalny adres funkcją ''bind''. Powtórz zadanie 8. | + | ~~Zadanie.#~~ Zmień program tak, by zamiast ''read(…)'' używał funkcji ''recv(…)'' |
- | <html></small></html> | + | |
+ | <small> | ||
+ | ~~Zadanie.#~~ Przed wywołaniem ''connect'' ustal lokalny adres funkcją ''bind''. Powtórz zadanie 8 i 9. | ||
+ | </small> |