przejście do zawartości
Jan Kończak
Narzędzia użytkownika
Zaloguj
Narzędzia witryny
Narzędzia
Pokaż stronę
Poprzednie wersje
Odnośniki
Ostatnie zmiany
Menadżer multimediów
Indeks
Zaloguj
Ostatnie zmiany
Menadżer multimediów
Indeks
Jesteś tutaj:
start
»
sk2
»
sockets_concurrency
sk2:sockets_concurrency
Ta strona jest tylko do odczytu. Możesz wyświetlić źródła tej strony ale nie możesz ich zmienić.
====== Obsługa wielu strumieni naraz ====== Typowo aplikacje (jakiekolwiek, włączając sieciowe) muszą jednocześnie obsługiwać wiele źródeł zdarzeń (np. dane gotowe do odbioru, użytkownik kliknął na menu, naciśnięto enter). Domyślnie operacje na gniazdach (np. ''connect'', ''accept'', ''read'') blokują przetwarzanie. Można to zmienić (tak jak dla każdego innego pliku w Linuksie) na obsługę nieblokującą, ale oczywiście aktywne czekanie ([[https://en.wikipedia.org/wiki/Busy_waiting]]) jest bardzo głupim pomysłem. Do obsługi wielu źródeł zdarzeń stworzono dedykowanych metody, można też używać typowych metod pisania aplikacji współbieżnych. Zwolennicy SE nazwą to "wzorcami projektowymi". Przegląd typowych metod tworzenia aplikacji sieciowych: * Iteracyjnie – kiedy współbieżność jest zbędna. * Pętla zdarzeń (event loop, [[https://en.wikipedia.org/wiki/Event_loop|[1]]], [[https://pl.wikipedia.org/wiki/Programowanie_sterowane_zdarzeniami|[2]]]) – programista wpierw przygotowuje kod (funkcje) obsługi możliwych zdarzeń, następnie w pętli czeka na zdarzenie i wywołuje kod powiązany ze zdarzeniem. Aplikacja może być jedno- lub wielowątkowa, muszą być dostępne funkcje czekające na zdarzenie – dla I/O pod Linuksem to ''select'', ''poll'' i ''epoll''. Praktycznie wszystkie programy z GUI wykorzystują pętlę zdarzeń przynajmniej do obsługi GUI. * Aplikacja wielowątkowa – każde źródło zdarzeń – np. gniazdo – jest obsługiwane w osobnym wątku. ====== Wiele wątków ====== [[sk2:cpp11_threads|Wątki w C++11]] //Zadanie 1.// Napisz własną wersję programu ''netcat'' wspierającą tylko klienta TCP – program, który nawiąże połączenie TCP pod wskazany adres, następnie dane przychodzące na standardowe wejście będzie wysyłać przez to połączenie, a dane które przyszły z sieci wypisze na standardowe wyjście.\\ (Możesz skorzystać z {{:sk2:tcp_client_template.cpp|przykładowego kodu}}) //Zadanie 2.// Czat – napisz serwer, który każdą otrzymaną wiadomość przekaże wszystkim połączonym klientom. \\ (Możesz skorzystać z {{:sk2:tcp_server_template.cpp|przykładowego kodu}}) ====== Zdarzenia ====== ===== Funkcje biblioteczne ===== System Linux zawiera 3 podstawowe funkcje pozwalające na czekanie na przychodzące zdarzenia na deskryptorach plików: * ''select'' – "klasyczna" funkcja, ma kilka dziwnych ograniczeń. Dostaje zbiór deskryptorów, oczekuje na zdarzenie, modyfikuje przekazany zbiór deskryptorów zostawiając tylko te na których można wykonać read/write/lub na których wystąpił wyjątek. (POSIX) * ''poll'' – zbudowana podobnie jak ''select'', ale m.inn. nie ma ograniczenia na ilość monitorowanych deskryptorów, można użyć ponownie struktury opisującej deskryptory etc. (POSIX) * ''epoll'' – specyficzna dla Linuksa funkcja. Inny pomysł: program informuje jądro systemu na które deskryptory chce czekać, potem wywołuje funkcję czekającą na zdarzenie i dostaje deskryptory które są gotowe do pracy. Dłuższe porównanie: http://www.ulduzsoft.com/2014/01/select-poll-epoll-practical-difference-for-system-architects/ ===== poll ===== //Zadanie 3.// Powtórz Zadanie 1, ale tym razem jako jednowątkowy program wykorzystujący ''poll''. Aby stworzyć program korzystający z funkcji ''poll'', należy: - dodać plik nagłówkowy ''poll.h'' - przygotować tablicę struktur ''pollfd'' i wypełnić: * ''.fd'' – deskryptor pliku do monitorowania, * ''.events'' – zbiór monitorowanych zdarzeń: * ''POLLIN'' – funkcja ''poll'' ma się przerwać, jeśli można wywołać bez czekania ''read()/…'' lub ''acccept()'' * ''POLLOUT'' – funkcja ''poll'' ma się przerwać, jeśli można wywołać bez czekania ''write()/…'' \\ <html><small></html>Uwaga: jeśli spróbujesz zapisać więcej bajtów niż jest miejsca w buforze nadawczym, ''write'' i tak się zablokuje<html></small></div></li></ul><div class="li"></html> reszta zdarzeń (''POLLHUP'', ''POLLERR'', ''POLLPRI'', …) opisana w ''man poll'' <html></div><!--</html> * <html>--><div class="li"></html> * zostawić w spokoju ''.revents'' – tam pojawi się informacja o tym co wystąpiło - w pętli wywoływać funkcję ''poll(…)''. Uwaga: aby funkcja czekała w nieskończoność, ''timeout'' musi być ujemny - sprawdzać który deskryptor jest gotowy przeglądając pola ''.revents'' <code cpp> pollfd nacoczekac[5]{}; // \. nacoczekac[0].fd=sock1; // > (2) nacoczekac[0].events=POLLIN; // / ... int gotowe = poll(nacoczekac, 5, -1); // (3) for(pollfd & opis : nacoczekac) { // \. if(opis.revents & POLLIN) { // | if(opis.fd == sock1) { // | read(opis.fd, ... // > (4) ... // | }} // | } // / </code> ===== epoll ===== Mechanizm działania ''epoll'' jest inny niż ''select'' czy ''poll''. - Wpierw programista musi stworzyć interfejs do monitorowania plików funkcją <html><small></html>''epoll_create'' lub<html></small></html> ''epoll_create1'' – interfejs trafia do tablicy deskryptorów plików (analogicznie do ''open()'', ''pipe()'' czy ''socket()''). Po skończonej pracy zamyka się go podobnie jak każdy plik – funkcją ''close''. - Lista monitorowanych deskryptorów jest przechowywana w pamięci jądra systemu operacyjnego – aby ją uzupełnić, należy użyć funkcji ''epoll_ctl''. Pozwala ona powiązać deskryptor z listą zdarzeń na które oczekuje program oraz dowolnymi danymi mieszczącymi się w unii ''epoll_data_t''. - Funkcja czekająca na zdarzenia – ''epoll_wait'' – przyjmuje jako argumenty tylko deskryptor utworzony przez ''epoll_create'', tablicę zdarzeń do wypełnienia i czas oczekiwania (-1 = nieskończoność). \\ - ''epoll_wait'' nie przekazuje numerów gotowych deskryptorów – przekazuje tylko rodzaj zdarzenia i powiązane z nim wcześniej dane. Plik nagłówkowy: ''#include <sys/epoll.h>'' <code cpp> int sock = socket(... ... int fd = epoll_create1(0); // (1) epoll_event event; // \. event.events = EPOLLIN; // | event.data.fd = sock; // > (2) //event.data.u64 = 0xdeadbeef // | //event.data.ptr = funkcja; // / epoll_ctl(fd, EPOLL_CTL_ADD, sock, &event); // \. ... // > (2) epoll_ctl(fd, EPOLL_CTL_ADD, othersock, &event); // / int resultCount = epoll_wait(fd, &event, 1, -1); // (3) if( event.events & EPOLLIN && event.data.fd == sock ){ // \. read(sock, ... // > (4) ... // / } </code> <html><small></html>Przykład użycia pola ''.data.ptr'' <code cpp> std::function<void()> readFromSock = ... // np. 'mySockObject;' czy 'std::bind(myReadFunc, sock);' epoll_event ee {}; ee.events = EPOLLIN; ee.data.ptr = &readFromSock; epoll_ctl(epollfd, EPOLL_CTL_ADD, sock, &ee); ... while(epoll_wait(epollfd, &ee, 1, -1)) (*(std::function<void()>*)ee.data.ptr)(); </code> <html></small></html> //Zadanie 4.// Powtórz Zadanie 1, ale tym razem jako jednowątkowy program wykorzystujący mechanizm epoll. //Zadanie 5.// Napisz jednowątkowy serwer czatu używając ''poll'' lub ''epoll_wait''.
sk2/sockets_concurrency.1573543743.txt.gz
· ostatnio zmienione: 2019/11/12 08:29 (edycja zewnętrzna)
Narzędzia strony
Pokaż stronę
Poprzednie wersje
Odnośniki
Złóż / rozłóż wszystko
Do góry