przejście do zawartości
Jan Kończak
Narzędzia użytkownika
Zaloguj
Narzędzia witryny
Narzędzia
Pokaż stronę
Poprzednie wersje
Odnośniki
Ostatnie zmiany
Menadżer multimediów
Indeks
Zaloguj
Ostatnie zmiany
Menadżer multimediów
Indeks
Jesteś tutaj:
start
»
sk1
»
zagadnienia-test
sk1:zagadnienia-test
Ta strona jest tylko do odczytu. Możesz wyświetlić źródła tej strony ale nie możesz ich zmienić.
===== Zagadnienia na test (2017) ===== === Ogólne === * kojarzyć powtarzające się na zajęciach skróty, nazwy organizacji, rodzin standardów etc. * dla wszystkich wspomnianych w wymaganiach narzędzi / komend być w stanie: * ocenić czy są poprawne * przewidzieć co zrobią * zinterpretować wynik ==== 1. Model warstwowy ==== * znać warstwy modelu warstwowego (zarówno ISO/OSI jak i TCP/IP) * dla każdej warstwy wiedzieć za co odpowiada * kojarzyć tradycyjne nazwy wiadomości na poszczególnych warstwach * kojarzyć pojęcia kapsułkowanie (enkapsulacja), PDU, MTU ==== 1÷2. Adresacja IP ==== * umieć dla poddanego adresu określić klasę * znać domyślne maski dla klas A, B i C * umieć dla podanego adresu i maski wyznaczyć: * adres sieci * adresy, z których mogą korzystać urządzenia w tej sieci * adres rozgłoszeniowy * znać zakresy adresów: * multicastowych * bloków prywatnych dla każdej klasy * pętli zwrotnej i adres localhosta * umieć podzielić sieć na podsieci * umieć agregować sieci ==== 3a. Ustawianie adresów IP ==== * znać komendy do: * wyświetlenia listy interfejsów sieciowych * włączenia / wyłączenia interfejsu * wyświetlenia listy adresów IP interfejsów * dodania / zmiany / usunięcia adresu IP * sprawdzenia, czy jest łączność między dwoma adresami IP ==== 3b. Warstwa fizyczna ==== * umieć sprawdzić czy została nawiązana łączność na warstwie fizycznej: * z linii poleceń * patrząc na kartę sieciową * kojarzyć narzędzie ethtool * wiedzieć o możliwości zaistnienia kolizji * rozumieć co to jest domena kolizyjna * kojarzyć mechanizm CSMA/CD * wiedzieć czym są i jak działają repeater i hub * wiedzieć kiedy stosować kabel prosty a kiedy skrosowany ==== 4. Warstwa łącza danych ==== * o adresie fizycznym (adresie MAC): * wiedzieć sąd się bierze * umieć go wyświetlić * wiedzieć że można zmienić używany przez kartę MAC * kojarzyć budowę ramki Ethernet II * rozumieć co to jest domena rozgłoszeniowa * wiedzieć jak działają mosty i przełączniki * kojarzyć do czego jest protokół drzewa rozpinającego ==== 5. IPv4, ICMP, ARP ==== * znać ograniczenia IP na długość pakietu * kojarzyć pole TTL, wiedzieć czemu służy i jak się zmienia * wiedzieć po co jest fragmentacja i kiedy jest wykonywana * znać rolę protokołów ICMP i IGMP * kojarzyć typy wiadomości ICMP * znać rolę protokołu ARP * kojarzyć narzędzia ''arp'' / ''ip neigh'' oraz ''arping'' ==== 6. Trasowanie – podstawy i statyczna konfiguracja w Linuksie ==== * rozróżniać co to jest trasowanie, uzupełnianie tablicy tras i protokół trasowania * znać podział protokołów trasowania * wiedzieć jak zbudowana jest tablica tras: * wiedzieć jakie informacje musi mieć każdy wpis w tabeli * co to jest trasa domyślna * jak można opisać trasę do docelowej sieci * umieć czytać tablicę tras: * rozumieć co oznaczają wpisy w tablicy tras * odpowiedzieć na pytanie, który wpis z tablicy tras zostanie wybrany * umieć skonstruować kompletną tablicę tras znając topologię sieci * poprawnie wskazać które sieci trzeba dodać to tablicy tras * dla każdej z nich określić adres następnego skoku * znać polecenia do: * wyświetlania tablicy tras w Linuksie * dodawania tras statycznych w Linuksie * śledzenia trasy pakietu * wiedzieć co to jest router (w szczególności: odróżniać domowy "router" od routera) ==== 7. Wstęp do CISCO ==== * umieć korzystać z programu do komunikacji po porcie szeregowym * wiedzieć że na urządzeniach CISCO są różne poziomy uprawnień i kojarzyć że różnią się znakiem zachęty (promptem) * kojarzyć komendy systemu CISCO IOS * kojarzyć jak CISCO nazywa interfejsy ==== 8. Protokół OSPF ==== * wiedzieć jakimi informacjami wymieniają się trasowniki * wiedzieć jak OSPF: * liczy koszt łącza * liczy koszt trasy * wybiera najlepsze trasy * kojarzyć co trzeba skonfigurować do poprawnego działania OSPF ==== 9. Protokół OSPF ==== * znać pojęcia * VLAN * 802.1Q * trunk port * wiedzieć * czym jest VLAN * jak wygląda komunikacja wewnątrz VLAN * jak wygląda komunikacja między różnymi sieciami VLAN * do czego używa się VLANów * na jakiej warstwie pracują sieci VLAN * na czym polega konfiguracja VLANów na przełączniku * jak łączy się przełączniki używające VLANów ze sobą * jak łączy się przełączniki używające VLANów z routerami ==== 10. Warstwa transportowa ==== * wiedzieć że port / numer portu to adres warstwy transportowej który pozwala adresować proces w systemie * kojarzyć że każdy protokół warstwy transportowej ma osobną pulę portów (!!!) * rozumieć jakie adresy / numery (i dlaczego te) pozwalają zaliczyć wiadomość do konkretnego połączenia * kojarzyć że program może czekać na połączenie (słuchać) lub próbować się połączyć ze słuchającym programem * kojarzyć komendy do: * wyświetlenia listy aktywnych połączeń sieciowych w systemie * oczekiwania (słuchania) na konkretnym porcie podanego protokołu (UDP lub TCP) * połączenia się z podanym adresem ip na konkretny port podanego protokołu (UDP lub TCP) * znać i rozumieć cechy UDP: * bezpołączeniowy, bezstanowy * przesyła wiadomości bez gwarancji dostarczenia * brak kontroli przepływu * ograniczenie rozmiaru paczki danych * znać i rozumieć cechy TCP: * stanowy, połączeniowy * strumieniowy * z kontrolą przepływu * z gwarancjami dostarczenia (przy braku awarii) ==== 11. Filtrowanie ruchu – firewall ==== * znać i rozumieć podział łańcuchów ze względu na: * miejsce wystąpienia (prerouting, input, forward, output, postrouting) * przeznaczenie (filter, nat, mangle, …) * umieć wybrać właściwy łańcuch dla podanej reguły * wiedzieć jak rozpatrywany jest łańcuch reguł (kolejność reguł, polityka, kiedy kończy się przeglądanie reguł) * wiedzieć co oznaczają cele ACCEPT, DROP, REJECT i jaka jest różnica między DROP a REJECT * na podstawie listy reguł określić jak system zareaguje na podany ruch * kojarzyć komendy: * dodające regułę * wstawiające regułę w środek łańcucha * usuwające regułę * kojarzyć przełączniki i rozszerzenia do filtrowania po: * po protokole sieciowym * po adresie/interfejsie źródłowym/docelowym * po porcie źródłowym/docelowym * po stanie połączenia * rozumieć co to znaczy że firewall jest stanowy ==== 12. Filtrowanie ruchu – NAT ==== * wiedzieć jaki problem rozwiązuje NAT * wiedzieć jakie problemy wprowadza NAT * znać ideę: * source NAT (i rozróżniać w iptables SNAT i maskaradę) * destination NAT * rozumieć które adresy, na jakie adresy i na którym etapie przetwarzania pakietu trzeba przepisywać <html><!-- ==== 12. Kabelki ==== * znać standard zarabiania wtyczek * znać kategorie kabla, wiedzieć jaka jest wymagana dla 1Gbit i 10Gbit (!) * znać rolę ekranowania i rozróżniać oznaczenia kabli ekranowanych / nieekranowanych * wiedzieć co można zmierzyć na kablu ==== 13a. BGP ==== * wiedzieć gdzie i do czego jest używany BGP * znać podstawowe atrybuty * kojarzyć po co są polityki i reguły w BGP ==== 13a. MikroTik, DHCP ==== * kojarzyć jak wygląda transakcja DHCP * wiedzieć co to jest pula, dzierżawa * znać komendy do pobrania adresu z DHCP --></html>
sk1/zagadnienia-test.1496406353.txt.gz
· ostatnio zmienione: 2017/06/02 14:25 przez
jkonczak
Narzędzia strony
Pokaż stronę
Poprzednie wersje
Odnośniki
Złóż / rozłóż wszystko
Do góry