Polskie Towarzystwo Informatyczne
NUMER ARCHIWALNY:     201 / XXII | luty 2003
Archiwum
Menu chronologiczne Menu tematyczne


Polskie Towarzystwo Informatyczne

Seminarium Koła Gdańskiego PTI i Katedry Zastosowań Informatyki

[POLSKIE] DROGI

DO JAKOŚCI OPROGRAMOWANIA

Gdy był redagowany niniejszy numer Biuletynu PTI, Koło Gdańskie organizowało kolejne ze swoich ogólnodostępnych całodziennych seminariów poświęconych nowym trendom w informatyce. Nie czekając na relację Organizatorów z tego wydarzenia, przedstawiamy, opierając się na materiałach zamieszczonych na stronie WWW Koła Gdańskiego (http://www.pti.gda.pl/jakosc/. cele i szczegóły programowe seminarium.

Seminarium było poświęcone stosunkowi krajowych firm informatycznych do problematyki jakości oprogramowania. Przedstawiono różne sposoby tworzenia jakości w zależności od uwarunkowań wewnętrznych oraz zewnętrznych. Wykładowcami byli przedstawiciele firm, które osiągnęły najwyższy poziom zaawansowania w procesach wytwórczych oprogramowania opartych na światowych standardach dotyczących jakości, takich jak CMM oraz ISO. Organizatorami zaś byli prof. Janusz Górski oraz Marek Chwal, przewodniczący Koła Gdańskiego PTI.

Seminarium zorganizowano w celu przybliżenia problemu jakości oprogramowania oraz przedstawienie, w jaki sposób jakość oprogramowania jest tworzona w firmach krajowych w zależności od ich profilu oraz uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych. Na tym tle postanowiono wspólnie poszukiwać odpowiedzi na pytanie: jaka jest „polska droga do jakości oprogramowania?" Seminarium podzielono na dwie części. W pierwszej zaplanowano cztery krótkie prezentacje, wprowadzające uczestników w tytułowe zagadnienie, natomiast drugą poświęcono na dyskusję panelową.

Oto krótkie opisy kolejnych prezentacji.

Co to jest „jakość oprogramowania"?

Prelegent: Janusz Górski, Politechnika Gdańska
Według współczesnych poglądów, jakość produktu jest wyznaczana poziomem satysfakcji jego odbiorców-użytkowników. W jeszcze szerszym ujęciu jakość oznacza powszechne (w ramach danej organizacji) i ciągłe doskonalenie, jest wyznacznikiem „ kultury organizacji". Jak to się ma do oprogramowania? Dlaczego z jednej strony technologie informatyczne są wyznacznikiem nowoczesności, a z drugiej usprawiedliwieniem porażek, „bo komputer znów się zepsuł".

Ile jakości i jak ją wdrożyć?

Prelegent: Robert Zyskowski, Prokom Software
Główną motywację dla poprawy jakości tworzy rynek - rosnące wymagania klientów. „Złote czasy" informatyki, gdy każdy produkt znajdował klienta, należą już do przeszłości. Klienci nabywający produkty i usługi informatyczne coraz lepiej rozumieją, na czym polega ich jakość i coraz skuteczniej potrafią ją egzekwować. Otwarcie rynku krajowego związane z wejściem do UE najpewniej wzmocni te tendencje. Jak postępują w tej sytuacji krajowe firmy informatyczne? Jak wygląda ich polityka względem jakości? W jaki sposób jest prowadzona? Prezentacja przedstawia punkt widzenia przedstawiciela dużej firmy, budowanej w kraju od podstaw, działającej w obszarze biznesowych zastosowań informatyki.

Droga do 5. poziomu CMM

Prelegent: Marek Rydzy, Motorola Polska
CMM to model odniesienia, względem którego firmy informatyczne mogą ocenić swoją „dojrzałość". Co więcej, model ten pozwala również wyznaczyć cele i drogę poprawy, a więc wskazać, co i w jakiej kolejności należy zrobić, by zwiększyć dojrzałość procesów wytwarzania oprogramowania. Niewiele jest na świecie firm, które osiągnęły piąty, najwyższy poziom dojrzałości. Wśród nich jest jedna krajowa. Warto prześledzić, jak to się stało, jakie były główne zagrożenia i czynniki sukcesu, co spowodowało, że „Polak potrafił" i jak można powtórzyć ten sukces. Prezentacja przedstawia punkt widzenia przedstawiciela firmy globalnej, produkującej oprogramowanie dla własnych produktów.

Gdy jakość oznacza bezpieczeństwo...

Prelegent: Tadeusz Cichocki, Bombardier Transportation Polska
Są zastosowania, w których błąd oprogramowania może mieć katastrofalne następstwa, np. transport, medycyna, energetyka. Coraz bardziej uzależniamy się od oprogramowania w wymiarze indywidualnym i grupowym. Co oznacza jakość oprogramowania w takich sytuacjach? W jaki sposób jest tworzona? Czy potrafimy ją zweryfikować inaczej niż użytkując oprogramowanie (gdyż wtedy może być już za póĽno!). Prezentacja przedstawia punkt widzenia przedstawiciela firmy globalnej, produkującej oprogramowanie do zastosowań potencjalnie niebezpiecznych (transport).

Dyskusja panelowa: Jaka jest „polska droga do jakości oprogramowania"?

Moderator: Janusz Górski - Politechnika Gdańska
Do udziału w panelu zaproszono ekspertów, a także uczestników spotkania. Wspólnie zastanawiano się nad postawionym pytaniem: Jaka jest „polska droga do jakości oprogramowania?", czy potrafimy ją określić i czy musimy się spieszyć.

Archiwum PTI Ewa Łukasik ( elukasik@cs.put.poznan.pl) Grzegorz Przybył ( grzegorz.przybyl@wp.pl ) www.pti.org.pl Kontakt PTI ( pti@pti.org.pl )
Tutorial


Tutorial

Wyszukiwanie

Całość
tylko prodialog
tylko biuletyny
tylko konferencje
tylko multimedia
tylko sprawozdania
tylko uchwały
tylko zawody
tylko zjazdy
pozostałe treści

Rodzaj przeszukiwania
Słowa kluczowe
Pełen tekst

pelen zakres dat
ograniczony zakres
od:

do:




Kontakty

Instytut Informatyki

Polskie Towarzystwo Informatyczne

Nasz Skrzynka Pocztowa

+ - D A