Polskie Towarzystwo Informatyczne
NUMER ARCHIWALNY:     194 / XXI | lipiec 2002
Archiwum
Menu chronologiczne Menu tematyczne


Polskie Towarzystwo Informatyczne

Podsumowanie konkursu informatycznego „Z Europejskim Komputerowym Prawem Jazdy w XXI wiek"

Po raz pierwszy w historii programu ECDL zorganizowano konkurs informatyczny, w którym uczestnicy mogli zdobyć Europejską Kartę Umiejętności Komputerowych oraz zaliczenie pierwszego modułu egzaminu ECDL

Organizatorami konkursu byli XIV Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta w Lublinie i Polskie Biuro ECDL, a konkurs skierowany był do uczniów gimnazjów miasta Lublina.

Pomysł konkursu zrodził się w trakcie podejmowanych działań na rzecz promocji liceum, w którym autorka pracuje jako nauczyciel fizyki i egzaminator ECDL.

Po negocjacjach między dyrektorem XIV LO ( mgr. Wojciechem Ka-lickim) a Ogólnopolskim Koordynatorem ECDL (dr inż. Markiem Miłoszem) podpisano porozumienie, w którym określono rolę i zadania każdej ze stron. Negocjacje prowadzono za pośrednictwem koordynatora konkursu mgr B. Marcjana- Daty.

W regulaminie konkursu określono następujące cele:

• propagowanie idei ECDL,

• promocja uczniów posiadających wiedzę informatyczną

• ułatwienie zdobycia Europejskiej Karty Umiejętności Komputerowych (EKUK),

• zachęcenie uczniów do pogłębiania swojej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania i użytkowania komputerów,

• pogłębienie wiedzy w zakresie aspektów prawnych użytkowania komputerów i oprogramowania,

• uświadomienie wpływu pracy z komputerem na zdrowie i środowisko.

Zakres tematyczny konkursu obejmował treści zgodne z pierwszym modułem ECDL, czyli znajomość podstaw technik informatycznych oraz znajomość podstawowych danych dotyczących

Pismem wytłuszczonym zaznaczono osoby wchodzące w skład Prezydium ZG projektu ECDL, w tym historii ECDL i zasad zdobywania certyfikatu ECDL.

Program konkursu wraz z formularzem zgłoszeniowym oraz zadania konkursowe do l-ego etapu rozesłano listem poleconym do wszystkich 19-tu gimnazjów miasta Lublina. Ponadto program konkursu został przybliżony przez koordynatora konkursu na spotkaniu metodycznym dla nauczycieli informatyki gimnazjów. Do konkursu zgłosiło swój udział osiem gimnazjów, w których nauczyciele informatyki przeprowadzili szkolny etap konkursu wśród swoich uczniów i zgłosili do międzyszkolnego etapu 44 uczniów. Etap międzyszkolny odbył się w XIV Liceum Ogólnokształcącym w Lublinie w lutym tego roku. Egzamin przeprowadzono w obecności przedstawiciela Polskiego Biura ECDL dr Elżbiety Miłosz. Uczestnicy konkursu otrzymali dyplom uczestnika konkursu.

Spośród uczestników konkursu wyłoniono15 laureatów i przyznano 12 wyróżnień. Uczniowie ci uzyskali powyżej 100 punktów.

Uroczyste zakończenie konkursu odbyło się 19-go kwietnia w XIV Liceum Ogólnokształcącym w Lublinie z jednoczesnym zakończeniem konkursu „Fizyka w PowerPoint" organizowanego przez metodyka fizyki dr Annę Superson.

Uroczystość uświetnili swoją obecnością: ze strony Polskiego Biura ECDL dr Elżbieta Miłosz, dr Jan Smółka, kierownik Zakładu Dydaktyki Instytutu Fizyki UMCS prof, dr hab. Longin Gladyszewski, przedstawiciele Urzędu: koordynatorka doradztwa metodycznego WOiW mgr Maria Barto-szewska, kierownik WOiW mgr Mirosław Romańczuk, przewodniczący Komisji Kultury Fizycznej, Turystyki i Wypoczynku Rady Miasta Marian Pakuła, konsultanci WODN mgr Marzena Karwowska -fizyka, mgr Janusz Warszewski- informatyka, oraz dyrekcja XIV LO mgr Wiesława Górska, mgr Wojciech Kalicki.

Przedstawiciele Polskiego Biura ECDL wręczyli Laureatom karty EKUK i dyplomy, a osobom wyróżnionym dyplomy-wyróżnienia. Wszyscy nagrodzeni otrzymali ponadto drobne upominki: podkładki pod myszki, długopisy i breloczki z logo ECDL. Szkotom biorącym udział w obu konkursach rozdano kalendarze z logo PTI i ECDL.

Nauczyciele - opiekunowie laureatów otrzymali dyplomy- gratulacje podpisane przez Regionalnego Koordynatora ECDL (PTI) i dyrektora XIV LO.

Przedstawiciel Urzędu Miasta wyraził swoje uznanie dla podjętych przez szkołę inicjatyw dotyczących szerzenia wiedzy informatycznej wśród młodzieży. Przeprowadzony konkurs spełnił swoją rolę promocyjną zarówno dla idei ECDL jak i dla szkoły organizującej konkurs.

Podsumowując podjęte działania można sformułować następujące wnioski:

• należy zastanowić się nad sposobem zwiększenia zainteresowania

• nauczycieli informatyki programem ECDL,

• zwiększyć działania reklamowe przynajmniej w środowisku lubelskim,

• wpływać na potencjalnych pracodawców, by wymagano certyfikatu ECDL przy przyjęciu do pracy nowych pracowników, kontynuować ideę konkursu i docierać do najmłodszych uczniów (wzorując się na działaniach polityków przekonujących do wejścia do Unii Europejskiej),

• należy zastanowić się nad poszerzeniem kręgu adresatów konkursu np. skierować go do gimnazjalistów regionu lubelskiego, po dopracowaniu formuły konkursu i włączyć do współpracy aktywnych nauczycieli z regionu.

W świetle podejmowanych działań zmierzających do wejścia Polski do Unii Europejskiej wydaje się zasadnym i koniecznym szerzenie idei ECDL wśród młodych ludzi. Jedną z możliwych dróg jest z pewnością organizacja konkursu promującego tę ideę.

Bożena Marcjan -Data, LO im. Zbigniewa Herberta, w Lublinie

Archiwum PTI Ewa Łukasik ( elukasik@cs.put.poznan.pl) Grzegorz Przybył ( grzegorz.przybyl@wp.pl ) www.pti.org.pl Kontakt PTI ( pti@pti.org.pl )
Tutorial


Tutorial

Wyszukiwanie

Całość
tylko prodialog
tylko biuletyny
tylko konferencje
tylko multimedia
tylko sprawozdania
tylko uchwały
tylko zawody
tylko zjazdy
pozostałe treści

Rodzaj przeszukiwania
Słowa kluczowe
Pełen tekst

pelen zakres dat
ograniczony zakres
od:

do:




Kontakty

Instytut Informatyki

Polskie Towarzystwo Informatyczne

Nasz Skrzynka Pocztowa

+ - D A