Polskie Towarzystwo Informatyczne
NUMER ARCHIWALNY:     9 / 180 / XIX | wrzesień 2000
Archiwum
Menu chronologiczne Menu tematyczne


Polskie Towarzystwo Informatyczne

Minister Edukacji Narodowej

Stanowisko Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Informatycznego w sprawie edukacji informatycznej w polskim zreformowanym szkolnictwie ponadgimnazjalnym.


Powstałe w maju 1981 roku, Polskie Towarzystwo Informatyczne jest najstarszą polską organizacją społeczną zrzeszającą profesjonalnych informatyków. Jednym z naczelnych celów statutowych naszego Towarzystwa jest wniesienie wkładu w dzieło przekształcenia Polaków w świadomy naród przygotowany do właściwego funkcjonowania w „społeczeństwie globalnej informacji". Jako profesjonalni informatycy, na co dzień doświadczamy ujemnych skutków pracy nad wdrażaniem nowoczesnych technologii informacyjnych w społeczeństwie mentalnie i pojęciowo nie przygotowanym do realizacji szans stwarzanych przez nowoczesne technologie informacyjne. Zdajemy sobie sprawę, w jak dużym stopniu brak wiedzy informatycznej wpływa na marnotrawienie potencjału intelektualnej energii ludzkiej oraz olbrzymich zasobów materialnych. Zasoby te w bardziej sprzyjających warunkach mogłyby być wykorzystane z większą korzyścią społeczną.

W tej sytuacji z dużym zadowoleniem obserwujemy postępy wprowadzanej w Polsce reformy edukacji zwłaszcza w aspekcie informatycznej edukacji społeczeństwa. Mimo pewnych braków, z satysfakcją odnotowaliśmy fakt wprowadzenia nauczania informatyki na wczesnych etapach edukacji szkolnej.

Jednak obecnie, w kolejnym etapie reformy edukacji dotyczącej szkolnictwa ponadgimnazjalnego, zdumieni jesteśmy zmianą podejścia autorów reformy do kształcenia informatycznego. Założyli oni, że: „w planie nauczania liceum profilowanego informatyka, rozumiana jako technika informatyczna, jest zintegrowana z nauczaniem w zakresach innych dziedzin i nie stanowi samodzielnego przedmiotu".

Przyjęcie powyższego założenia oznacza, że w przypadku autorów reformy, osiągnięcia technologii informatycznej przerastają możliwości ich wyobraźni i świadczy dobitnie o niezrozumieniu roli, jaką spełnia, a w jeszcze większym stopniu spełniać będzie, informatyka w rozpoczynającym się XXI wieku. Sprowadzając bowiem znaczenie nauczania informatyki wyłącznie do umiejętności obsługi systemów komputerowych, wychowamy społeczeństwo przypadkowych operatorów coraz inteligentniejszych automatów. Jest to dokładnie tak, jakby w liceum profilowanym zrezygnować z nauki języka polskiego lub matematyki, bo przecież uczeń już wcześniej nauczył się pisać i rachować.

Jednak, jeśli zależy nam na upodmiotowieniu ucznia w procesie dydaktycznym oraz na wychowaniu młodzieży w świecie humanistycznych wartości uniwersalnych, to musimy pamiętać, że nie da się tego osiągnąć bez dostarczenia uczniom rzetelnej wiedzy o sposobach automatycznego przetwarzania tak uniwersalnego i abstrakcyjnego pojęcia, jakim jest informacja. A to oznacza, że we wszystkich polskich szkołach, na wszystkich poziomach kształcenia, powinien pojawić się przedmiot sukcesywnie wprowadzający młode pokolenie w świat nowych pojęć i nowego pojmowania wiedzy na miarę XXI wieku.

To, że autorzy reformy zafascynowani możliwościami dzisiejszych systemów komputerowych zrezygnowali tak lekko z wprowadzenia w formie osobnego przedmiotu dokonań informatyki do kanonu wiedzy ogólnej młodego Polaka w planowanym liceum profilowanym świadczy tylko o tym, że dotychczasowy system edukacyjny w dziedzinie kształcenia informatycznego był daleko niewystarczający. A stąd już prosto można dojść do wniosku, że w nowym zreformowanym systemie edukacyjnym program kształcenia informatycznego powinien ulec istotnym ilościowym i jakościowym przemianom. Oznacza to, że we wszystkich polskich szkołach powinien znaleźć trwałe miejsce przedmiot o nazwie „INFORMATYKA".

Dla lepszego uwypuklenia przedstawionych wyżej treści przedstawiamy poniżej dodatkową listę najistotniejszych konkretnych argumentów określających miejsce informatyki w polskim systemie edukacji, które zostały wyartykułowane przez naszych członków w toku przygotowania niniejszego stanowiska:

• dobry system edukacyjny powinien zapewnić zasadę ciągłości kształcenia - brak informatyki w liceum profilowanym spowoduje powstanie luki w kształceniu informatycznym między gimnazjum a uczelnią wyższą; na uczelnię trafią wtórni analfabeci informatyczni i pracę trzeba będzie rozpoczynać od nowa;

• w dotychczasowym systemie kształcenia nikt nie zabraniał nauczycielom na stosowanie technologii informacyjnych jednak dotychczasowe wysiłki w tej mierze przyniosły mierne efekty -ograniczenie w liceum profilowanym nauki informatyki tylko do stosowania technologii informacyjnych nawet przy zwiększonym wysiłku władz spowoduje regres kształcenia informatycznego;

• bezkrytyczne usunięcie kształcenia informatycznego na rzecz obsługi komputerów doprowadzi do tego, że za kilka lat również Polska będzie sygnalizować na rynku pracy braki zatrudnienia informatyków liczone w dziesiątkach tysięcy osób;

położenie nacisku na zwiększenie kształcenia informatycznego może w najbliższej przyszłości wpłynąć na szybszy rozwój gospodarczy Polski, zwiększając jej szansę w międzynarodowym podziale pracy;

• funkcjonowanie w każdej polskiej szkole nauczycieli informatyki jako liderów technologii informacyjnej w najlepszy sposób przyczyni się do stosowania technologii informacyjnych w nauczaniu pozostałych przedmiotów;

• użytkowanie systemów komputerowych staje się obecnie procesem społecznym, którego nie da się zatrzymać - polski system edukacyjny powinien stale, w przemyślany sposób uczestniczyć w tym procesie, w przeciwnym bowiem przypadku będzie on wystawiony na różnego rodzaju patologie;

• społeczne, informatyczne samokształcenie wymaga znacznych zasobów finansowych - w Polsce przez długi jeszcze okres szkoła będzie jedynym miejscem, w którym młodzież będzie mogła uzyskać dostęp do nowoczesnej technologii pod kierunkiem profesjonalistów.

W świetle powyższych argumentów, postulujemy, aby w planowanym liceum profilowanym informatyka była nauczana jako osobny przedmiot, oprócz stosowania technologii informacyjnych w nauczaniu innych przedmiotów. Deklarujemy równocześnie wszechstronną pomoc naszych specjalistów w opracowaniu programu tego przedmiotu.

Archiwum PTI Ewa Łukasik ( elukasik@cs.put.poznan.pl) Grzegorz Przybył ( grzegorz.przybyl@wp.pl ) www.pti.org.pl Kontakt PTI ( pti@pti.org.pl )
Tutorial


Tutorial

Wyszukiwanie

Całość
tylko prodialog
tylko biuletyny
tylko konferencje
tylko multimedia
tylko sprawozdania
tylko uchwały
tylko zawody
tylko zjazdy
pozostałe treści

Rodzaj przeszukiwania
Słowa kluczowe
Pełen tekst

pelen zakres dat
ograniczony zakres
od:

do:




Kontakty

Instytut Informatyki

Polskie Towarzystwo Informatyczne

Nasz Skrzynka Pocztowa

+ - D A