Polskie Towarzystwo Informatyczne
NUMER ARCHIWALNY:     NUMER 9(169) ROK XVIII PAŹDZIERNIK 1999
Archiwum
Menu chronologiczne Menu tematyczne


Polskie Towarzystwo Informatyczne

Wstąpienie do UE wyzwaniem dla informatyków

Duże przedsięwzięcia informatyczne stanowią często przedmiot zamówień publicznych. Dotyczy to informatyzacji administracji państwowej, urzędów celnych, ubezpieczeń społecznych, policji, służby zdrowia, pomocy społecznej itp. Podmiotem składającym takie zamówienia może być: państwo, jednostka samorządu terytorialnego lub instytucja publiczna. Duże zamówienia publiczne stanowią przedmiot zabiegów ze strony konkurujących ze sobą firm w wielu krajach. W Polsce sprawy zamówień publicznych reguluje ustawa z 1994 roku(1).

Zgodnie z polskim i międzynarodowym prawem jakiekolwiek zamówienia publiczne o wartości przekraczającej określony przepisami prawa pułap kosztów (w krajach Unii Europejskiej(2) jego wysokość zależy od branży) wymagają ogłoszenia przetargu. Zgłaszając ofertę, uczestnik przetargu wymienia wszystkie swoje atuty, w tym przedkłada uzyskane certyfikaty jakości ISO na oferowane wyroby i usługi oraz listę referencyjną zrealizowanych przedsięwzięć. Obecnie do przetargu w Polsce stają wyłącznie firmy krajowe. Zdana się, że sposób wywiązywania się firm informatycznych z podjętych zobowiązań budzi sporo wątpliwości, terminy są przekraczane, a stosowane metody, zwłaszcza w zakresie planowania, analizy, dokumentowania i kontroli, wykazują chałupniczy charakter.

Sytuacja zmieni się po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Procedury przetargowe na zamówienia publiczne mają podstawę prawną w postaci ogólnej dyrektywy(3) o koordynacji procedur przyznawania kontraktów oraz szczegółowej, o kolejnym numerze identyfikacyjnym, zawężonej do zleceń w dziedzinie energii, transportu i telekomunikacji. Na podstawie art. 67 Układu Europejskiego(4) polskie przedsiębiorstwa uzyskały dostęp do wspólnotowego rynku zamówień publicznych; firmy unijne otrzymały analogiczne uprawnienia, jednak odroczone na okres przejściowy, który nie może być dłuższy niż 10 lat. Ograniczenie nie dotyczy jednak podmiotów gospodarczych UE, które mają siedzibę w naszym kraju. Układ Europejski zachęcająco przyznaje w początkowym okresie więcej uprawnień stronie polskiej, ale nie słychać, jak dotąd, o wygranych polskich firm na przetargach ogłaszanych za granicą. Poza sektorem publicznym każda firma prywatna może równieżogłosić przetarg na duże zlecenie informatyczne.

Przygotowania do członkostwa w UE oznaczają zmierzanie ku unifikacji i standaryzacji w rozmaitych dziedzinach działalności, w rym w dyscyplinach technicznych, przystosowanie regulacji prawnych, zmiany strategii marketingowych, otwarcie rynku nie tylko na gotowe wyroby, ale także na usługi projektowe. Trzeba likwidować bariery techniczne, administracyjne i fiskalne. Można się spodziewać, iż po przystąpieniu do Unii Europejskiej polskie firmy informatyczne oraz innych branż spotkają się z zagraniczną konkurencją na rynku zamówień publicznych w Polsce.

Nie ma powodu do kompleksów pod względem opanowania metod technicznych i poziomu wiedzy ogólnej. Podczas porównań niekorzystnie wypada znajomość procedur jakościowych oraz traktowanie obowiązku sporządzania licznych dokumentówjako przerostu biurokracji. Trzeba zmienić świadomość wykonawców i wzorem starszych dyscyplin inżynierskich przywyknąć do przeglądów technicznych i kontroli jakości na każdym etapie wytwarzania, ze wszystkimi dalszymi skutkami tych działań. Kształcenie informatyków na poziomie uniwersyteckim powinno być ukierunkowane w większym niż dotąd stopniu na zapew-nieniejakości. Perspektywa przystąpienia do UE stanowi wyzwanie pod względem dorównania standardom jakościowym. Ich przyswojenie pozwoli konkurować z przedsiębiorcami z innych państw członkowskich.

Barbara Begier

(1) Ustawa z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych, tekst jednolity: Dz. U., 1998, nr 119, póz. 773.
(2) Unia Europejska została utworzona na mocy traktatu z Maastricht, który po podpisaniu, a następnie ratyfikowaniu przez kraje członkowskie wszedł w życie l listopada 1993; od kwietnia 1994 roku Polska ubiega się o członkostwo w Unii Europejskiej.
(3) Dyrektywa Rady Unii Europejskiej (dawnej Rady Ministrów Wspólnoty Europejskiej) nr 93/37/EEC oraz dyrektywa nr 93/38/EEC.
(4) Układ Europejski ustanawiający stowarzyszenie między Rzeczpospolitą Polską, z jednej strony, a Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z drugiej strony, Dz. U., 1994, nr 11, póz. 38. Po 1994 roku czterokrotnie nowelizowany, wszedł w życie l lutego 1994 roku.

Archiwum PTI Ewa Łukasik ( elukasik@cs.put.poznan.pl) Grzegorz Przybył ( grzegorz.przybyl@wp.pl ) www.pti.org.pl Kontakt PTI ( pti@pti.org.pl )
Tutorial


Tutorial

Wyszukiwanie

Całość
tylko prodialog
tylko biuletyny
tylko konferencje
tylko multimedia
tylko sprawozdania
tylko uchwały
tylko zawody
tylko zjazdy
pozostałe treści

Rodzaj przeszukiwania
Słowa kluczowe
Pełen tekst

pelen zakres dat
ograniczony zakres
od:

do:




Kontakty

Instytut Informatyki

Polskie Towarzystwo Informatyczne

Nasz Skrzynka Pocztowa

+ - D A