Konkurs prac magisterskich
Omówienie wyników
Andrzej Piotr Szyndrowski: Algorytmy automatycznego generowania krzyżówek. System generowania krzyżówek Apis (druga nagroda) .
Autor przedstawił zadanie generowania krzyżówek jako problem informatyczny i rozwiązał go dla podstawowej klasy krzyżówek, które stanowią krzyżówki z polami czarnymi.
W pracy dokonano analizy efektywności rozważanych algorytmów generowania krzyżówek. Aby skrócić czas rozwiązywania zadania, autor wprowadził kilka interesujących modyfikacji algorytmów współpracujących ze słownikiem. Oprogramowanie załączone do pracy prezentuje dobry poziom profesjonalny, a system generowania krzyżówek po uzupełnieniu słowników o znaczenia słów może mieć także dużą wartość komercyjną.
Andrzej Leonarski i Sławomir Wernikowski: Projekt i realizacja translatora języka TTCN na maszynę IBM PC (trzecia nagroda)
Autorzy opracowali translator języka TTCN, służącego do testowania zgodności implementacji protokołów ze standardami. Mimo wprowadzenia pewnych ograniczeń i zmian w gramatyce języka, opracowanie translatora było zadaniem bardzo pracochłonnym i trudnym. Analiza propozycji normy ISO dotyczącej tego języka wykazała bowiem istnienie wielu niejasności i błędów. Ponadto było trudne wykonanie pełnej weryfikacji translatora, ponieważ sieć KASK., na której sprawdzano translator, nie jest siecią standardową. Słusznie więc autorzy wprowadzili możliwość definiowania własnych testów, czyniąc w ten sposób translator języka TTCN narzędziem otwartym, akceptującym zmiany standardów i dającym możliwość testowania implementacji zawierających rozwiązania niestandardowe.
Przyznając trzecią nagrodę, jury podkreśliło przede wszystkim umiejętność rozwiązania bardzo trudnego i złożonego zadania, jakim było opracowanie translatora do nie w pełni jeszcze ukształtowanego języka, przeznaczonego do testowana zgodności protokołów.
Radosław Pruchnik i Mariusz Rudnicki: System SORTING. Komputerowe wspomaganie nauczania o sortowaniu (trzecia nagroda)
Autorzy zaprojektowali i zaimplementowali w języku Turbo Pascal 5.0 system SORTING, demonstrujący istotę różnych metod sortowania. System jest autonomicznym elementem większej całości przeznaczonej do wspomagania dydaktyki w zakresie algorytmów matematyki dyskretnej. Stanowi ponadto użyteczne narzędzie do badania efektywności metod sortowania. Dokumentacja systemu, obok opisu jego funkcjonowania, zawiera materiały dydaktyczne: opisy metod sortowania oraz zbiór ćwiczeń i zadań.
Przyznając trzecią nagrodę, jury podkreśliło duże walory dydaktyczne opracowania oraz profesjonalny poziom wykonanego oprogramowania.
Tomasz Kalinowski: Projekt, realizacja i zastosowanie pakietu wspomagającego budowę programów uruchomienionych (wyróżnienie)
W praktyce programowania użyteczną grupę narzędzi stanowią programy uruchomieniowe, których Użycie pozwala znacznie skrócić czas wytwarzania oprogramowania. Autor omówił w pracy problematykę budowy teko typu narzędzi oraz zaprojektował i zaimplementował, w środowisku systemu MS-DOS mikrokomputerów typu IBM PC, pakiet funkcji, za pomocą których można łatwo budować konkretne programy uruchomieniowe, dostosowane do obsługi programów napisanych w różnych językach wysokiego poziomu.
Przyznając wyróżnienie, jury wysoko, oceniło udokumentowaną realizację złożonego zadania projektowo-programowego.
Zdzisław Król: Generowanie wysokiej jakości obrazów komputerowych za pomocą techniki śledzenia promieni (wyróżnienie)
Metoda śledzenia promieni należy do bardziej zaawansowanych technik grafiki komputerowej. Praca zawiera przejrzysty opis tej metody oraz jej implementację w postaci programu służącego do generowania przestrzennych obrazów komputerowych.
Wyróżniając pracę, jury podkreśliło przede wszystkim jej walory dydaktyczne oraz potrzebę upowszechnienia w środowisku
informatycznym nowoczesnych metod grafiki komputerowej
Małgorzata Włodarczak i Sławomir Włodarczak: System LISTDATA. Komputerowe wspomaganie nauczania o strukturach listowych (wyróżnienie)
Autorzy zaprojektowali i zaimplementowali na mikrokomputerze typu IBM PC~system LISTDATA, wspomagający nauczanie zasad budowy listowych struktur danych oraz demonstrujący przetwarzanie tych struktur w programach napisanych w języku Pascal. Oprogramowanie jest autonomiczną częścią większego systemu wspomagania dydaktyki w zakresie algorytmów matematyki dyskretnej., Wprowadzenie przez autorów zaawansowanych technik dialogu użytkownik-system oraz załączenie zbioru zadań zapewnia znaczną użyteczność systemu.
Wyróżniając pracę, jury podkreśliło jej walory dydaktyczne oraz dużą pracochłonność wykonanego oprogramowania.
Opracowali Czesław Daniłowicz i Zbigniew Szpunar