Polskie Towarzystwo Informatyczne
NUMER ARCHIWALNY:     4 / 106 rok X | kwiecień 1991
Archiwum
Menu chronologiczne Menu tematyczne


Polskie Towarzystwo Informatyczne

Konkurs prac magisterskich

Omówienie wyników

Andrzej Piotr Szyndrowski: Algorytmy automatycznego generowania krzyżówek. System generowania krzyżówek Apis (druga nagroda) .
Autor przedstawił zadanie generowania krzyżówek jako problem informatyczny i rozwiązał go dla podstawowej klasy krzyżówek, które stanowią krzyżówki z polami czarnymi.
W pracy dokonano analizy efektywności rozważanych algorytmów generowania krzyżówek. Aby skrócić czas rozwiązywania zadania, autor wprowadził kilka interesujących modyfikacji algorytmów współpracujących ze słownikiem. Oprogramowanie załączone do pracy prezentuje dobry poziom profesjonalny, a system generowania krzyżówek po uzupełnieniu słowników o znaczenia słów może mieć także dużą wartość komercyjną.

Andrzej Leonarski i Sławomir Wernikowski: Projekt i realizacja translatora języka TTCN na maszynę IBM PC (trzecia nagroda)

Autorzy opracowali translator języka TTCN, służącego do testowania zgodności implementacji protokołów ze standardami. Mimo wprowadzenia pewnych ograniczeń i zmian w gramatyce języka, opracowanie translatora było zadaniem bardzo pracochłonnym i trudnym. Analiza propozycji normy ISO dotyczącej tego języka wykazała bowiem istnienie wielu niejasności i błędów. Ponadto było trudne wykonanie pełnej weryfikacji translatora, ponieważ sieć KASK., na której sprawdzano translator, nie jest siecią standardową. Słusznie więc autorzy wprowadzili możliwość definiowania własnych testów, czyniąc w ten sposób translator języka TTCN narzędziem otwartym, akceptującym zmiany standardów i dającym możliwość testowania implementacji zawierających rozwiązania niestandardowe.
Przyznając trzecią nagrodę, jury podkreśliło przede wszystkim umiejętność rozwiązania bardzo trudnego i złożonego zadania, jakim było opracowanie translatora do nie w pełni jeszcze ukształtowanego języka, przeznaczonego do testowana zgodności protokołów.

Radosław Pruchnik i Mariusz Rudnicki: System SORTING. Komputerowe wspomaganie nauczania o sortowaniu (trzecia nagroda)
Autorzy zaprojektowali i zaimplementowali w języku Turbo Pascal 5.0 system SORTING, demonstrujący istotę różnych metod sortowania. System jest autonomicznym elementem większej całości przeznaczonej do wspomagania dydaktyki w zakresie algorytmów matematyki dyskretnej. Stanowi ponadto użyteczne narzędzie do badania efektywności metod sortowania. Dokumentacja systemu, obok opisu jego funkcjonowania, zawiera materiały dydaktyczne: opisy metod sortowania oraz zbiór ćwiczeń i zadań.
Przyznając trzecią nagrodę, jury podkreśliło duże walory dydaktyczne opracowania oraz profesjonalny poziom wykonanego oprogramowania.

Tomasz Kalinowski: Projekt, realizacja i zastosowanie pakietu wspomagającego budowę programów uruchomienionych (wyróżnienie)

W praktyce programowania użyteczną grupę narzędzi stanowią programy uruchomieniowe, których Użycie pozwala znacznie skrócić czas wytwarzania oprogramowania. Autor omówił w pracy problematykę budowy teko typu narzędzi oraz zaprojektował i zaimplementował, w środowisku systemu MS-DOS mikrokomputerów typu IBM PC, pakiet funkcji, za pomocą których można łatwo budować konkretne programy uruchomieniowe, dostosowane do obsługi programów napisanych w różnych językach wysokiego poziomu.
Przyznając wyróżnienie, jury wysoko, oceniło udokumentowaną realizację złożonego zadania projektowo-programowego.

Zdzisław Król: Generowanie wysokiej jakości obrazów komputerowych za pomocą techniki śledzenia promieni (wyróżnienie)
Metoda śledzenia promieni należy do bardziej zaawansowanych technik grafiki komputerowej. Praca zawiera przejrzysty opis tej metody oraz jej implementację w postaci programu służącego do generowania przestrzennych obrazów komputerowych.
Wyróżniając pracę, jury podkreśliło przede wszystkim jej walory dydaktyczne oraz potrzebę upowszechnienia w środowisku
informatycznym nowoczesnych metod grafiki komputerowej

Małgorzata Włodarczak i Sławomir Włodarczak: System LISTDATA. Komputerowe wspomaganie nauczania o strukturach listowych (wyróżnienie)
Autorzy zaprojektowali i zaimplementowali na mikrokomputerze typu IBM PC~system LISTDATA, wspomagający nauczanie zasad budowy listowych struktur danych oraz demonstrujący przetwarzanie tych struktur w programach napisanych w języku Pascal. Oprogramowanie jest autonomiczną częścią większego systemu wspomagania dydaktyki w zakresie algorytmów matematyki dyskretnej., Wprowadzenie przez autorów zaawansowanych technik dialogu użytkownik-system oraz załączenie zbioru zadań zapewnia znaczną użyteczność systemu.
Wyróżniając pracę, jury podkreśliło jej walory dydaktyczne oraz dużą pracochłonność wykonanego oprogramowania.
Opracowali Czesław Daniłowicz i Zbigniew Szpunar

Archiwum PTI Ewa Łukasik ( elukasik@cs.put.poznan.pl) Grzegorz Przybył ( grzegorz.przybyl@wp.pl ) www.pti.org.pl Kontakt PTI ( pti@pti.org.pl )
Tutorial


Tutorial

Wyszukiwanie

Całość
tylko prodialog
tylko biuletyny
tylko konferencje
tylko multimedia
tylko sprawozdania
tylko uchwały
tylko zawody
tylko zjazdy
pozostałe treści

Rodzaj przeszukiwania
Słowa kluczowe
Pełen tekst

pelen zakres dat
ograniczony zakres
od:

do:




Kontakty

Instytut Informatyki

Polskie Towarzystwo Informatyczne

Nasz Skrzynka Pocztowa

+ - D A