Polskie Towarzystwo Informatyczne
NUMER ARCHIWALNY:     2 / 104 rok X | luty 1991
Archiwum
Menu chronologiczne Menu tematyczne


Polskie Towarzystwo Informatyczne

O brytyjskich stopniach zawodowych
 
l. Tło
W Wielkiej Brytanii jest bardzo rozpowszechniony i utrwa­lony w ludzkiej świadomości system uprawnień zawodowych. Uprawnienia nadaje nie państwo, lecz stowarzyszenie zawodo­we, któremu prawo (i monopol!) nadawania uprawnień gwarantuje edykt królewski (Royal Charter). System ten obejmuje nie tylko lekarzy, księgowych, akuszerki i budowlanych, lecz także prawników (bar), elektryków i właściwie wszystkie wolne zawody. System nie dotyczy pracowników najemnych, chyba że występują również indywidualnie na zlecenie swej firmy (np. adwokat nie musi mieć uprawnień, jeśli pracuje tylko w firmie, ale żeby stanąć przed sądem w imieniu firmy - musi je mieć). British Computer Society (BCS) uzyskało edykt kró­lewski i stało się członkiem superstowarzyszenia "chartered engineers".
W BCS od początku jego istnienia występuje hierarchia stopni:
student członek stowarzyszony (associate member)
członek (MBCS) (20000 osób) członek rzeczywisty (FBCS - fellow) (4000) członek wspierający (affiliate member) (500)
Liczby podane w nawiasach są przybliżone, w sumie BCS liczy ok. 35 tys. osób.
Członkiem stowarzyszonym może być każdy, kto przyjmie statut i będzie płacił składki, student nie musi studiować informatyki, składki członków wspierających są dość wysokie (min. 1000 funtów). Aby stać się członkiem MBCS, trzeba łożyć egzamin przed komisją BCS, która bada także cały zawodowy i akademicki dorobek kandydata. Aby stać się człon­kiem rzeczywistym FBCS, trzeba złożyć podanie i uzyskać poparcie dwu członków FBCS, którzy muszą je szczegółowo uzasadnić. Specjalna komisja bada takie podania i wydaje "wyrok" (nie zawsze pozytywny, co bywa plamą na honorze popierających). W zasadzie członkowie MBCS mają pełnię praw członkowskich, wyższe stopnie mają znaczenie głównie prestiżowe, chociaż odgrywają nieformalną rolę przy ubieganiu się o niektóre wyższe stanowiska, a w przypadku osób działa­jących na własną rękę (doradztwo!) pozwalają żądać wyższych stawek. Istnieje jeszcze jeden, bardzo rzadko nadawany stopień - Distinguished Fellow; ma go ok. 15 osób.
Niedawno EWG uznała British Computer Society za modelowe stowarzyszenie informatyczne w Europie i powierzyła mu opracowanie jednolitych zasad nada­wania uprawnień zawodowych w zakresie informatyki dla całej Wspólnoty.
Brytyjscy pracodawcy informatyczni (podobnie jak w wielu innych nowoczesnych działach gospodarki) prowadzą aktywną politykę awansu zawodowego swych pracowników. Chodzi o to, że każdy pracodawca woli awansować finansowo dobrych pracowników u siebie niż - hamując takie awanse - dopro­wadzać do migracji pracowników między firmami. Aby utrzy­mać jakiś porządek w awansowaniu finansowym, łączy się je ze zmianą stanowiska zawodowego, np. z młodszego specjalisty na specjalistę. Aby uniknąć pomówień o subiektywizm, dla każdego stanowiska trzeba mieć w miarę obiektywne kryteria zawodowe i edukacyjne. Aby umożliwić pracownikom awanse, pracodawca musi zapewnić im zatrudnienie zgodne z kwalifi­kacjami (co powoduje, że bije licznik czasu pracy na danym stanowisku) i udział w odpowiednim szkoleniu (co zwiększa kwalifikacje edukacyjne). Szkolenie bywa wewnętrzne (w fir­mie) i zewnętrzne, bardzo często liczba godzin szkolenia prze­widzianego dla danego pracownika na miesiąc (tydzień) jest ujęta w umowie o pracę i stanowi element negocjacji w chwili zatrudniania. Bywa to liczba pokaźna, niekiedy nawet 1/5 całe­go czasu pracy informatyka (jeden dzień na tydzień); pół dnia na tydzień jest raczej normą. Koszty szkolenia ponosi w zasa­dzie pracodawca.
 
2. Siatka stopni zawodowych
 
W roku 1986 British Computer Society, w porozumieniu z kilkudziesięcioma firmami i instytucjami państwowymi zatru­dniającymi wielu informatyków, opracowało siatkę (klasyfika­tor) stanowisk zawodowych (Industry Structure Model, 1SM). Jest to zestawienie 7 dziedzin (streams) i 9 poziomów (zob. tabl. A). Niektóre dziedziny dzielą się na poddziedziny (zob. np. tabl. B i wyliczenia u dołu tabl. A). Nie we wszystkich dziedzinach występują wszystkie poziomy, np. w dziedzinie DL specjalność menedżerska zaczyna się od poziomu 4; a spe­cjalność sprzętowa kończy na poziomie 4 (oznacza to, że dalszy awans jest możliwy tylko po zdobyciu kwalifikacji potrzebnych do innej poddziedziny).
Dla każdej pozycji klasyfikatora są dokładnie określone: kwalifikacje początkowe (staż pracy w określonym charakterze, wykształcenie i ukończone szkolenia, dorobek zawodowy), ro­dzaj i charakter pracy zgodnej z danym stanowiskiem oraz odpowiednie szkolenie zawodowe. Każdy zatrudniony wie więc, czego pracodawca może od niego wymagać i co mu powinien zaoferować (nie jaką pensję, tylko jakie warunki pracy), pracodawca zaś wie, czego się po nim może spodziewać i co mu musi zagwarantować.
Obecnie bardzo wielu pracodawców brytyjskich (w tym IBM UK, ICL, BP, kilkanaście ministerstw, niektóre uczelnie, BT, Shell, Poczta) stosuje ten klasyfikator jako ślepą siatkę płac. Pracownicy zaś mogą bez trudu sprawdzić, czy są odpo­wiednio honorowani, gdyż różne czasopisma ogłaszają statysty­ki o tym, ile się płaci na poszczególnych stanowiskach, np. na stanowisku DL C 5.
Zwróćmy uwagę na to, że poziomowi 4 klasyfikatora odpo­wiada stopień członkowski MBCS.
 
3. System rozwoju zawodowego (professio­nal development scheme, PDS)
 
Dla firm zatrudniających informatyków British Computer Society prowadzi usługę polegającą na nadzorze nad awansem poszczególnych pracowników. Każdy informatyk zatrudniony
Tablica A
Level
Number
Stream
Name
Stream
Name
Stream
Name
Stream
Name
Stream
Name
Stream
Name
Stream
Name
Approximation
of BCS grade
 
Consultancy
(C)
Development
(DL)
Operations
(OP)
Quality
Assurance
(QA)
Data
Management
(DM)
Education
/Training
(ET)
User
Support
(US)
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 
 
 
 
one
sub
stream
 
 
 
 
Consultants
 
 
five
sub
streams
 
 
 
 
Dev. Managers
Analysis/design
H/w spacialist
Prog/technical
Comm specialist
 
 
 
four
sub
streams
 
 
 
 
Ops. Managers Device ops. Ops. Specialist
Maint. Prog.
 
 
one
sub
stream
 
 
 
 
QAspecialist
 
 
 
one
sub
stream
 
 
 
 
DM specialist
 
 
 
three
sub
streams
 
 
 
 
Ed/Trg Mgrs IT teachers IT research
 
 
 
four
sub
streams
 
 
 
 
Sup. Mgrs S/W support
H/W support
Sales
 
Student
Associate
 
Member
 
Tablica B
 
Level
Number
Sub-stream
Name
Sub-stream
Name
Sub-stream
Name
Sub-stream
Name
Sab-stream
Name
Approximation
Of BCS grade
 
Development
Managment
Analysis/
Design
Hardware
Specialists
Software
snd Systems
Specieliats
Comms
Specialists
 
1
 
 
 
Progrmmer
1 (trainee)
DL P 1
 
Student
2
 
Trainee
Analyst/
Designer
DL A 2
Junior
Hardware
Specialist
DL H 2
Programmer
2
 
DL P 2
Trainee
Comms
Specialist
DL C 2
Associate
3
 
Junior
Analyst/
Designer
DL A 3
Hardware
Specialist
 
DL H 3
Programmer
3
 
DL P 3
Junior
Comms
Specialist
DL C 3
 
4
Team
Leader
 
DL M 4
Analyst/
Designer
1
DL A 4
Senior
Hardware
Specialist
DL H 4
Sen. Prog/
Jun. S/W
Engineer
DL P 4
Comms
Specialist
 
DL C 4
Member
5
Project
Leader
1
DL M 5
Analyst/
Designer
2
DL A 5
 
Archiwum PTI Ewa Łukasik ( elukasik@cs.put.poznan.pl) Grzegorz Przybył ( grzegorz.przybyl@wp.pl ) www.pti.org.pl Kontakt PTI ( pti@pti.org.pl )
Tutorial


Tutorial

Wyszukiwanie

Całość
tylko prodialog
tylko biuletyny
tylko konferencje
tylko multimedia
tylko sprawozdania
tylko uchwały
tylko zawody
tylko zjazdy
pozostałe treści

Rodzaj przeszukiwania
Słowa kluczowe
Pełen tekst

pelen zakres dat
ograniczony zakres
od:

do:




Kontakty

Instytut Informatyki

Polskie Towarzystwo Informatyczne

Nasz Skrzynka Pocztowa

+ - D A