Sprawozdanie Głównej Komisji Rewizyjnej
I. Działalność statutowa
Zgodnie z uchwałą II Zjazdu PTI za podstawowe kierunki działalności statutowej przyjęto: działalność w dziedzinie kształcenia informatycznego (z uwzględnieniem konferencji, szkoleń, działalności wydawniczej i informacyjnej oraz popularyzatorskiej); działalność w kierunku podniesienia rangi zawodowej informatyka; działalność w kierunku podnoszenia znaczenia prac badawczych i opiniotwórczych PTI na forum krajowym; dbałość o podnoszenie poziomu prac realizowanych w ramach działalności gospodarczej ze szczególnym uwzględnieniem zwiększenia udziału prac badawczych, rozwojowych i opiniotwórczych.
Kształcenie informatyczne. W okresie działalności międzyzjazdowej PTI dopracowało się cyklicznej formy konferencji w ośrodkach krajowych (m.in. Mrągowo, Świnoujście, Szczyrk) oraz szeregu jednorazowych konferencji tematycznych. Konferencje te były organizowane zarówno przez ZG, jak i oddziały. Zakres i kierunek tych konferencji uznaje się jako zgodny z zaleceniami uchwały Zjazdu i wystarczający. Ponadto PTI prowadziło szkolenia typu kursowego, organizowane w ramach działalności gospodarczej. Ze względu na niezbyt korzystne relacje finansowe i brak własnej bazy szkoleniowej działalność ta nie przyjęła charakteru masowego i nie związała w ogólnym odczuciu Towarzystwa ze szkoleniem informatycznym. Brak również było bardziej- rozbudowanej działalności popularyzatorskiej, co dało się odczuć negatywnie na tle rosnącej reklamy działalności drobnych spółek oferujących sprzęt i usługi informatyczne. Ten rodzaj działalności PTI w odczuciu GKR kształtuje się słabo.
Działalność wydawnicza i informacyjna kształtowała się różnie w poszczególnych jednostkach organizacyjnych. Obok Biuletynu PTI wydawanego przez ZG były drukowane wydawnictwa tematyczne przez poszczególne oddziały. Aktywność wydawniczą PTI należy ocenić jako średnią, wątpliwość budzi m.in. wysoki koszt utrzymania Biuletynu PTI, który z jednej strony jest bardzo ważny dla zachowania integralności środowiska, a z drugiej strony dość ubogi repertuar tematyczny nie rokuje nadziei na jego rentowną edycję. Sytuację pogarsza m.in. wysoki koszt dystrybucji w drodze przesyłek pocztowych. Problem ten poddaje się pod obrady Zjazdu.
W dziedzinie działalności opiniotwórczej i doradczej nie odnotowano równiej bardziej znaczących akcji o charakterze ogólnokrajowym. Nie negując wartości wystąpień poszczególnych kolegów na łamach prasy fachowej i w publikatorach, trzeba zwrócić uwagę na fakt, że bardzo mały procent publikacji jest sygnowanych przez Towarzystwo, nie jest również podkreślana przez autorów sprawa członkostwa PTI. Proponuje się Zjazdowi podjęcie uchwały zobowiązującej członków Towarzystwa do akcentowania w wystąpieniach publicznych przynależności do PTI, jak również zaakcentowania konieczności wzmożenia działań opiniotwórczych dla Zarządu następnej kadencji.
Podnoszenie rangi zawodowej. W dziedzinie działalności na rzecz podnoszenia rangi zawodu można odnotować działania pozytywne. Największe wysiłki ZG odnosiły się do stworzenia ekonomicznych i prawnych podstaw działania zawodowego w drodze prawnej ochrony własności intelektualnej ze szczególnym uwzględnieniem ochrony oprogramowania. Należy tu odnotować zarówno osobiste wystąpienia publiczne członków ZG, jak i wystąpienia w imieniu Towarzystwa kierowane do władz państwowych. Pod naciskiem wystąpień i sytuacji zewnętrznej nieprzychylny początkowo klimat uległ radykalnym zmianom
i rokuje nadzieję na uregulowanie stosunków prawnych w zakresie oprogramowania na przestrzeni najbliższego roku.
Bardzo cennym elementem podniesienia rangi prac było również uzyskanie porozumienia z Ministerstwem Finansów co do sposobu oceny prac informatycznych z punktu widzenia systemu podatkowego. Uzyskane rezultaty zostały co prawda częściowo zniweczone zmianą ustaw podatkowych, niemniej jednak należy wysoko ocenić zarówno wysiłki ZG na tym polu, jak również precedensowy charakter stworzonych porozumień.
Jako ujemną stronę działalności ZG należy odnotować zahamowanie działań dla uzyskania uprawnień do nadawania stopni specjalizacji zawodowej. Sprawa ta wzbudziła już pewne protesty. Wnioskujemy, aby Zjazd rozważył celowość podejmowania dalszych działań na rzecz uzyskania uprawnień specjalizacyjnych bądź też ukierunkował dalsze starania na utworzenie listy rzeczoznawców informatyków w ramach Towarzystwa lub na szczeblu Ministerstwa Przemysłu.
Podnoszenie znaczenia prac badawczych i opiniotwórczych w działalności gospodarczej.
Działalność szkoleniowa i opiniotwórcza w pracach PTI stanowi około 20% i jest podyktowana wymaganiami rynku. Podnoszenie udziału tej działalności w całokształcie działań PTI było prowadzone głównieprzez kierowanie części zysków z działalności gospodarczej na działalność publikacyjną. Postuluje się, aby w drodze podjęcia odpowiednich kroków informacyjnych i reklamowych zwiększyć pozycję Towarzystwa jako niezależnego eksperta na forum krajowym oraz aby rozpatrzyć ewentualną możliwość zróżnicowania narzutów zależnie od charakteru pracy.
Podnoszenie poziomu prac realizowanych w ramach działalności gospodarczej. Obecna forma prowadzenia działalności gospodarczej rozmija się znacznie z dążeniami do odegrania przez PTI wiodącej roli zawodowej w Polsce. Rozbieżności te wyrażają się głównie w minimalnym wpływie popierania określonych form i narzędzi pracy na konkretne rozwiązania uzyskiwane w ramach umów. Postuluje się, aby wobec toczącej się dyskusji na temat ewentualnego oddzielenia działalności statutowej od gospodarczej rozważyć na forum Zjazdu ewentualność systemu wewnętrznych odbiorów prac połączonych z opiniowaniem ich poziomu. Wydaje się, że działania takie są konieczne dla podniesienia znaczenia PTI jako organizacji gwarantującej najlepszy poziom kwalifikacji zawodowych.
II. Działalność organizacyjna
Komisja Rewizyjna po zapoznaniu się z dokumentacją pracy ZG stwierdza, że Zarząd działał zgodnie z wymogami statutowymi odnośnie do częstości spotkań i trybu ich organizacji. Jednocześnie należy podkreślić, że uregulowania statutowego wymaga kwestia modyfikacji składu ZG i zarządów oddziałów w przypadku permanentnego nieuczestniczenia w pracach osób ze względu na ich pozostawanie za granicą lub powołanie na stanowisko wykluczające pracę w PTI. Równocześnie stwierdza się, że nie odnotowano przypadków zahamowań w rozwoju organizacyjnym Towarzystwa, tj. powoływaniu oddziałów i kół. Na podkreślenie zasługuje również dobra obsługa administracyjna przy utrzymujących się skąpych zasobach lokalowych. Nie odnotowano nadmiernego wydatkowania środków na cele organizacyjne.
Innym problemem zasługującym na uwagę jest tryb ustalania wysokości ~ i egzekwowania składek członkowskich. Ze względu na ustalenia statutowe wysokość składek pozostała nie zmieniona od czasu ostatniego Zjazdu i pozostaje w rażącej sprzeczności z kosztami działalności organizacyjnej. Wnioskując o dokonanie stosownych zmian statutowych, GKR zwraca uwagę na potrzebę zdecydowanego egzekwowania zobowiązań finansowych członków PTI i szersze stosowanie restrykcji wobec członków uchylających się od terminowego regulowania składek.
III. Działalność gospodarcza
GKR stwierdza, że działalność gospodarcza PTI była utrzymywana w profilu zgodnym z kierunkiem statutowej działalności Towarzystwa. Prowadzenie tej działalności jako zintegrowanej z działalnością statutową nie powodowało zasadniczych kolizji, chociaż jest krytykowane jako utrudniające działalność administracyjną. Zagadnienie wyodrębnienia tej działalności poleca się szczególnie uwadze Zjazdu. Od strony formalnej, tj. trybu zawierania i rozliczania umów, GKR nie stwierdza uchybień. Kontrola księgowa była przeprowadzana w odniesieniu do działalności w latach 1987-1989 z wynikiem pozytywnym.
Jednocześnie stwierdza się, że nastąpił sukcesywny spadek liczby zawieranych umów. Wynika to m.in. z aktualnie obowiązujących przepisów podatkowych zrównujących Towarzystwo z innymi podmiotami gospodarczymi. Dla pobudzenia tej działalności wnioskuje się, aby Zjazd rozważał możliwość udzielenia zgody na rozszerzenie działalności gospodarczej i polecił rozbudowę zakresu tej działalności szczególnej uwadze nowego ZG.
GKR dokonała również analizy operacji finansowych wykonanych przez ZG i stwierdza, że były one prowadzone zgodnie z interesami PTI.
IV. Wnioski końcowe
Na podstawie dokonanej analizy działalności towarzystwa w okresie międzyzjazdowym GKR wnioskuje o rozpatrzenie przez Zjazd następujących kwestii: a) ustalenia wytycznych polityki finansowej Towarzystwa, a w szczególności trybu rozliczeń z oddziałami i kołami, upoważnienia ZG do rozszerzenia zakresu prowadzonej działalności gospodarczej oraz trybu podejmowania istotnych decyzji finansowych; b) zmian w statucie obejmujących: ustalenie wysokości wpisowego i składek członkowskich przez ZG, umożliwienie Zarządowi zmian w jego składzie w przypadku nieuczestniczenia niektórych jego członków w pracach ZG oraz uprawnienie Zarządu do ustalenia wysokości minimalnych wpłat od członków wspierających PTI.
Główna Komisja Rewizyjna zgłasza Zjazdowi wniosek o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu.
Podpisali: Elżbieta Wiśniewska, Zbigniew Odrowąż-Sypniewski,
Adam Bukowy i Elżbieta Kierczuk
Sprawozdanie Głównego Sądu Koleżeńskiego
W okresie sprawozdawczym do GSK PTI wpłynęła jedna skarga, sformułowana w piśmie kol. Piotra Fuglewicza z Katowic, a dotycząca „niedostatecznego nadzoru Zarządu Głównego PTI nad działaniem Komisji stowarzyszeniowej do spraw nadawania stopni specjalizacyjnych z informatyki". Skarga, datowana 12 marca br., wpłynęła do mnie (via Zarząd Główny) 25 marca br. Zgodnie z §§14 i 4 Regulaminu Postępowania Sądów Koleżeńskich powołałem (30 marca br.) komplet orzekający w składzie: kol. kol. Stanisław Majdak, Krzysztof Zieliński (z powodu wyjazdu zagranicznego zastąpiony przez kol. Elżbietę Barszczewską-Waldeker) i Jan Węglarz (przewodniczący). Zwróciłem się także do kol. prezesa A. Bliklego z prośbą o ustosunkowanie się do złożonej skargi. W odpowiedzi otrzymałem (30 kwietnia br.) pismo od kol. J. Bańkowskiego, przewodniczącego Komisji stowarzyszeniowej do spraw specjalizacji zawodowej (datowane 18 kwietnia br.), opisujące kolejne działania w przedmiotowej sprawie. Pismo to przesłałem (7 maja br.) kol. P. Fuglewiczowi z zapytaniem, czy w świetle przedstawionych wyjaśnień podtrzymuje swe zarzuty. Kol. Fuglewicz postanowił zawiesić swą skargę w związku ze zbliżającym się Walnym Zjazdem Delegatów PTI.
Przewodniczący Jan Węglarz