Krótki kurs języka P (12)
Poradnik językowy
Przejdziemy teraz do drugiej części naszego kursu języka P — do szczegółowych spraw językowych. W tym wykładzie i w wykładach następnych będziemy omawiać wyrazy i zwroty sprawiające zazwyczaj najwięcej kłopotów. Należą one do języka potocznego służącego każdemu autorowi do wyrażania wszelkich fachowych treści.
Nie wszystkie błędy językowe mają taki sam ciężar gatunkowy; bywają błędy większe i mniejsze, jeszcze zaś inne wady językowe można zaliczyć tylko do kategorii usterek. Znajdzie to odzwierciedlenie w komentarzach do poszczególnych haseł i w nagłówkach przytaczanych przykładów (“piszmy” lub “piszmy raczej”).
Hasła ułożono alfabetycznie.
A
Nie używajmy tego spójnika zamiast ale, lecz wówczas, gdy chodzi o przeciwstawienie dwóch treści, z których pierwszą się zaprzecza. Jest to częsty błąd językowy.
ZAMIAST Jest przy tym najważniejszy nie koszt oprogramowania, a jego jakość.
PISZMY Jest przy tym najważniejszy nie koszt oprogramowania, lecz jego jakość.
Aktywny
Lepiej posługiwać się nie będącymi obcego pochodzenia odpowiednikami tego przymiotnika: czynny, działający itp. Wyrażenia typu aktywna walka, aktywne wykonywanie, aktywna praca itp. są nie do przyjęcia.
ZAMIAST Jest ważne, aby pokazywane programy umożliwiały aktywne współdziałanie uczniów z mikrokomputerem; chodzi o to, aby nie sprowadzić zajęć do samej obserwacji pokazów sprzętu.
PISZMY Jest ważne, aby pokazywane programy umożliwiały współdziałanie uczniów z mikrokomputerem; chodzi o to, aby nie sprowadzić zajęć do samej obserwacji pokazów sprzętu.
Alternatywa, alternatywny
Przypominamy: chodzi o wybór między dwiema wyłączającymi się możliwościami. Niestety jednak wielu autorów (także anglosaskich) używa rzeczownika alternatywa (ang. alternative)w znaczeniu “odmiana” lub “wariant” (jedna z wielu możliwości). To samo dotyczy przymiotnika alternatywny.
ZAMIAST Jeżeli alternatywne decyzje mają równe użyteczności w jednej sytuacji, a w innej decyzja a1 ma większą użyteczność niż decyzja a4, to słuszny wydaje się wybór decyzji a1 także w innej sytuacji.
Należałoby rozważyć wszystkie alternatywne rozwiązania tego zagadnienia.
PISZMY RACZEJ Jeżeli różne decyzje mają równe użyteczności w jednej sytuacji, a w innej decyzja a1 ma większą użyteczność niż decyzja a4, to słuszny wydaje się wybór decyzji a1, także w innej sytuacji.
Należałoby rozważyć wszystkie warianty rozwiązania tego zagadnienia.
ARA