Drugie warsztaty komputerowe
l. Wprowadzenie
Drugie warsztaty komputerowe dla młodzieży szkół średnich odbyły się w dniach od 31 stycznia do 7 lutego br. we Wrocławiu. Ich organizatorem była Ogólnopolska Fundacja Edukacji Komputerowej. Kuratorium Oświaty i Wychowania we Wrocławiu zapewniło obiekt dla młodzieży, a Polskie Towarzystwo Informatyczne opiekę merytoryczną oraz wsparcie finansowe. Zespołem organizacyjnym warsztatów kierowała mgr J. Mularczyk — wizytatorka ds. informatyki, a w jego składzie byli dr A. Srzednicki z OFEK i dr A. Kwiatkowski z PTI. W warsztatach uczestniczyła młodzież aż z 31 ośrodków w Polsce. Było to wynikiem dobrej współpracy wizytatorów ds. informatyki z całego kraju, którzy pomagali w układaniu listy uczestników. Gośćmi warsztatów była grupa młodzieży z Jugosławii, która już poprzednio uczestniczyła w warsztatach.
2. Przebieg warsztatów
Organizatorzy wykorzystali w pełni doświadczenia z ubiegłorocznych warsztatów. Sformułowano nowy program organizacyjno–szkoleniowy. Zgromadzono więcej sprzętu informatycznego (zestawy mikrokomputerów Elwro–Junior 800, MSX, Amstrad–Schneider oraz mikrokomputer zgodny z IBM AT). Zajęcia, prowadzone przez członków PTI z Politechniki Wrocławskiej i Oddziału PAN we Wrocławiu, obejmowały cztery kursy: podstaw informatyki, programowania w Pascalu, grafiki komputerowej i metodologii programowania. Dodatkowe wykłady prowadzili prof. dr hab. inż. D. Bem, przewodniczący Rady Naukowej OFEK, doc. dr hab. J.Madey z Uniwersytetu Warszawskiego oraz doc. dr hab. inż. Z. Styczyński, przewodniczący Międzyszkolnego klubu komputerowego PTI.
Dużym powodzeniem cieszyły się także otwarte laboratoria — uczestnicy warsztatów mogli swobodnie korzystać z komputerów.
Ponadto organizatorzy ogłosili konkurs rozwiązywania zdań.
Warsztaty były również doskonałą okazją do dyskusji na temat informatyki w szkołach. Wydaje się, że pierwszy okres szaleństwa już minął i że dzisiaj informatyka jest uważana przez nauczycieli i uczniów za normalny, trudny przedmiot. Trzeba jej uczyć według dobrych programów, na dobrym sprzęcie. W szkole, w której odbywały się warsztaty, miałem okazję rozmawiać kilkakrotnie z młodzieżą i obserwować dużą sprawność posługiwania się sprzętem. Gorzej, gdy zaczyna się dyskutować o zastosowaniach, a już całkiem źle, gdy trzeba popracować, aby doprowadzić jakieś oprogramowanie do stanu względnej używalności. Młodzieży brakuje wytrwałości i wiedzy informatycznej. (Obserwacja ta wynika nie tylko z kontaktów z młodzieżą uczestniczącą w warsztatach, lecz także z dwuletniego kierowania przeze mnie Międzyszkolnym klubem komputerowym PTI.) A przecież mamy do czynienia z młodzieżą najlepszą. Co będzie, gdy naucza~ nie informatyki obejmie wszystkich uczniów?
Ta refleksja nie przesłania jednak ogólnie bardzo dobrego wrażenia o warsztatach oraz celowości ich organizowania. Szczególne uznanie należy się tym razem OFEK oraz mgr J. Mularczyk. Wszystko bowiem zagrało na medal. Dnia 7 lutego br. podsumowano warsztaty i wręczono nagrody (wyjazdy zagraniczne, drobne upominki).
Zbigniew Styczyński