Z prac sekcji PTI
Szkoła “Bazy danych 85”. Karpacz,
3–6 grudnia 1985
Sekcja Baz Danych PTI ukonstytuowała się 3 maja 1985 roku, choć jej obecni członkowie spotykali się już wcześniej na comiesięcznych seminariach w sali konferencyjnej Ministerstwa Przemysłu Chemicznego i Lekkiego w Warszawie przy ul. Wspólnej 4. Na jednym z zebrań zarządu sekcji w okresie wakacyjnym zrodził się pomysł zorganizowania parodniowego spotkania “na neutralnym gruncie”.
Założenia były proste: w ramach Szkoły “Bazy danych 85”, bo taką nazwę przyjęto dla przedsięwzięcia, uczestnicy mieliby okazję wysłuchania atrakcyjnych i wyczerpujących wykładów dotyczących obecnego stanu wiedzy i kierunków jej rozwoju w dziedzinie baz danych oraz, co także istotne, do bliższego poznania się i przedstawienia własnych zainteresowań, osiągnięć i problemów.
W rekordowym czasie przygotowano program szkoły, zaproszeni autorzy wywiązali się z obowiązku wcześniejszego dostarczenia pełnych tekstów wykładów. Udało się powielić i oprawić materiały tak, by każdy z uczestników szkoły mógł je otrzymać przed wysłuchaniem wykładów. W dniu rozpoczęcia szkoły, tj. 3 grudnia 1985, wszystko było gotowe.
Liczba zgłoszeń, mimo bardzo krótkiego okresu wyprzedzenia, przeszła oczekiwania organizatorów: niestety części chętnych trzeba było odmówić (pierwszeństwo mieli członkowie sekcji i inni członkowie PTI). Z myślą o nich planuje się zorganizowanie następnej szkoły wiosną 1986 roku.
W ramach szkoły wysłuchano następujących wykładów:
Modyfikowanie “views” w relacyjnych bazach danych — Janusz Getta
Przechowywanie wiedzy i “ignorancji” w bazach danych — Witold Łukaszewicz
Perceptowy system opisu wiedzy — Michał Sobolewski
Aktualne trendy w modelowaniu konceptualnym — Stanisław Wrycza
Bazy danych z logiką pierwszego rzędu — Henryk Rybiński
Komputerowe wspomaganie projektowania systemów baz danych — Kazimierz Sycz, Stanisław Zimnocho
Synchronizacja transakcji w rozproszonych bazach danych — Tadeusz Morzy
Optymalizacja transakcji w rozproszonych bazach danych — Zbyszko Królikowski
Większość wykładów przyjęto bardzo dobrze, o czym świadczyły żywe dyskusje oraz częste spóźnienia na posiłki i skracanie przerw między zajęciami: Z jednej strony przyczyniły się do tego ciekawa tematyka i dobry poziom wykładów, z drugiej zaś — nastrój panujący w Ośrodku Politechniki Wrocławskiej “Limba” w Karpaczu — siedzibie szkoły.
Dyskusje nie wygasały nawet podczas posiłków i wspólnego wypadu w Karkonosze — na Śnieżkę i do schroniska “Samotnia” nad Małym Stawem. Szczególne zainteresowanie wywołała tematyka logicznych podstaw reprezentacji wiedzy w szeroko rozumianych bazach danych. Jeszcze raz okazało się, że tematy zwane teoretycznymi mogą być dobrze przyjmowane także przez przedstawicieli praktyki, którzy stanowili ponad połowę uczestników szkoły.
Drugi cel organizatorów — integracja środowiska, został osiągnięty niejako naturalnie. Co prawda, z braku czasu nie każdy z uczestników miał okazję do publicznego przedstawienia swych zainteresowań, jednak kameralny charakter “Limby” i wspólna wspinaczka sprzyjały nawiązaniu nieformalnych kontaktów. Już teraz procentuje to wymianą literatury i oprogramowania oraz realizacją wspólnych pomysłów. Idea szkoły kameralnej, o ograniczonej liczbie miejsc, sprawdziła się znakomicie i warto polecić ją innym sekcjom PTI planującym podobne przedsięwzięcia.
Wielu z wyjeżdżających z Karpacza pytało: Kiedy następna szkoła? W najbliższych planach Sekcji Baz Danych, oprócz comiesięcznych spotkań seminaryjnych, znajdzie się m. in. cykl roboczych wykładów na temat logicznych podstaw baz danych. Wykłady odbędą się w Warszawie, lecz w kilku sesjach ułatwiających uczestnictwo osobom spoza stolicy. Członkowie sekcji otrzymają imiennie bliższe informacje.
Marian Furman