Opinia Koła PTI w Gdańsku o nauczaniu informatyki w szkołach
1. Jesteśmy zaniepokojeni niektórymi propozycjami dotyczącymi wyposażenia szkół w mikrokomputery. Przede wszystkim uważamy, że zakup sprzętu powinno poprzedzać opracowanie programu precyzującego cele przedsięwzięcia oraz sposób jego realizacji.
2. Jeżeli przyjąć, że uczeń powinien nauczyć się w szkole nie tylko korzystania z istniejącego oprogramowania, lecz także programowania, to należy dokonać wyboru najbardziej odpowiedniego języka programowania. Zgadzamy się z opinią wyrażaną w środowiskach naukowych, że język Basic, z punktu widzenia technologii tworzenia oprogramowania, nie jest językiem dobrym. Z opinią tą nie liczą się jednak producenci sprzętu, bo dla nich najważniejszym kryterium jest zysk ze sprzedaży sprzętu. W najtańszych mikrokomputerach, a więc tych z małą pamięcią operacyjną oraz bez pamięci dyskietkowej, dominuje wciąż niestety Basic. Propozycja wyboru takich języków, jak Logo; Pascal i Lisp, wydaje się nam rozsądna.
3. Nie jesteśmy krajem, który pierwszy wprowadza mikrokomputery do szkół, dlatego należałoby korzystać z doświadczeń innych państw. Sądzimy, że byłoby dobrze przeanalizować także doświadczenia brytyjskie związane z mikrokomputerem BBC. Na tym komputerze, o bogatym oprogramowaniu, jest dostępny Pascal.
4. Tworzenia oprogramowania na użytek szkół nie powinno być centralnie administrowane, ale też nie powinno rozwijać się całkiem żywiołowo, zwłaszcza wtedy, gdy będzie się wiązało z nakładami finansowymi. Należy rozważyć możliwość pozyskania i wykorzystania oprogramowania już istniejącego w innych krajach.
5. Uważamy, że Sinclair nie jest odpowiednim mikrokomputerem dla szkół. Cena nie może być najważniejszym kryterium wyboru, bo nie chodzi tylko o to, aby posiadać mikrokomputer. Proponujemy opracować wykaz warunków, które powinien spełniać mikrokomputer dla szkoły, i przedstawić je polskim producentom sprzętu mikrokomputerowego. Perspektywa dużego zamówienia powinna być atrakcyjna dla producentów. Ostatecznego wyboru należy dokonać spośród polskich mikrokomputerów, które są lub będą produkowane przez firmy państwowe i dla których będzie zagwarantowany serwis techniczny.
6. Nauczanie informatyki w szkołach powinno być zharmonizowane z programem komputeryzacji kraju. Szkolenie powinno wprawdzie wyprzedzać wprowadzanie i szerokie użytkowanie mikrokomputerów w gospodarce, ale szkolenie bez perspektywy późniejszego praktycznego wyzyskania zdobytej wiedzy powiększy tylko grono osób sfrustrowanych. Sądzimy, że w chwili obecnej należy zacząć od wyposażenia w mikrokomputery szkół kształcących przyszłych nauczycieli.