Polskie Towarzystwo Informatyczne
NUMER ARCHIWALNY:     5-6 / 23-24 rok III | maj-czerwiec 1984
Archiwum
Menu chronologiczne Menu tematyczne


Polskie Towarzystwo Informatyczne

I Walny Zjazd PTI
 
                W dniu 12 maja 1984 odbył się w Warszawie I Walny Zjazd PTI. W Zjeździe, otwartym w drugim terminie, uczestniczyło 192 członków zwyczajnych naszego Towarzystwa. Komisja mandatowa — na mocy § 23 statutu PTI — stwierdziła prawomocność obrad.
                W Zjeździe brali także udział przedstawiciele członków wspierających PTI i zaproszeni goście.
                I Walny Zjazd otworzył Prezes PTI, kol. Władysław M. Turski. Wybrano Prezydium Zjazdu w składzie: przewodniczący — kol. Henryk Woźniakowski, wiceprzewodniczący — kol. Jerzy Marszałek i kol. Jan Węglarz, sekretarz — kol. Barbara Szymańska.
                W porządku obrad znalazło się wiele różnych spraw: przyjęcie regulaminu obrad, wybory komisji mandatowej i komisji wnioskowej, referat sprawozdawczy ustępującego Zarządu Głównego, sprawozdania Głównej Komisji Rewizyjnej i Głównego Sądu Koleżeńskiego, dyskusja nad tymi sprawozdaniami zatwierdzenie regulaminów Pracy zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Głównego Sądu Koleżeńskiego, wybory Prezesa PTI, wybory pozostałych władz Towarzystwa, dyskusja, podjęcie uchwał Zjazdu.
 
* * *
 
                Referat sprawozdawczy Zarządu Głównego odczytał Prezes Towarzystwa, kol. Władysław M. Turski. Tekst tego referatu, wraz ze sprawozdaniem z działalności badawczo–szkoleniowej i finansowej PTI za rok 1983, był udostępniony członkom Towarzystwa przed Zjazdem, na łamach poprzedniego numeru Biuletynu PTI.
                Następnie, w imieniu Głównej Komisji Rewizyjnej, zabrał głos jej sekretarz, kol. Wacław Iszkowski:
Sprawozdanie Głównej Komisji Rewizyjnej
                Na podstawie § 22 statutu PTI Główna Komisja Rewizyjna przedstawia I Walnemu Zjazdowi Towarzystwa sprawozdanie ze swojej działalności w okresie od Zjazdu Założycielskiego PTI.
                W dniu 23 maja 1981 na Zjeździe Założycielskim wybrano Główną Komisję Rewizyjną w składzie:
kol. kol.
                Jerzy Wrzos    — przewodniczący
                Elżbieta NastajWiśniewska                 — wiceprzewodnicząca
                Wacław Iszkowski                 — sekretarz
                Piotr Dembiński                 — członek
                Mieczysław Muraszkiewicz                 — członek
                Zbigniew Fryźlewicz                 — członek
                W trakcie kadencji skład komisji uległ zmniejszeniu w wyniku wyjazdu za granicę kol. kol. Jerzego Wrzosa — w lecie 1981, Piotra Dembińskiego — w grudniu 1983, Zbigniewa Fryźlewicza — w lutym 1984. W okresie kadencji nie dokooptowano nowych członków komisji oraz nie zmieniono funkcji członkom.
                Główna Komisja Rewizyjna odbyła 6 zebrań, na których przeprowadzono kontrolę działalności i rozliczenie Komitetu Założycielskiego PTI oraz coroczną ocenę działalności Zarządu Głównego PTI. W trakcie kadencji komisja opracowała regulamin swej działalności, który przyjęła jako tymczasowy do czasu uchwalenia Regulaminu Głównej Komisji Rewizyjnej przez I Zjazd. Projekt tego regulaminu został przedstawiony w Biuletynie PTI nr 2, 1984.
                Przedstawiciele Głównej Komisji Rewizyjnej na bieżąco uczestniczyli też w posiedzeniach Zarządu Głównego PTI, analizując jego pracę. Główna Komisja Rewizyjna — na podstawie Uchwały i wniosków Zjazdu Założycielskiego, protokółów zebrań Zarządu, dokumentów finansowych i dokumentów umów i innych materiałów oraz wyjaśnień ustanych członków Zarządu — dokonała kontroli działalności finansowej i merytorycznej Zarządu Głównego PTI. Wyniki tej kontroli wraz z oceną działalności i uzasadnieniem wniosku dotyczącego udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu Główna Komisja Rewizyjna przedkłada I Walnemu Zjazdowi PTI.
                Działalność finansowa Zarządu Głównego Towarzystwa od strony merytorycznej nie budzi zastrzeżeń. Po analizie dokumentów finansowych Główna Komisja Rewizyjna stwierdza prawidłowość i rzetelność prowadzonej księgowości. Kwoty wydatków są uzasadnione i zgodne ze statutem. Stosunkowo duży dochód Towarzystwa należy uznać za symptom pozytywny. Umożliwi to w większym niż dotychczas stopniu rozwój Towarzystwa. Nasuwa się jednak uwaga dotycząca tematyki i zakresu prac podejmowanych w ramach umów zawieranych przez PTI. Należy dążyć do zwiększenia liczby prac o charakterze badawczym i ekspertyz, a ograniczyć prace typu techniczno–warsztatowego. Jednocześnie trzeba zwrócić uwagę na zwiększenie udziału członków PTI w wykonywanych umowach.
                Analizując wpływy Towarzystwa, Główna Komisji Rewizyjna zwróciła uwagę na dość duży procent nie opłaconych składek przez członków PTI. Taki stan rzeczy jest niezgodny ze statutem i wymaga radykalnych działań Zarządu oraz większej obowiązkowości członków PTI.
                Działalność merytoryczna Zarządu Towarzystwa była zgodna w podstawowych kierunkach ze statutem PTI oraz wytycznymi referatu programowego Komitetu Założycielskiego, uchwałą i wnioskami Zjazdu Założycielskiego PTI.
                Analizując stan zaawansowania zadań wytyczonych w Uchwale, Główna Komisja Rewizyjna stwierdza podjęcie działań przez Zarząd we wszystkich punktach. Ocena efektywności ich realizacji jest trudna ze względu na charakter mijającej kadencji oraz stan gospodarki kraju. Główna Komisja Rewizyjna uważa za konieczne przeniesienie postanowień z Uchwały Zjazdu Założycielskiego w zadania Uchwały tegoż Zjazdu ze szczególnym zwróceniem uwagi na:
   zadanie właściwego wykorzystania informatyki;
   dbanie o poziom fachowy osób kierujących informatyką;
   rozwijanie kultury informatycznej w społeczeństwie.
                Główna Komisja stwierdza, że nie dokonano całościowego przeglądu i oceny wniosków zgłoszonych podczas Zjazdu Założycielskiego, pod kątem możliwości ich realizacji. Z drugiej strony Główna Komisja rewizyjna uważa, że działania Zarządu były kompleksowe i realizowane zgodnie z celami wytyczonymi przez Zjazd Założycielski. Tym samym większość wniosków szczegółowych znalazła się w bezpośrednim zainteresowaniu w działaniach zarządu. Jednocześnie Główna Komisja Rewizyjna pozwala sobie zwrócić uwagę Zjazdowi na lepsze dopracowanie wniosków ze Zjazdu, aby były one wzajemnie zgodne oraz akceptowane przez większość delegatów. Brak tej rzetelności w definiowaniu wniosków utrudnia przyjmowanie ich do realizacji przez Zarząd oraz kontrolę przez Główną Komisję Rewizyjną.
                Główna Komisja Rewizyjna poddała też analizie referat sprawozdawczy Zarządu Głównego i stwierdza, że jego treść jest zgodna z bieżącą działalnością Zarządu w trakcie kadencji.
                Główna Komisja Rewizyjna ma obowiązek oceniania działań Prezesa oraz zarządu Głównego PTI jako całości. Ocena ta jest pozytywna. Z drugiej strany jednak Główna Komisja Rewizyjna stwierdza, że stopień zaangażowania poszczególnych członków Zarządu w realizację zadań Towarzystwa był różny — od pełnego zaangażowania do całkowitej obojętności.
                Reasumując ocenę działania Zarządu Głównego naszego Towarzystwa, Główna Komisja Rewizyjna stawiana podstawie § 22 p. 3 statutu PTI — wniosek o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu w składzie wybranym na Zjeździe Założycielskim oraz uzupełnionym przez kooptację w trakcie kadencji.
 
Sprawozdanie Głównej Komisji Rewizyjnej podpisali kol. kol. Elżbieta Nastaj–Wiśniewska, Wacław Iszkowski i Mieczysław Muraszkiewicz
Warszawa, 11 maja 1984
 
* * *
 
                Sprawozdanie z działalności Głównego Sądu Koleżeńskiego złożył na Zjeździe przewodniczący Sądu, kol. Antoni Mazurkiewicz. W czasie, który upłynął od Zjazdu Założycielskiego PTI, do Głównego Sądu Koleżeńskiego Towarzystwa nie zgłoszono żadnych spraw spornych.
                W okresie sprawozdawczym Sąd obradował dwukrotnie. Na pierwszym posiedzeniu ukonstytuowały się władze Sądu, drugie zaś było poświęcone opracowaniu projektu regulaminu jego pracy. Przewodniczący Głównego Sądu Koleżeńskiego przedstawił Zjazdowi w skrócie zasady tego regulaminu. Pełny jego tekst został udostępniony członkom PTI przed Zjazdem w Biuletynie PTI nr 2, 1984.
 
* * *
 
                Po dyskusji nad sprawozdaniami Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Głównego Sądu Koleżeńskiego Zjazd udzielił absolutorium ustępującemu Zarządowi.
 
 
Postanowienia i uchwały
 
                Przyjęto regulamin pracy Zarządu Głównego PTI w brzmieniu jak w Biuletynie PTI nr 4, 1984, z następującą autopoprawką:
 
                Zamiast
 
§ 1
 
1.     Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Informatycznego, zwany dalej Zarządem Głównym, jest władzą PTI powołaną do tworzenia warunków realizacji celów, zadań i przyjętych kierunków działalności Towarzystwa określonych w statucie PTI, w Uchwałach Walnego Zjazdu i założeniach programowych, a także do egzekwowania ich wykonania.
2.     Zasady organizacyjne oraz zakres działania Zarządu Głównego są określone w statucie PTI w § 19, 21, 22 i 26÷31 oraz w niniejszym regulaminie z nim niesprzecznym.
3.     Przy interpretacji i stosowaniu niniejszego regulaminu nie można pominąć założeń zawartych w Prawie o Stowarzyszeniach (Dziennik Ustaw nr 94, poz. 808, z późniejszymi zmianiami).
 
                Powinno być
 
§ 1
 
1.     Kompetencje Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Informatycznego, zwanego dalej Zarządem Głównym, jego zakres działania oraz zasady organizacyjne są określone w statucie PTI w § 19, 21, 22 i 26÷31 oraz w treści niniejszego regulaminu.
2.     Interpretacji i stosowania niniejszego regulaminu należy dokonywać z uwzględnieniem ogólnych zasad Prawa o Stowarzyszeniach (Dziennik Ustaw z 1932 roku, nr 92, poz. 808, z późniejszymi zmianami).
 
* * *
 
                Przyjęto regulamin pracy Głównej Komisji Rewizyjnej PTI w brzmieniu jak w Biuletynie PTI nr 2, 1984, z następującymi autopoprawkami:
                W § 2. Organizacja GKR zamiast
2.2. GKR spośród swoich członków wybiera w głosowaniu tajnym przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza. Wyboru władz GKR dokonuje się pod przewodnictwem ustępującego przewodniczącego lub najstarszego wiekiem, w obecności co najmniej 2/3 aktualnej liczby członków GKR.
                Powinno być
2.2. GKR spośród swoich członków wybiera w głosowaniu tajnym przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza. Wybory te wymagają dla swej ważności obecności co najmniej 2/3 aktualnej liczby członków GKR. Pierwsze zebranie, na którym konstytuuje się GKR, powinno być zwołane przez przewodniczącego Walnego Zjazdu Delegatów w terminie do 14 dni od daty zakończenia Zjazdu i prowadzone przez członka prezydium Zjazdu.
                W § 6. Postanowienia końcowe zamiast
6.1. Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem 23 kwietnia 1982 roku i jako tymczasowy obowiązuje do najbliższego Walnego Zjazdu Delegatów PTI.
                Powinno być
6.1. Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem 12 maja 1984 roku.
 
* * *
 
                Przyjęto regulamin pracy Sądów Koleżeńskich PTI w brzmieniu jak w Biuletynie PTI nr 2, 1984, z następującymi autopoprawkami:
 
                Zamiast
§ 3
 
1. W ciągu miesiąca od daty wyboru Sądu Koleżeńskiego przewodniczący Walnego Zjazdu Delegatów lub przewodniczący Walnego Zgromadzenia Delegatów Oddział zwołuje pierwsze posiedzenie sądu.
 
                Powinno być
§ 3
 
l. W ciągu 14 dni od daty wyboru Sądu Koleżeńskiego przewodniczący Walnego Zjazdu Delegatów lub przewodniczący Walnego Zgromadzenia Delegatów Oddziału zwołuje pierwsze posiedzenie sądu.
 
                Zamiast
§ 3
 
2. Na pierwszym posiedzeniu Sąd Koleżeński wybiera — w głosowaniu tajnym — prezydium sądu w składzie: przewodniczący, wiceprzewodniczący i sekretarz.
 
                Powinno być
§ 3
 
2. Na pierwszym posiedzeniu Sąd Koleżeński wybiera — w głosowaniu tajnym — prezydium sądu w składzie: przewodniczący, wiceprzewodniczący i sekretarz. Pierwszemu posiedzeniu przewodniczy członek prezydium Walnego Zjazdu Delegatów lub członek prezydium Walnego Z gromadzenia Delegatów Oddziału.
 
                Zamiast
§ 17
 
l. Protokół z obrad sądu powinien być sporządzony nie później niż w ciągu 10 dnia od daty posiedzenia i podpisany przez przewodniczącego kompletu orzekającego, który powoduje doręczenie stronom najpóźniej w ciągu 7 dni orzeczenia na piśmie i informuje o orzeczeniu odpowiednie władze Towarzystwa.
 
                Powinno być
§ 17
 
l. Obrady sądu są protokółowane w formie pisemnej. Protokół z posiedzenia sądu podpisuje przewodniczący kompletu orzekającego. Przewodniczący zarządza doręczenie stronom najpóźniej w ciągu 7 dni orzeczenia na piśmie i zawiadamia o wydaniu orzeczenia odpowiednie władze Towarzystwa.
 
* * *
 
                I Walny Zjazd PTI przyjął regulamin nadawania przez PTI stopni specjalizacyjnych z informatyki w brzmieniu jak w Biuletynie PTI nr 2, 1984, z następującą poprawką:
 
                Zamiast
 
9. Do rozważania wniosku powołuje się — spośród członków komisji kwalifikacyjnej — trzyosobową komisję oceniającą. Po stwierdzeniu spełnienia wymagań formalnych dorobek kandydata jest przedstawiony do zaopiniowania dwom recenzentom wyznaczonym przez komisję kwalifikacyjną spoza jej składu. Recenzje są tajne.
 
                Powinno być
 
9. Do rozważania wniosku powołuje się — spośród członków komisji kwalifikacyjne — trzyosobową komisję oceniającą. Po stwierdzeniu spełnienia wymagań formalnych dorobek kandydata jest przedstawiany do zaopiniowania dwom recenzentom wyznaczonym przez komisję kwalifikacyjną spoza jej składu. Recenzje są anonimowe. Na wniosek oceniającego stają się tajne dla wszystkich oprócz ocenianego i członków komisji.
 
* * *
 
                I Walny Zjazd ustala — począwszy od 1985 roku — zarówno wpisowe do PTI, jak i roczną składkę członkowską, w wysokości zł 500.– (dla studentów zł 200.–) oraz zobowiązuje członków Towarzystwo do dokonywania wpłat rocznych składek w ciągu pierwszych sześciu miesięcy danego roku.
 
* * *
 
                W celu stymulacji szybszego rozwoju zastosowań informatyki w różnych dziedzinach gospodarki narodowej Polskie Towarzystwo Informatyczne postanawia zorganizować ogólnopolski konkurs na najlepsze prace na ten temat.
                Dla uczczenia pamięci Jerzego Trybulskiego wybitnego organizatora zastosowań informatyki w naszym kraju i jednego z założycieli Polskiego Towarzystwa Informatycznego* — postanawia się nazwać ten konkurs Jego imieniem.
                I Walny Zjazd PTI zaleca, aby ogólnopolski konkurs im. Jerzego Trybulskiego na najlepsze prace z dziedziny zastosowań informatyki był organizowany co trzy lata, a wyniki konkursu ogłaszane na walnych zjazdach PTI. Równocześnie zobowiązuje się Zarząd Główny Towarzystwa do opracowania zasad tego konkursu i do powołania jury — tak aby rozstrzygnięcie pierwszego konkursu odbyło się na Walnym Zjeździe PTI w roku I 1987.
 
* Jerzy Trybulski przewodniczący Komisji Rejestracyjnej PTI — zmarł po nagłej i krótkiej chorobie w dniu 23 kwietnia 1981 roku, na miesiąc przed Zjazdem Założycielskim naszego Towarzystwa.
Archiwum PTI Ewa Łukasik ( elukasik@cs.put.poznan.pl) Grzegorz Przybył ( grzegorz.przybyl@wp.pl ) www.pti.org.pl Kontakt PTI ( pti@pti.org.pl )
Tutorial


Tutorial

Wyszukiwanie

Całość
tylko prodialog
tylko biuletyny
tylko konferencje
tylko multimedia
tylko sprawozdania
tylko uchwały
tylko zawody
tylko zjazdy
pozostałe treści

Rodzaj przeszukiwania
Słowa kluczowe
Pełen tekst

pelen zakres dat
ograniczony zakres
od:

do:




Kontakty

Instytut Informatyki

Polskie Towarzystwo Informatyczne

Nasz Skrzynka Pocztowa

+ - D A