Polskie Towarzystwo Informatyczne
NUMER ARCHIWALNY:     4 / 22 rok III | kwiecień 1984
Archiwum
Menu chronologiczne Menu tematyczne


Polskie Towarzystwo Informatyczne

Walka o młode pokolenie — walka o przyszłość — walka o rynek
 
                Jeden z ostatnich numerów tygodnika Time (z 12 marca 1984) przynosi sporo ciekawych wiadomości z frontu walki o młode pokolenie: producenci małych komputerów bombardują szkoły ofertami tańszego sprzętu, bezpłatnego szkolenia itd. A oto parę przykładów. Jeden z największych modeli komputera Apple — Macintosh (tak, to nie Prima Aprilis!) — kosztuje normalnie 2495 dolarów. Studenci i uczniowie szkół średnich mogą je kupować — za pośrednictwem szkoły — po 1000 dolarów. W ciągu kilku miesięcy sprzedano w ten sposób 50 tysięcy maszyn. Prezes firmy Apple, S. Jobs, zaoferował po jednym komputerku każdej szkole średniej i podstawowej w USA za darmo — pod warunkiem, że Kongres zezwoli na zwiększony odpis od podstawy opodatkowania firmy. Jednym słowem — 103 tysiące komputerów za zmniejszenie podatku. Kongres nie przyjął tej oferty na skalę całego państwa, stan Kalifornia okazał się bardziej elastyczny i za ulgi podatkowe “kupił” 10 tysięcy “jabłuszek” do swoich szkół. Data General, Digital Equipment i Hewlett–Packard dają 75% upustu szkołom i uczniom kupującym komputerki przez szkołę. Nawet najbogatsza firma, IBM, przekonana — nie bez racji! — o tym, że w końcu i na tym rynku będzie dominować, rozprowadziła zeszłej wiosny bezpłatnie 1,5 tysiąca maszyn PC w 88 szkołach, w których uczą przeszkoleni (gratisowo) przez IBM nauczyciele. Tej wiosny IBM rozdaje kolejne 2 tysiące komputerów PC, mimo iż rzecznicy firmy twierdzą, że dla uczniów szkół podstawowych i średnich PC jest trochę zbyt skomplikowanym komputerem, i dopiero gdy rozwinie się produkcję maszyn PC Junior, firma rozpocznie na dobre kampanię wprowadzania ich do szkół. Na razie wiadomo, że na koszta tej kampanii przeznacza się 40 mln dolarów.
                A wszystko zaczęło się we wczesnych latach pięćdziesiątych, kiedy to IBM podjęło sprzedaż superkomputerów, model 650 (tych, dla których John Backus robił translator protoFortranu, tych z pamięcią operacyjną na bębnie magnetycznym). Otóż te właśnie giganty sprzedawano uniwersytetom z 60% upustu.
                Trzydzieści lat temu przemysł komputerowy doszedł do wniosku, że klienta trzeba przyzwyczajać do informatyki tam, gdzie klient pobiera inne nauki — w szkole. I że opłaca się nawet dopłacać do komputerów instalowanych w szkołach. Bo bez informatyki w szkolnictwie nie ma rzeczywistego popytu na informatykę w kraju. Bo dla pomyślności przemysłu komputerowego i rozwoju zastosowań informatyki ważniejsze jest wdrożenie młodzieży do nawyku korzystania z komputera niż wyposażenie Bardzo Ważnego Ministerstwa w Zintegrowany System Informowania Kierownictwa.
                Dziś — marzec 1984 — przeciętna szkoła średnia w USA ma 10 komputerów, a szkoła podstawowa 3,6, nie licząc maszyn będących własnością uczniów. Kiedy mówi się czy myśli o luce technologicznej i o zacofaniu, różnie można mierzyć dystans: między najlepszym systemem uczącym “tam” i “tu”, między parametrami kostek robionych “tam” i “tu” itp. Różne wychodzą stąd wyniki, różne wskaźniki.
                Jeśli jednak zwrócić uwagę na to, co w zastosowaniach informatyki osiągnęło pokolenie w latach pięćdziesiątych studiujące na uczelniach wyposażonych w mocno subsydiowany najlepszy ówcześnie sprzęt, jeśli zastanowić się nad tym, co osiągnie pokolenie przyuczone do stosowania informatyki w szkole podstawowej, jeśli zgodzić się wreszcie z oczywistym, że tej — ani żadnej innej — piramidy nie da się zbudować od czubka — to wychodzi, że zacofanie wynosi 30 lat i rośnie, bo ciągle jeszcze szkołom za darmo komputerów nie oferujemy.

Władysław M. Turski

Archiwum PTI Ewa Łukasik ( elukasik@cs.put.poznan.pl) Grzegorz Przybył ( grzegorz.przybyl@wp.pl ) www.pti.org.pl Kontakt PTI ( pti@pti.org.pl )
Tutorial


Tutorial

Wyszukiwanie

Całość
tylko prodialog
tylko biuletyny
tylko konferencje
tylko multimedia
tylko sprawozdania
tylko uchwały
tylko zawody
tylko zjazdy
pozostałe treści

Rodzaj przeszukiwania
Słowa kluczowe
Pełen tekst

pelen zakres dat
ograniczony zakres
od:

do:




Kontakty

Instytut Informatyki

Polskie Towarzystwo Informatyczne

Nasz Skrzynka Pocztowa

+ - D A