Studenckie warsztaty mikrokomputerowe
W dniach 2–9 września br. odbyła się w Sopocie II Letnia Szkoła Informatyki pod hasłem “studenckie warsztaty mikrokomputerowe”. Studenckie — bo dla członków studenckich kół naukowych informatyki.
Pierwsze studenckie koła informatyki powstały — z inicjatywy szczecińskiego środowiska akademickiego — w roku 1972. W chwili obecnej działają 24 koła, pod patronatem Rady Koordynacyjnej. Ich działalność przyjmuje różnorodne formy; jest to m. in. uczestnictwo w pracach naukowych zgodnych z zainteresowaniami studentów lub zapotrzebowaniem środowiska, organizowanie obozów naukowych i sesji wyjazdowych, przygotowywanie referatów problemowych, organizowanie Letniej Szkoły Informatyki. Działalność poszczególnych kół jest raz do roku oceniana przez Radę Koordynacyjną, na posiedzeniu odbywającym się podczas trwania seminarium INFOSEM, na którym koła naukowe informatyki przedstawiają swój dorobek i wyniki rocznej działalności. Przewodniczącą Rady Koordynacyjnej jest kol. Jolanta Sala.
Organizator II Letniej Szkoły Informatyki — koło naukowe Uniwersytetu Gdańskiego — wyznaczył jasno taki oto cel tego spotkania: uzupełnienie programów studiów w zakresie problematyki związanej z mikrokomputerami, zapoznanie uczestników z możliwościami i sposobem współpracy z mikrokomputerami dostępnymi w kraju. Aby cel ten osiągnąć, na terenie Uniwersytetu Gdańskiego zorganizowano laboratorium mikrokomputerowe, w którym zgromadzono — wypożyczone z różnych instytucji Trójmiasta — 20 sztuk różnego typu sprzętu: ZX 81, Lidię, IMP-85, Apple, Spectrum, IBM PC, Robotron, Elwro i in. Do prowadzenia zajęć teoretycznych i ćwiczeń laboratoryjnych zaproszono aż 29 wykładowców.
Zajęcia dla ok. 200 uczestników z wyższych szkół technicznych, uniwersytetów i akademii ekonomicznych prowadzono w trzech grupach: sprzętowej oprogramowaniowej i zastosowaniowej. Trzeba przyznać, że wszystkie wykłady cieszyły się dużym powodzeniem, a łącznie w trzech grupach było ich 26. Oto tematy:
Sprzęt
Digitalizacja obrazu
Grafoskop UG 1
Mikrokomputer ZX 81 z terminalem inteligentnym systemu Odra 1305
Budowa i podstawowe oprogramowanie mikrokomputera IMP-85
Wybrane zagadnienia komunikacji mikrokomputera z dużym komputerem
Najnowsze tendencje w zakresie komunikacji człowiek–komputer
Testy sprzętowo-programowe urządzeń mikrokomputerowych
Mikroprocesory i mikrokomputery
Oprogramowanie
Programowanie mikrokomputera Sinclair ZX81 w języku wewnętrznym
Standaryzacja reguł tworzenia grafiki komputerowej (GKS)
Narzędzia programowe systemu mikrokomputerowego ZX 81
Nowe techniki programowania w assemblerach mikrokomputerów
Wybrane problemy projektowania alfanumerycznych dialogów komputerowych
Wprowadzenie do systemów operacyjnych mikrokomputerów
Wprowadzenie do problematyki kompresji zbiorów danych
Projektowanie i uruchomienie programów w języku assemblera dla mikrokomputerów 8-bitowych z systemem operacyjnym CP/M
Podstawy języka Basic na przykładzie mikrokomputera ZX 81
Technologiczne problemy tworzenia grafiki komputerowej
Zastosowania
Wybrane problemy sterowania eksploatacją informatycznych systemów zarządzania
Przykład zastosowania mikrokomputera ZX 81 do kalkulacji cen
Graficzny system generowania montażowych i prefabrykacyjnych rysunków rurociągów okrętowych (Wang–Kongsberg–ICL)
Użytkowe pakiety programowe mikrokomputerów
Doradztwo w zakresie informatyki
Wpływ mikrokomputerowych systemów informatycznych na strukturę, zarządzania i podejmowania decyzji
Mikrokomputery piątej generacji
Mikro-społeczeństwo. Wizje ogólnodostępnych struktur informacyjnych
Sensacją jednak stały się ćwiczenia w laboratorium. Z ćwiczeń przygotowanych do wykonania przez 23 grupy projektowo–programowe już w czwartym dniu warsztatów studenci zakończyli 12, ulepszyli 3 i wymyślili 6 ćwiczeń zupełnie nowych. Z tym, że organizatorzy zostali zmuszeni do udostępnienia studentom pomieszczenia laboratoryjnego także w godzinach nocnych.
Tematy zadań dla grup projektowo–programowych
Algorytmiczne problemy badania i prezentacji na ekranie kolizji figur geometrycznych w przestrzeni trójwymiarowej
Tworzenie programu edycji tekstu
Redaktor korespondencji
Adaptacja gier komputerowych do dialogu w języku polskim
Modelowanie systemu informatycznego Letniej Szkoły Informatyki w technologii relacyjnej bazy danych
Generator tekstów dialogu
Korektor błędów “ortograficznych” komend (tzw. literówek)
Gra kierownicza — Rynek
Nieznane możliwości Tabplanu
Prezentacja powiązań strukturalnych za pomocą macierzy
Wieże w Hanoi. Łamigłówka logiczna
Gra komputerowa Separatka-9
Metoda delficka
Macierz przepływów
Gra dyrektorska — Sprzedajemy mikrokomputery
Graficzna prezentacja funkcji ciągłych i skokowych
Elementarne postacie graficznej prezentacji struktury zbioru danych
Komputerowa gra edukacyjna z matematyki dla przedszkolaków i pierwszoklasistów
Generator obrazów graficznych na monitorach alfanumerycznych
Gra Life
Program wprowadzenia i kontroli danych
Działania na zbiorach
Gra komputerowa
Dużą pomocą i jednocześnie atrakcją (w dzisiejszych czasach) były zachodnie czasopisma informatyczne, zgromadzone w laboratorium. Cieszyły się one zrozumiałym zainteresowaniem zarówno studentów, jak i ich opiekunów naukowych.
Niepowtarzalna była atmosfera tych warsztatów, atmosfera rzeczywistego, zapału i zainteresowania, przeplatana studencką wesołością, a także niepokojem, że warsztaty się kończą i…
Barbara Szymańska