Komputer w tornistrze
Po trzymiesięcznej przerwie wakacyjnej klub “Komputer w tornistrze”, za pośrednictwem Wieczoru Wrocławia, zorganizował ponowne spotkanie. Okazało się, że akcja zyskała wielu nowych sympatyków. Po raz pierwszy w spotkaniu uczestniczyli m. in. nauczyciele wraz ze swymi uczniami.
Zastanawiano się, jak zwiększyć skuteczność działania klubu, a więc wyjść poza comiesięczne spotkania dyskusyjne. Uznano, że będzie celowe rozpoczęcie działalności w sekcjach problemowych. Postanowiono utworzyć trzy sekcje.
Sekcja pierwsza zajmie się sprawą nauczania informatyki w szkołach średnich. Podobno przedmiot ten znajduje się w przyszłorocznych programach nauczania; prace nad programem, a także podręcznikiem, są więc zaawansowane. Nawet najdoskonalszy program nauczania przedmiotu trzeba jednak wzbogacić nauczycielskim doświadczeniem. Jeden z uczestników powiedział, że program — to partytura, ale odtwarzać ją można lepiej lub gorzej, wszystko zależy od umiejętności muzyka. O tę więc “umiejętność muzyka” chodzi. Sekcja nauczania informatyki byłaby więc stowarzyszeniem nauczycieli i uczniów, którym zależy na możliwie najlepszym spożytkowaniu czasu przeznaczonego na naukę tego przedmiotu i na stałym doskonaleniu własnych umiejętności. Roli gospodarza i organizatora sekcji podjął się p. Michał Koba, nauczyciel z XIV Liceum Ogólnoksztaęcącego.
Aby móc korzystać z mikrokomputerów do nauczania wszystkich przedmiotów w szkołach różnych typów, trzeba mieć nie tylko sprzęt, lecz także oprogramowanie dydaktyczne. Chodzi o stworzenie możliwości wymiany posiadanych programów i skatalogowanie tego, co już jest, a także weryfikacji i ewentualnej adaptacji programów przywożonych z zagranicy. Podstawowym więc celem drugiej sekcji, zajmującej się oprogramowaniem dla celów dydaktycznych, będzie stworzenie zalążka biblioteki oprogramowania dydaktycznego. Roli organizatorów tej sekcji podjęli się p. Bożena Koronkiewicz, nauczycielka z X Liceum Ogólnokształcącego (programy dla mikrokomputera ZX Spectrum) i p. Franciszek Ferdek, nauczyciel z III Liceum Ogólnokształcącego (programy dla mikrokomputera Meritum). W niektórych szkołach, m. in. w III i X Liceum Ogólnokształcącym, pierwsze programy dydaktyczne już powstały. Służą one przede wszystkim do nauczania matematyki i fizyki.
Planuje się także utworzenie trzeciej sekcji, sprzętowej. Jej zadaniem będzie śledzenie nowości światowych i krajowych, ocena dostępnego u nas sprzętu, sugerowanie zmian i usprawnień.
Organizatorom wszystkich sekcji zaofiarował swą pomoc Międzyszkolny Klub Mikrokomputerowy PTI we Wrocławiu.
Ustalono, że spotkania klubu “Komputer w tornistrze” będą się odbywać w każdy drugi czwartek miesiąca o godzinie 1700.
Zygmunt Mazur