Program wykładu obejmuje następujące zagadnienia:
Podstawowe aspekty zarządzania projektami: definicja projektu, cechy projektu, przykłady projektów w przedsiębiorstwach, zarządzanie projektami a zarządzanie funkcjonalne, przyczyny niepowodzeń i sukcesów projektów informatycznych, cykl życia projektu. Podstawowe pojęcia dotyczące zarządzania projektami wg PMI (Project Management Institution), czym jest PMBOK opracowany przez PMI Podstawowe grupy procesów wg PMBOK. Procesy rozpoczęcia projektu: formułowanie celów projektu, produkty fazy rozpoczęcia (karta projektu), najlepsze praktyki organizacji projektu. Procesy planowania projektu. Procesy realizacji projektu. Procesy monitorowania i kontroli projektu. Procesy zakończenia.
Omówienie obszarów wiedzy o zarządzaniu projektami zawartej w PMBOK. Zarządzanie integralnością projektu: opracowanie karty projektu, opracowanie planu zarządzania projektem, kierowanie i zarządzanie realizacją projektu, monitorowanie i kontrola prac projektu, zintegrowane zarządzanie zmianami, zamknięcie projektu lub fazy. Zarządzanie zakresem projektu: zbieranie wymagań, definiowanie zakresu, tworzenie struktury podziału pracy (WBS), definiowanie zakresu projektu z użyciem WBS, kontrola zakresu, weryfikacja zakresu. Zarządzanie czasem: definiowanie czynności/zadań, porządkowanie czynności/zadań, diagramy sieciowe, szacowanie zasobów potrzebnych do wykonania czynności, szacowanie czasu trwania czynności/ zadań, opracowanie harmonogramu, wyznaczanie ścieżki krytycznej i luzów czasowych, skracanie ścieżki krytycznej, metoda PERT, prezentacja harmonogramu na wykresie Gantta, metody kompresji harmonogramu, kontrola harmonogramu. Zarządzanie kosztami: plan zarządzania kosztami, szacowanie kosztów, ustalenie budżetu, kontrola kosztów, wskaźniki wartości uzyskanej. Zarządzanie jakością: planowanie jakości, zapewnianie jakości, kontrola jakości. Zarządzanie zasobami ludzkimi: opracowanie planu zarządzania zasobami ludzkimi, macierz odpowiedzialności, przyjmowanie członków zespołu projektowego, rozwój zespołu projektowego, zarządzanie zespołem projektowym, rozwiązywanie konfliktów, motywacja członków zespołu projektowego. Zarządzanie komunikacją: identyfikacja interesariuszy, planowanie komunikacji, dystrybucja informacji, zarządzanie oczekiwaniami interesariuszy, raportowanie postępu prac. Zarządzanie ryzykiem: definicja ryzyka w zarządzaniu projektem, planowanie zarządzania ryzykiem w projekcie, identyfikacja czynników ryzyka, jakościowa analiza ryzyka, ilościowa analiza ryzyka, planowanie reakcji na ryzyko, monitorowanie i kontrola ryzyka, macierz ryzyka, metoda FMEA. Zarządzanie zaopatrzeniem: planowanie zakupów, realizacja zakupów, administracja zaopatrzeniem, zamykanie zakupów. Narzędzia wspomagające zarządzanie projektami, w tym MS Project.
Zarządzanie projektami wdrażania systemu klasy ERP Microsoft Dynamics AX przy użyciu Microsoft Dynamics Sure Step: omówienie narzędzi i metodyki. Studium przypadku projektu wdrożenia systemu klasy ERP w przykładowej firmie TailSpin Toys z wykorzystaniem SureStep: projekt diagnozy przedwdrożeniowej, zarządzanie projektem w fazie Analiz, Projektowania, Budowy Rozwiązania, Uruchomienia.
Zajęcia laboratoryjne prowadzone są w formie czterech 4-godzinnych ćwiczeń, odbywających się w laboratorium, poprzedzonych wykonaniem przez studentów zadań domowych, wprowadzających w tematykę zajęć laboratoryjnych. Ćwiczenia realizowane są samodzielnie i w grupach. Program laboratorium obejmuje następujące zagadnienia:
Zapoznanie z Microsoft Dynamics Sure Step, narzędziem wspierającym zarządzanie projektem wdrożenia systemu ERP:. Zapoznanie ze studium przypadku wdrożenia systemu Microsoft Dynamics AX w firmie TailSpin Toys. Analiza wymagań i zakresu projektu – przygotowanie zestawienia wymagań funkcjonalnych i pozafunkcjonalnych. Przygotowanie karty projektu. Analiza możliwych opcji wdrożenia. Analiza kosztów. Zapoznanie z wynikami szczegółowych warsztatów analiz funkcjonalnych w poszczególnych obszarach przedsiębiorstwa. Aktualizacja arkusza wymagań oraz dopasowania. Opracowanie projektu rozwiązania. Analiza i aktualizacja raportu statusu. Przygotowanie zgłoszeń żądania zmian w projekcie.
Zapoznanie z narzędziem do harmonogramowania projektu: Microsoft Project. Opracowanie WBS przykładowego projektu. Wprowadzenie zadań/ czynności. Wprowadzanie zasobów. Wizualizacja harmonogramu na wykresie Gantta. Znajdowanie ścieżki krytycznej. Rejestracja wykonania zadań. Śledzenie postępów projektu.