Materiały do wykładu "Sztuczna inteligencja"
Wykład 1: Wprowadzenie - definicja AI, test Turinga, słaba i silna AI, zasada racjonalności, obszary zastosowań AI. PDF Do poprawki :-/
Wykład 2: Przeszukiwanie nieheurystyczne: w przód, w tył, strategie w głąb i wszerz, iteracyjne pogłębianie, metoda jednolitego kosztu. PDF
Wykład 3: Przeszukiwanie heurystyczne: algorytm wspinaczkowy, best-first search (BFS), zachłanny BFS,
algorytm A*, dopuszczalność i monotoniczność heurystyki, ograniczenie wymagań pamięciowych: algorytm IDA* oraz RBFS. greyscale color
// 2019-2020: Bez RBFS
Wykład 4: Przeszukiwanie przestrzeni stanów gier. greyscale color
Wykład 5: Systemy regułowe. PDF
Wykład 6: Automatyczne dowodzenie - zastosowanie heurystyk w rezolucji. PDF // 2018-19: Bez Means-Ends Analysis
Wykład 7: dr Agnieszka Ławrynowicz strona przedmiotu
Wykład 8: dr Agnieszka Ławrynowicz strona przedmiotu
Wykład 9: Sztuczne sieci neuronowe PDF kolor PDF czarno-biały
Wykład 10: dr Agnieszka Ławrynowicz strona przedmiotu
Wykład 11: Wnioskowanie rozmyte
11: slajdy czarno-białe PDF //ze względu na problemy z edytorem równań - niezbędne jest szare tło :-(
11: slajdy kolorowe PDF //wersja kolorowa, gdyby coś okazało się nieczytelne ;-)
Wykład 12: Systemy automatycznego planowania PDF // 2019-2020: Bez nieliniowego algorytmu POP
Przydatne strony www:
Red Blob Games - Introduction to A* Algorithm
JSerach Demo - symulator agorytmów przeszukiwania w Javie
Patrick Lester: A* Pathfinding for Beginners //nieaktualna strona :-(
Patrick Lester: A* Pathfinding for Beginners (kopia oryginalnej strony na University of Aberdeen) //też nieaktualna :-(
Patrick Lester: A* Pathfinding for Beginners (kopia oryginalnej strony na GameDev.net)
Strona Mikaela Bodéna: przykład przeszukiwania z odcięciami alfa-beta // stopklatki krok po kroku ;-)
Yosen Lin: Applet min-max oraz alfa-beta
Nowsza wersja strony Yosen Lin
Symulator algorytmów przeszukiwania w Javie dla układanki 8-polowej // applet w Javie został zakomentowany niestety :-(
Alpha-Beta Pruning Practice - nowy applet na UC Berkeley
Przeszukiwanie alfa-beta na zadanej strukturze grafu //elastyczne rozwiązanie, które pozwala określić strukturę grafu ;-)
Kopia powyższej strony na WayBack Machine
Literatura podstawowa:
Russell S., Norvig P., Artificial Intelligence: A Modern Approach (3rd ed.). Prentice Hall Press, Upper Saddle River, NJ, USA, 2016. // starsze wydania również są ok ;-)
Literatura uzupełniająca:
Rich E., Knight, Artificial Intelligence, McGraw Hill, 1991.
Lugger G.F., Stubblefield W.A., Artificial Intelligence and the Design of Expert Systems, The Benjamin/Cummings Publ. Comp. Inc., 1989.
Strona Francisa Tsenga na temat przeszukiwania i nie tylko
Ostatnia aktualizacja: 29-11-2018
Przez: Artur Michalski