Istota teorii zbiorów rozmytych Pojęcie zbioru rozmytego Zasada rozszerzania Zadeha Zmienna lingwistyczna
Informacja jaką akceptują metody oparte na konwencjonalnej matematyce musi być precyzyjna, np. prędkość samochodu v = 111 km/h. Informację taką można przedstawić graficznie z użyciem tzw. singletona.
W zbiorze konwencjonalnym mamy ostre przejście od elementów należących do zbioru do elementów nie należących do zbioru, tzn. przejście od przynależności do nie przynależności jest skokowe, co jest właściwe dla rozpatrywanego pojęcia.
Łatwo jednak zauważyć, że napotyka się na poważne trudności, gdy chce się przedstawić w sposób formalny (za pomocą zbioru) pojęcia nieostre typu “liczby całkowite, które są mniej więcej równe 6" - źródłem nieprecyzyjności (rozmytości) jest tu oczywiście określenie mniej więcej.
Elementy zbioru rozmytego mogą do niego należeć do pewnego stopnia: od pełnej przynależności do pełnej nie przynależności, przez wszystkie stopnie pośrednie.
Jeżeli teraz rozpatrzymy zbiór rozmyty “liczb całkowitych
mniej więcej równych 6", to x =
6 na pewno należy do takiego zbioru rozmytego, a zatem μA (6)
= 1, liczby 5 i 7 należą do niego “prawie na pewno", a zatem
μA (5) i μA
(7) są bliskie l,
a im bardziej liczba różni
się od 6, tym mniejsze jest μA (.). W
końcu, liczby poniżej 2 i powyżej 10 nie należą do takiego zbioru
rozmytego, a więc dla nich μA (.) = 0.
Rys. Funkcja przynależności zbioru rozmytego “liczby
całkowite mniej więcej
W praktyce funkcję przynależności zbioru rozmytego przyjmuje się zazwyczaj w postaci kawałkami liniowej, jak to pokazano na rysunku poniżej dla takiego samego zbioru rozmytego, jak na rysunku powyżej, tzn. “liczby całkowite mniej więcej równe 6". W takim przypadku do określenia funkcji przynależności potrzeba tylko czterech punktów: a, b, c i d; na rysunku poniżej są one równe: a = 2, b = 5, c = 7 i d = 10.
Rys. Kawałkami liniowa funkcja przynależności zbioru
rozmytego “liczby całkowite mniej więcej równe 6”. Zauważmy, że w zbiorze rozmytym przejście od przynależności
do nie przynależności jest stopniowe, a nie skokowe. Pojęcie zbioru rozmytego
daje nam więc to, co jest nam potrzebne do określania pojęć
nieostrych. Arytmetyka konwencjonalna określa sposób realizacji takich
operacji jak dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie na liczbach
nierozmytych, np. 4, 5, 6. Arytmetyka rozmyta określa sposób przeprowadzania
tych operacji na liczbach rozmytych, np. około 4, mniej więcej 5. Arytmetyka ta definiuje podstawowe operacje matematyczne na
liczbach rozmytych przez rozszerzenie tych operacji z liczb nierozmytych. Sposób
ich rozszerzania podaje tzw. zasada rozszerzania Zadeha. System SISO (jedno wejście / jedno wyjście) Dany jest system nierozmyty typu jedno wejście / jedno wyjście
realizujący odwzorowanie f przestrzeni wejścia X w przestrzeni wyjścia Y. Jeżeli
A jest zbiorem rozmytym zdefiniowanym w przestrzeni X to odwzorowaniem f(A) tego
zbioru w przestrzeni wyjścia Y jest, zgodnie z zasadą rozszerzania, zbiór
B = f(A) określony wzorem, gdzie znak Ú
Zasada rozszerzania Zadeha
xÎ X, yÎ
Y
W przypadku wielu systemów rzeczywistych wielkości
wejściowe i wyjściowe mogą być wyrażone przy pomocy liczb rzeczywistych
(np. napięcie i natężenie prądu), dlatego dalej przestrzenie rozważań X,Y
będą przestrzeniami liczb rzeczywistych R.
Zmienną lingwistyczną jest ta wielkość wejściowa, wyjściowa bądź zmienna stanu, którą zamierzamy ocenić stosując oceny lingwistyczne, zwane wartościami lingwistycznymi, np. prędkość statku, napięcie, temperatura. W praktycznych zastosowaniach zmienne lingwistyczne oceniane są nie ty
lko przy pomocy wartości lingwistycznych ale także liczb rozmytych, czyli w sposób mieszany.Wartość lingwistyczna jest słowną oceną wielkości lingwistycznej, np. bardzo duży, ładny, brzydki, przyjemny, prawdziwy, nieprawdziwy.
Wartości lingwistyczne występują w modelach wraz ze zmiennymi lingwistycznymi których dotyczą, np. wysokie ciśnienie powietrza, silny strumień wody, młody wiek, prawdziwa informacja, fałszywa informacja.
O ile ocena zmiennych systemu przy pomocy wartości lingwistycznych może być dokonana przez człowieka bez żadnej informacji z technicznych instrumentów pomiarowych, jedynie na podstawie własnych odczuć, to do pomiaru przy pomocy liczb rozmytych informacja z takich instrumentów jest konieczna. Liczby rozmyte pozwalają na uogólnienie dużej ilości precyzyjnych informacji obserwowanych przez człowieka na urządzeniach pomiarowych lub pochodzących ze zbioru danych, np. cena akcji przedsiębiorstwa.
Rys.
Przykład precyzyjnej oceny zmiennej, opisanej dużą
ilością informacji. Informacja
przedstawiona precyzyjnie (w sposób nierozmyty) na wykresie może być uogólniona
przy pomocy liczby rzeczywistej: