System
nawigacyjny współczesnego samolotu bojowego składa się z urządzeń
autonomicznych i radiotechnicznych. Rozwiązanie to powoduje dużą dokoładność
określenia miejsca położenia (współrzędnych) samolotu jak i wysoką
niezawodność takiego systemu.
Urządzenia autonomiczne
Urządzenia autonomiczne
zapewniają określenie miejsca położenia statku powietrznego (SP) przy
braku jakiegokolwiek kontaktu z radiolatarniami
i urządzeniami zewnętrznymi. Zalicza się do nich:
 |
dopplerowski
miernik prędkości podróżnej i kąta znoszenia mierzący prędkość
podróżną i kąt znoszenia samolotu;
|
 |
inercjalny
system nawigacyjny mierzący przyśpieszenia SP w trzech płaszczyznach
oraz określający płaszczyznę poziomą za pomocą platformy
giroskopowej,
|
 | radiowysokościomierz
– określający rzeczywistą wysokość lotu SP. |
Na podstawie pomiarów z tych przyrządów oraz położenia lotniska
startu komputer nawigacyjny wylicza bieżące położenie SP (metodą całkowania
prędkości). Jednak to rozwiązanie ma tę wadę, że całkowane są również
błędy co powoduje narastanie w czasie błędu określenia miejsca położenia
SP.
Urządzenia
radiotechniczne
Ta grupa urządzeń służy do korekcji
pomiarów z urządzeń autonomicznych
i dokładniejszego określenia miejsca położenia SP. Zalicza się do nich:
 |
GPS;
|
 | TACAN – system mierzący azymut i odległość SP do radiolatarni
naziemnej. |
Rys. Uproszczony schemat systemu
nawigacyjnego współczesnego samolotu |