OPIS SYSTEMU |
|||
Historia systemu GPSW 1957r. naukowcy z John Hopkins University w Baltimore, USA, korzystając
z sygnałów radiowych nadawanych przez radzieckiego satelitę
Sputnik I, wykazali możliwość wykorzystania
do nawigacji sztucznych satelitów Ziemi.
Badania jakie wtedy przeprowadzono są uważane za początek
nawigacji satelitarnej. Pierwszym
skutecznym, ogólnie dostępnym systemem nawigacji satelitarnej był
powstały na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych
dwudziestego wieku amerykański system Transit - SATNAV opracowany na
potrzeby marynarki wojennej USA. W 1964r. została ogłoszona jego
zdolność operacyjna, a w 1967r. system ten udostępniono także do celów
cywilnych. Podstawę systemu Transit stanowiło sześć okrążających
Ziemie satelitów nadających sygnały na częstotliwościach 150 MHz i
400 Mhz. Do określenia pozycji wykorzystywany był efekt Dopplera. Aby
efekt ten uwidaczniał się wyraźnie, satelity umieszczono na niskich
orbitach W tym
okresie w Związku Radzieckim został zbudowany odpowiednik systemu
Transit czyli system Cykada. Systemy
te wykorzystano do zebrania doświadczeń w zakresie nawigacji
satelitarnej. Ich ciągłe dzielenie okazało się dużym sukcesem i
wielu użytkowników poznało korzyści i wady nawigacji satelitarnej.
Na bazie tych doświadczeń w USA podjęto rożne projekty badawcze nad
nowymi układami nawigacji satelitarnej miedzy innymi były to programy
TIMATION Marynarki Wojennej USA w 1968r. i program 621 B Wojsk
Powietrznych USA w 1968r. W
1973r. wysiłki te skoncentrowano, rozpoczynając koordynowany przez
Ministerstwo Obrony USA projekt DNSS (Defense Navigation Satelite
System). Dnia 1 lipca 1973r. powołane zostało Połączone Biuro
Programu JPO (Joint Program Office). W grudniu 1973r. rozpoczęto
pierwsza fazę projektu, którego wynikiem okazał się system GPS -
NAVSTAR. W projekcie tym brały udział wszystkie rodzaje wojsk USA
(armia lądowa, marynarka wojenna, lotnictwo), a także służba
kartograficzna DMA (Defense Mapping Agency) oraz prywatne firmy i ośrodki
badawcze. Od
początku lat osiemdziesiątych system GPS był stopniowo udostępniany
autoryzowanym użytkownikom wojskowym w wersji PPS (Precision
Positioning Service) z błędem wyznaczania pozycji poziomej wynoszącym
mniej niż 10m. Gdy system wykazał swoją efektywność, a wymiary i
ceny odbiorników zmalały do akceptowalnych wartości (cena pierwszych
odbiorników wynosiła ok. 125 tys. USD), użytkownicy cywilni zaczęli
domagać się dostępu do systemu. Uruchomiono wiec wersję SPS
(Standard Positioning Service) Rozwój
urządzeń elektronicznych sprawił, ze producentom sprzętu udało się
udoskonalić odbiorniki cywilne tak, iż dokładność ich działania
osiągała poziom deklarowanej dokładności wersji PPS. Aby ominąć
stosowane w wersji PPS szyfrowanie sygnałów uniemożliwiające ogółowi
użytkowników korzystanie Po
wprowadzeniu na orbity i uruchomieniu wszystkich planowanych satelitów
systemu, dnia 27.04.1995r. oficjalnie ogłoszono system GPS w pełni
operacyjnym, to znaczy spełniającym wymagania podane |
Pierwsze satelity GPS
Jeden z pierwszych satelitów
Pierwotne pokrycie satelitami GPS |
||