Subject: Fwd: RE: prawa autorskie prac studentów
From: Robert Wrembel <[email-masked]>
To: Maciej Drozdowski <[email-masked]>
Date: Thu, 17 Jun 2010 20:38:59 +0200

-------- Original Message --------
Subject: RE: prawa autorskie prac studentów
Date: Wed, 16 Jun 2010 10:01:05 +0200
From: Sekretariat - Kancelaria Radcy Prawnego Szymon Muszyński 
<[email-masked]>
To: 'Katarzyna Rozenbajger' <[email-masked]>, 
<[email-masked]>
CC: <[email-masked]>

Sz.P.

Przepisy prawa autorskiego (ustawa z dnia 4 lutego 1994r. o prawie 
autorskim i pokrewnym) wyraźnie w art. 15a wskazują, że:
" Uczelni w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym przysługuje 
pierwszeństwo w opublikowaniu pracy dyplomowej studenta. Jeżeli uczelnia 
nie opublikowała pracy dyplomowej w ciągu 6 miesięcy od jej obrony, 
student, który ją przygotował może ją opublikować, chyba że praca 
dyplomowa jest częścią utworu zbiorowego".

Wskazany zapis  regulaminu studiów PP mówiący o tym, że "majątkowe prawo 
autorskiego do pracy dyplomowej przysługuje PP w zakresie objętym 
odrębnymi przypisami" jest zatem jednoznacznie powiązany z zapisem art. 
15a w/w ustawy. Oznacza to, że ów zakres dotyczy jedynie owego 
pierwszeństwa w opublikowaniu pracy dyplomowej studenta na zasadach 
wskazanych w art. 15a w/w ustawy. Nie ma tu zatem mowy o nieodpłatnym 
przeniesieniu przez studenta autorskich prawa majątkowych do swej pracy 
na wszystkich polach eksploatacji na rzecz uczelni, który to zapis 
faktycznie były niezgodny z obowiązującymi przepisami prawa.

Podsumowując zapis regulaminu poprzez wyraźne zaznaczenie, że majątkowe 
prawo do pracy dyplomowej przysługuje PP, ale w zakresie objętym 
odrębnymi przepisami, odnosi się do przepisu art. 15a prawa autorskiego. 
Inaczej mówiąc owym majątkowym prawem autorskim w określonym zakresie 
jest właśnie pierwszeństwo w opublikowaniu takiej pracy i to w dodatku 
ograniczone czasowo, tj. do 6 m-cy od jej obrony.

Z tego względu zapis taki jest zgodny z prawem.

Z up. Mec. Muszyńskiego,

Dominika Linetty

-----Original Message-----
From: Katarzyna Rozenbajger [mailto:[email-masked]]
Sent: Monday, June 14, 2010 7:13 AM
To: sekretariat
Subject: Fwd: prawa autorskie prac studentów
Importance: High

Witam
Wysyłam prośbę o wyjaśnienie problemu
Katarzyna Rozenbajger

----- Przekazana wiadomość -----
Od: "Robert Wrembel" <[email-masked]>
Do: "Radcy Prawni PP" <[email-masked]>
DW: "Joanna Klis" <[email-masked]>
Wysłane: piątek, 11 czerwiec 2010 18:49:08
Temat: prawa autorskie prac studentów

Szanowni Panstwo,

uprzejmie proszę o wyjaśnienie problemu i zinterpretowanie
zapisu z regualminu, czy jest dozwolony, czy niedozwolony.
Poniżej załączam opis problemu.

-------- Original Message --------
Subject: [Iin] prawa autorskie prac studentów
Date: Fri, 11 Jun 2010 09:42:54 +0200
....

Szanowni Państwo, Koleżanki i Koledzy,

ten list dotyczy praw autorskich majątkowych do prac studenckich (np.
dyplomowych). Chciałbym podzielić się odkryciem którego dokonali
P.T.Studenci specjalizacji GE. Jeżeli ktoś nie jest zainteresowany, to z
góry przepraszam.
Niemniej, sądzę że powinniśmy być świadomi stanu prawnego w tej sprawie.

Regulamin studiów PP mówi (wersja do r.2009/2010 pkt 44.3, wersja od
r.2010/11
pkt.42.5): "Wykonana praca dyplomowa jest przedmiotem prawa autorskiego.
Majątkowe prawo autorskie do pracy dyplomowej przysługuje Politechnice
Poznańskiej w zakresie objętym odrębnymi przepisami"

W tym kontekście P.T. Studenci zwrócili uwagę na orzecznictwo Sądu
Ochrony
Konkurencji i Konsumentów:
http://decyzje.uokik.gov.pl/nd_wz_um.nsf/0/A3DAC54D6DEFB68BC12572DD003296A2?OpenDocument

Co tam jest napisane? Otóż Sąd Okręgowy w Warszawie - Sąd Ochrony
Konkurencji i
Konsumentów, wyrokiem z 2006-04-06 stwierdził, że klauzula
"Student przenosi na Uczelnię autorskie prawa majątkowe do swojej pracy
dyplomowej (licencjackiej, inżynierskiej lub magisterskiej)
przygotowanej w
ramach studiów realizowanych w SWSPiZ. Przeniesienie praw autorskich
następuje nieodpłatnie na wszystkich polach eksploatacji, określonych w
art. 50
ustawy z
dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych"
jest niedozwolona.
---------------------------------------------------------

Z wyrazami szacunku,
Robert Wrembel