Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.
Both sides previous revision Poprzednia wersja Nowa wersja | Poprzednia wersja | ||
sk1:zagadnienia-wejsciowki [2018/04/22 13:46] jkonczak |
sk1:zagadnienia-wejsciowki [2019/06/02 12:46] (aktualna) jkonczak |
||
---|---|---|---|
Linia 1: | Linia 1: | ||
====== Zagadnienia na wejściówki ====== | ====== Zagadnienia na wejściówki ====== | ||
- | ===== 2018 ===== | + | ===== 2019 ===== |
- | ==== 3. Model warstwowy + Adresacja IP (14/15.03) ==== | + | ==== 3. Model warstwowy + Adresacja IP (11/14.03) ==== |
* Wstęp i model warstwowy sieci | * Wstęp i model warstwowy sieci | ||
- | * znać model warstwowy sieci ISO/OSI | + | * znać kolejność i nazwy warstw w modelu warstwowym sieci ISO/OSI i TCP/IP |
- | * kojarzyć jakie zadania spełnia każda warstwa | + | * dla modelu ISO/OSI znać zadania jakie spełnia każda z warstw |
* Adresacja IP<html> | * Adresacja IP<html> | ||
- | <!-- * umieć przeliczać pomiędzy systemem liczbowym binarnym i dziesiętnym --></html> | + | <!-- * umieć przeliczać pomiędzy systemem liczbowym binarnym i dziesiętnym |
- | * dla poddanego adresu (z klas A, B i C) umieć określić klasę i domyślną maskę | + | * dla poddanego adresu (z klas A, B i C) umieć określić klasę i domyślną maskę --></html> |
* znać zakresy adresów: | * znać zakresy adresów: | ||
* multicastowych | * multicastowych | ||
Linia 19: | Linia 19: | ||
* adres rozgłoszeniowy | * adres rozgłoszeniowy | ||
* umieć określić najmniejszą maskę sieci która pomieści podaną ilość urządzeń | * umieć określić najmniejszą maskę sieci która pomieści podaną ilość urządzeń | ||
- | * umieć podzielić sieć na podsieci | + | * umieć podzielić sieć na podsieci |
- | ==== 4. Podstawowe narzędzia sieciowe (22/23.03) ==== | + | ==== 4. Podstawowe narzędzia sieciowe (18/21.03) ==== |
* sprawnie poruszać się w konsoli | * sprawnie poruszać się w konsoli | ||
Linia 36: | Linia 36: | ||
* znać polecenie śledzące trasę do podanego adresu IP / podanej nazwy domenowej | * znać polecenie śledzące trasę do podanego adresu IP / podanej nazwy domenowej | ||
- | ==== 6. Warstwa fizyczna + łącza danych (04/05.04) ==== | + | ==== 6. Warstwa fizyczna + łącza danych (01/04.04) ==== |
* znać nazwy urządzeń sieciowych pracujących: | * znać nazwy urządzeń sieciowych pracujących: | ||
* na warstwie fizycznej | * na warstwie fizycznej | ||
Linia 52: | Linia 52: | ||
* rozróżniać jakimi poleceniami wyświetla i ustawia się adresy MAC, jakimi adresy IP | * rozróżniać jakimi poleceniami wyświetla i ustawia się adresy MAC, jakimi adresy IP | ||
- | ==== 8. Trasowanie – podstawy i statyczna konfiguracja w Linuksie (18/19.04) ==== | + | ==== 8. Trasowanie – podstawy i statyczna konfiguracja w Linuksie (15/18.04) ==== |
* rozróżniać co to jest trasowanie, uzupełnianie tablicy tras i protokół trasowania | * rozróżniać co to jest trasowanie, uzupełnianie tablicy tras i protokół trasowania | ||
* wiedzieć jak zbudowana jest tablica tras: | * wiedzieć jak zbudowana jest tablica tras: | ||
Linia 70: | Linia 69: | ||
* śledzenia trasy pakietu | * śledzenia trasy pakietu | ||
- | ==== 9. Wstęp do CISCO (25/26.04) ==== | + | ==== 9. Wstęp do CISCO (25.04/06.05) ==== |
* umieć napisać komendę uruchamiającą dowolny program do komunikacji po porcie szeregowym | * umieć napisać komendę uruchamiającą dowolny program do komunikacji po porcie szeregowym | ||
* wiedzieć że na urządzeniach CISCO są różne poziomy uprawnień i kojarzyć że różnią się znakiem zachęty (promptem) | * wiedzieć że na urządzeniach CISCO są różne poziomy uprawnień i kojarzyć że różnią się znakiem zachęty (promptem) | ||
Linia 83: | Linia 82: | ||
* wyświetlenia tablicy routingu | * wyświetlenia tablicy routingu | ||
- | ===== 2017 ===== | + | ==== 13. Filtrowanie ruchu – firewall (03/06.06) ==== |
+ | * Kojarzyć podział łańcuchów ze względu na: | ||
+ | * miejsce wystąpienia (prerouting, input, forward, output, postrouting) | ||
+ | * przeznaczenie (filter, nat, mangle, …) | ||
+ | * Określić przez jaki łańcuch przejdzie podany ruch (np. w jakim łańcuchu można odrzucić odpowiedź na ping wysłany z tego komputera). | ||
+ | * Wiedzieć jak rozpatrywany jest łańcuch reguł (kolejność reguł, polityka, kiedy kończy się przeglądanie reguł) | ||
+ | * Wiedzieć co oznaczają cele ACCEPT, DROP, REJECT i jaka jest różnica między DROP a REJECT | ||
+ | * Umieć podać komendę: | ||
+ | * wypisującą tablicę filtrów | ||
+ | * zmieniającą politykę wybranego łańcucha | ||
+ | * Znać wzór komendy: | ||
+ | * dodającej regułę | ||
+ | * wstawiającej regułę w środek łańcucha | ||
+ | * usuwającą regułę | ||
+ | * Umieć wytłumaczyć co robi podana komenda iptables | ||
+ | * Umieć określić czy ruch pasuje do padanej reguły | ||
+ | * Na podstawie listy reguł określić jak system zareaguje na podany ruch | ||
+ | * Kojarzyć przełączniki -m (--match) i -p (--protocol) do ładowania rozszerzeń | ||
+ | * Kojarzyć przełącznik -p pozwalający filtrować po protokole | ||
+ | * Kojarzyć dla protokołów tcp i udp opcje --sport i --dport | ||
+ | * Kojarzyć rozszerzenie conntrack | ||
+ | |||
+ | ===== 2018 ===== | ||
+ | |||
+ | ==== 12. Warstwa transportowa (23.05 / 30.05[16:50] / ??.0?) ==== | ||
+ | * wiedzieć że port / numer portu to adres warstwy transportowej który pozwala adresować proces w systemie | ||
+ | * kojarzyć że każdy protokół warstwy transportowej ma osobną pulę portów | ||
+ | * kojarzyć podział portów na uprzywilejowane (do 1024), //user ports// i efemeryczne | ||
+ | * rozumieć jakie adresy / numery (i dlaczego te) pozwalają zaliczyć wiadomość do konkretnego połączenia | ||
+ | * kojarzyć że program może czekać na połączenie (słuchać) lub próbować się połączyć z nasłuchującym programem | ||
+ | * znać komendę do wyświetlenia listy aktywnych połączeń sieciowych w systemie | ||
+ | * umieć interpretować wyniki powyższej komendy | ||
+ | * znać komendy (netcat lub socat) do: | ||
+ | * oczekiwania (słuchania) na konkretnym porcie podanego protokołu (UDP lub TCP) | ||
+ | * połączenia się z podanym adresem IP na konkretny port podanego protokołu (UDP lub TCP) | ||
+ | * znać i rozumieć cechy UDP: | ||
+ | * bezpołączeniowy, bezstanowy | ||
+ | * przesyła wiadomości bez gwarancji dostarczenia | ||
+ | * brak kontroli przepływu | ||
+ | * ograniczenie rozmiaru paczki danych | ||
+ | * znać i rozumieć cechy TCP: | ||
+ | * stanowy, połączeniowy | ||
+ | * strumieniowy | ||
+ | * z kontrolą przepływu | ||
+ | * z gwarancjami dostarczenia (przy braku awarii) | ||
+ | * wiedzieć jak wygląda nawiązywanie połączenia TCP | ||
+ | * znać zastosowania UDP i TCP, umieć je wyjaśnić cechami tych protokołów | ||
<html><!-- | <html><!-- | ||
+ | ===== 2017 ===== | ||
+ | |||
==== 1. Adresacja IP ==== | ==== 1. Adresacja IP ==== | ||
* umieć przeliczać pomiędzy systemem liczbowym binarnym i dziesiętnym | * umieć przeliczać pomiędzy systemem liczbowym binarnym i dziesiętnym | ||
Linia 97: | Linia 145: | ||
* pętli zwrotnej + adres localhosta | * pętli zwrotnej + adres localhosta | ||
* umieć podzielić sieć na podsieci | * umieć podzielić sieć na podsieci | ||
- | --></html> | + | |
==== 3. Podstawowe narzędzia sieciowe + warstwa fizyczna ==== | ==== 3. Podstawowe narzędzia sieciowe + warstwa fizyczna ==== | ||
Linia 108: | Linia 156: | ||
* sprawdzenia, czy jest łączność między dwoma adresami IP | * sprawdzenia, czy jest łączność między dwoma adresami IP | ||
* umieć interpretować wyniki powyższych komend | * umieć interpretować wyniki powyższych komend | ||
- | |||
- | <html><!-- | ||
* znać warstwy modelu warstwowego (zarówno ISO/OSI jak i TCP/IP) | * znać warstwy modelu warstwowego (zarówno ISO/OSI jak i TCP/IP) | ||
* dla każdej warstwy wiedzieć za co odpowiada | * dla każdej warstwy wiedzieć za co odpowiada | ||
- | --></html> | ||
- | |||
* umieć sprawdzić czy została nawiązana łączność na warstwie fizycznej: | * umieć sprawdzić czy została nawiązana łączność na warstwie fizycznej: | ||
* z linii poleceń | * z linii poleceń | ||
Linia 191: | Linia 235: | ||
* Rozumieć co to znaczy że firewall jest stanowy | * Rozumieć co to znaczy że firewall jest stanowy | ||
* Kojarzyć rozszerzenie conntrack | * Kojarzyć rozszerzenie conntrack | ||
- | + | --></html> |