====== Interface gniazd BSD (2/2) ====== ===== Kody źródłowe do zadań ===== Z doświadczeń lat ubiegłych wynika, że sprawne pisanie prostych programów stanowi problem dla części uczestników zajęć. Stąd w trakcie tych zajęć proszę korzystać z gotowych kodów źródłowych, analizując je przez uruchomieniem: **{{:sk2:l3.tar.xz|Kody źródłowe zadań 1-9,12}}** Uwaga: jeśli korzystasz z innej biblioteki niż glibc, ściągnij też plik {{:sk2:error.h|}} - w programach jest użyte niestandardowa funkcja [[https://linux.die.net/man/3/error|error]] z glibc, a podlinkowany plik jest uproszczoną implementacją tej funkcji. Aby ściągnąć i zbudować programy ręcznie, wykonaj:wget -O - http://www.cs.put.poznan.pl/jkonczak/_media/sk2:l3.tar.xz | tar xvJ cd l3 mkdir build cd build cmake .. make Programy serwera i klienta można uruchamiać na jednym komputerze, łącząc się z klienta na adres 127.0.0.1 lub localhost. ===== Blokowanie i wartości zwracane przez funkcje odbierające / wysyłające dane ===== ==== Read i Write - ilość odczytanych / zapisanych bajtów ==== Funkcje ''read'', ''recv'',… często zwracają mniej niż podana w argumentach wielkość bufora. Powód? Mniej danych przyszło lub skończyło się miejsce w buforze odbiorczym((Rozmiar bufora odbiorczego można ustawić funkcją: ''setsockopt(socket, SOL_SOCKET, SO_RCVBUF, …)'')). Może się tak stać nawet pomimo ustawienia flagi ''MSG_WAITALL'' w funkcji ''recv'' i podobnych (żądającej odebrania dokładnie tylu bajtów ile podano), np. w przypadku zakończenia połączenia. Funkcje ''write'', ''send'',… mogą też w pewnych okolicznościach wysłać mniejszą ilość bajtów niż zażądano. Jest to spowodowane zapełnieniem systemowego buforu wysyłania (czyli jeśli dane są dostarczane do wysłania szybciej niż można je wysyłać). Normalnie funkcje zapisujące blokują się do momentu aż w buforze będzie dość miejsca. Jeśli jednak gniazdo pracuje w trybie nieblokującym (patrz niżej), to funkcje takie jak ''write'', ''send'', … zapiszą tylko część danych jeśli w buforze systemowym skończy się miejsce. Dlatego zarówno przy odbieraniu jak i wysyłaniu trzeba sprawdzać zwracaną ilość przetworzonych danych. ==== Funkcje blokujące / nieblokujące ===== Zasadniczo funkcje które wymagają wysłania lub odebrania danych z sieci mogą się //zablokować//, tj. po ich wywołaniu program zatrzymuje się do czasu zakończenia żądanej operacji (por. z definicją [[https://pubs.opengroup.org/onlinepubs/9699919799/basedefs/V1_chap03.html#tag_03_77|blocking]] z POSIX). \\ Przykłady funkcji które mogą się zablokować to: * ''read'' / ''recv'' / ''recvfrom'' (czeka aż przyjdą dane) * ''write'' / ''send'' (czeka aż zwolni się miejsce w buforze nadawczym) * ''connect'' (czeka aż uda się nawiązać połączenie) * ''accept'' (czeka aż przyjdzie nowe połączenie) * ''gethostbyname'' / ''getaddrinfo'' (czeka na odpowiedź od serwera nazw, o ile zaszła konieczność odpytania).
Funkcje wykonujące tylko operacje lokalne są nieblokujące. \\ Przykłady takich funkcji (sieciowych) to: ''socket'', ''bind'', ''listen'', ''setsockopt'', ''gethostbyname'' / ''getaddrinfo'' (o ile funkcja nie odpytywała serwera nazw).
Można zmienić domyśle blokujące zachowanie przestawiając gniazdo w //tryb nieblokujący//. Jeśli wykonanie żądanej funkcji na gnieździe w trybie nieblokującym nie jest możliwe bez czekania, to wykonanie funkcji nie powodzi się (zwracany jest wynik ''-1'') a zmienna ''errno'' jest ustawiana na ''EAGAIN'' lub ''EWOULDBLOCK''((Wyjątkiem jest funkcja ''connect'', która rozpoczyna nawiązywanie połączenia w tle, zwraca ''-1'' i ustawia ''errno'' na ''EINPROGRESS''.)). \\ Gniazdo przestawia się w tryb nieblokujący podobnie jak każdy inny deskryptor pliku:
fcntl(fd, F_SETFL, fcntl(fd, F_GETFL) | O_NONBLOCK)
Niektóre funkcje sieciowe (np. ''recv'', ''send'') pozwalają na ustawienie w polu flag wartości ''MSG_DONTWAIT'', która wykonuje żądaną operację w trybie nieblokującym niezależnie od tego w jakim trybie pracuje gniazdo:
recv(fileDescriptor, buff, buffSize, MSG_DONTWAIT);
Uwaga: w BSD/POSIX socket API każde nowo utworzone gniazdo działa w trybie blokującym, nawet jeżeli gniazdo zostało utworzone w wyniku działania funkcji ''accept'' na nasłuchującym gnieździe działającym w trybie nieblokującym. W Linuksie można ustawiać tryb nieblokujący wykorzystując też niebędące częścią standardu POSIX rozszerzenia: 1) jeżeli ostatni argument funkcji ''socket'' będzie zsumowany z ''SOCK_NONBLOCK'', to nowo stworzone gniazdo będzie w trybie nieblokującym (''[[https://man7.org/linux/man-pages/man2/socket.2.html|man 2 socket]]''), 2) jeżeli zamiast funkcji ''accept'' wykorzysta się odpowiednik tej funkcji rozszerzony o pole flag – ''accept4'' – i poda flagę ''SOCK_NONBLOCK'' (''[[https://man7.org/linux/man-pages/man2/accept4.2.html|man 2 accept4]]'') ==== Zadania ===== //Zadanie 1.// Stwórz serwer TCP, który w pętli akceptuje nowe połączenia i je ignoruje (tzn. nie odbiera ani nie wysyła danych, nie zamyka połączeń). //Zadanie 2.// Stwórz klienta TCP który: * łączy się pod podany adres * w pętli: * wysyła dane * wypisuje kolejny numer i ilość wysłanych danych Połącz klienta do serwera z zadania 1. Możesz sprawdzić poleceniem ''netstat'', np. ''netstat -tn'', ile bajtów jest w buforze odbiorczym/nadawczym (Recv-Q i Send-Q) //Zadanie 3.// Stwórz klienta TCP który: * łączy się pod podany adres * ustawia tryb nieblokujący * w pętli: * wysyła dane * wypisuje kolejny numer i ilość wysłanych danych * jeśli wysłał mniej danych niż chciał, kończy się Połącz klienta do serwera z zadania 1.((W tym zadaniu warto porównać wynik dla klienta z lokalnego komputera i ze zdalnego komputera)) ===== Protokół strumieniowy / zorientowany na wiadomość ===== //Zadanie 4.// Napisz serwer TCP który po odebraniu połączenia, do jego zamknięcia, wykonuje w pętli: * odbiera do 10 bajtów * wypisuje ile bajtów odebrał i co odebrał //Zadanie 5a.// Napisz klienta TCP który wysyła cały alfabet po jednej literze. Podłącz się (wielokrotnie) do serwera z zadania 4. \\ //Zadanie 5b.// Napisz klienta TCP który wysyła wielokrotnie((10-20 razy)) po kilkanaście liter. Podłącz się (wielokrotnie) do serwera z zadania 4. \\ (W zadaniach 5a i 5b łącz się do swojego komputera.) //Zadanie 6.// Powtórz zadanie 4 dla UDP. //Zadanie 7.// Powtórz zadanie 5a i 5b dla UDP. //Zadanie 8.// Jak w strumieniu danych – czyli w połączeniu TCP – przesyłać dane tak by serwer wiedział kiedy cała wiadomość dotrze? //Zadanie 9.// Jak w protokole UDP zapewnić, że cała wiadomość została odebrana? ===== Kolejność danych i (nie)zawodność ===== //Zadanie 10.// Wykonaj z roota poniższe polecenie, które spowoduje pomieszanie kolejności pakietów wysłanych przez interfejs ''lo'':
tc qdisc add dev lo root netem delay 5ms 5ms distribution normal loss 10%
Aby przywrócić domyślne zachowanie po wykonaniu ćwiczeń, możesz wpisać:
tc qdisc del root dev lo
//Zadanie 11.// Uruchom ponownie programy z zadań 5 i 7. //Zadanie 12.// Przygotuj program, który wyśle 1000 pakietów UDP zawierających kolejne liczby. //Zadanie 13.// Wykonaj z roota poniższe polecenie, które spowoduje ograniczenie prędkości wysyłania pakietów i przetestuj program z poprzedniego zadania:
tc qdisc add dev lo root tbf rate 10kbps burst 1.5kb limit 10kb
Dla TCP możesz zobaczyć gromadzone przez system operacyjny informacje używane do dobrania prędkości do możliwości łącza używając polecenia ''ss'' z przełącznikiem ''i'', np: \\ ''ss -atip'' //Zadanie 14.// Jak w protokole UDP radzić sobie z kolejnością pakietów? Jak radzić sobie ze zgubieniem pakietów? ===== Opcje gniazd ===== Funkcja ''setsockopt'' pozwala dostosować zachowanie gniazd do potrzeb programisty. Bliźniacze ''getsockopt'' pozwala na odczyt opcji gniazd. \\ Podobnie jak np. ''ioctl'', funkcja ''setsockopt'' pozwala zmieniać zachowanie na wielu poziomach (np. gniazda / protokołu warstwy sieci / protokołu warstwy transportu). Drugi argument to właśnie wybór poziomu, trzeci - wybór opcji, czwarty to wskaźnik na wartość opcji, ostatni określa rozmiar przekazywanej opcji. \\ Parametry (opcje) które można ustawić są opisane w rozdziale 7 podręcznika systemowego. Przykłady opcji: * Ogólne opcje (''man 7 socket'', poziom ''SOL_SOCKET''): * ''SO_BROADCAST'' – wymagane do UDP broadcastu * ''SO_KEEPALIVE'' – włącza mechanizm TCP keepalive [[http://tldp.org/HOWTO/TCP-Keepalive-HOWTO/overview.html]] * ''SO_LINGER'' – pozwala przed zamknięciem gniazda wysłać zakolejkowane dane * ''SO_RCVBUF'' i ''SO_SNDBUF'' – ustawienie rozmiaru systemowych buforów odbiorczych / nadawczych * ''SO_REUSEADDR'' – pozwala ignorować połączenia w stanie TIME_WAIT przy ustalaniu lokalnego adresu gniazda (wywoływaniu bind) [[https://tools.ietf.org/html/rfc793#page-22]] * Opcje protokołu IP (''man 7 ip'', poziom ''IPPROTO_IP''): * ''IP_ADD_MEMBERSHIP'' oraz ''IP_DROP_MEMBERSHIP'' – pozwala dodać siebie do grupy multicastowej * Opcje protokołu TCP (''man 7 tcp'', poziom ''IPPROTO_TCP''): * ''TCP_NODELAY'' – wyłącza algorytm Nagle'a (wyłącza buforowanie wyjścia jeśli danych jest mało a poprzednie nie zostały potwierdzone) ++++Przykłady zmiany opcji gniazd |// typowe zastosowanie – reuseaddr const int one = 1; setsockopt(sockFd, SOL_SOCKET, SO_REUSEADDR, &one, sizeof(one)); // przykład z innego poziomu - zmiana opcji TCP setsockopt(sockFd, IPPROTO_TCP, TCP_NODELAY, &one, sizeof(one)); // opcja której argumentem jest rozmiar size_t bufsize = 4*1024*1024; setsockopt(sockFd, SOL_SOCKET, SO_RCVBUF, &bufsize, sizeof(bufsize)); // opcja której argumentem jest struktura struct sctp_event_subscribe events{.sctp_data_io_event=1, .sctp_association_event=1}; setsockopt(sockFe, IPPROTO_SCTP, SCTP_EVENTS, &events, sizeof(events)); // przykład odczytania opcji uint32_t mtu; socklen_t optSize = sizeof(mtu); getsockopt(sockFd, IPPROTO_IP, IP_MTU, &mtu, &optSize); ++++ Funkcja ''fcntl'' (''man fcntl open'') pozwala na ustawienie (''F_SETFL'') opcji ''O_NONBLOCK'' potrzebnej do nieblokującej obsługi gniazd.