===== [ekstra] Wątki w C++ =====
Język C+''''+ (od wersji C+''''+11) ma w bibliotece standardowej obsługę wątków. \\
API do obsługi wątków w C+''''+ zostało przeniesione z ''boost::thread'', z wyjątkiem obsługi przerywania wątków (''thread::interrupt()'')((W C+''''+20 pojawiła się klasa ''std::jthread'' która pozwala zasygnalizować wątkowi że powinien się przerwać, ale wywołanie ''request_stop'' __nie__ przerywa wywołań systemowych (np. ''read''). )).
Przykład prostego programu:
#include
#include
void funkcja(const char * argument){
printf("Hello %s\n", argument);
}
int main(){
std::thread t(funkcja, "world");
t.join();
return 0;
}
Podsumowanie tworzenia wątków:
std::thread t1(funkcja); // tworzy obiekt 't1', tworzy nowy wątek i uruchamia w nim 'funkcja()'.
std::thread t2; // tworzy pusty obiekt 't2'.
t2 = std::thread(funkcja); /* tworzy nowy obiekt w miejscu "t2", niszczy poprzedni obiekt,
tworzy nowy wątek i uruchamia w nim 'funkcja()' */
// thread t3 = t2; // kod NIEPOPRAWNY – wątków nie można kopiować
thread t3 = std::move(t2); // ale wątki można przesuwać
std::thread t4(funkcja2, 1, 2, "z"); /* tworzy obiekt 't4', tworzy nowy wątek programu
i uruchamia w nim 'funkcja2(1, 2, "z")'*/
Podsumowanie zajmowania się wątkiem:
t1.join(); // czeka na zakończenie wątku
// thread * w = new thread(h); delete w; // niepoprawne – jeśli zmienna reprezentująca wątek
// ginie (''~thread::thread'') przed zakończeniem wątku,
// to program jest przerywany
// Jeśli główny wątek (main) się zakończy, pozostałe są zabijane (zachowanie inne niż np. w Javie)
t2.detach() // rozłącza wątek ze zmienną go reprezentującą. Można zmazać zmienną, wątek przeżyje.
std::thread(i).detach(); // tworzy nowy wątek bez deklaracji zmiennej która będzie go reprezentować.
W C++ ustandaryzowano też zmienne lokalne dla wątku – w deklaracji zmiennej wystarczy dodać słowo kluczowe ''thread_local'', np:
thread_local int tid = i.fetch_add(1);
Ponadto, dodano API do zamków, zmiennych warunkowych, zmiennych atomowych i futures
* http://en.cppreference.com/w/cpp/atomic
* http://en.cppreference.com/w/cpp/thread
Przykład synchronizacji między wątkami (producent-konsument):
#include
#include
#include
#include
#include
std::mutex mtx;
std::condition_variable cv;
std::list slowa;
thread_local std::string slowo;
void consumer(){
while(true){
{
std::unique_lock lock(mtx);
cv.wait(lock, []{return slowa.size()!=0;});
slowo = slowa.front();
slowa.pop_front();
}
std::cout << slowo << std::endl;
}
}
int main(){
std::thread t(consumer);
while(true) {
std::cin >> slowo;
{
std::unique_lock lock(mtx);
slowa.push_back(slowo);
cv.notify_one();
}
}
}
===== [ekstra] w C++ =====
Bardzo krótkie streszczenie:
#include
#include
#include
using namespace std;
using namespace std::placeholders;
void b(char c){ cout << c << endl;}
class C{
public:
void operator()() {cout << 'C' << endl;}
void operator()(char c) {cout << c << endl;}
} objC;
class E{
const char * t_ = "ABCDEFGH";
public:
char f(int i){ cout << t_[i] << endl; return t_[i];}
void g(){t_="G";}
} objE;
int main() {
thread([]{cout << "A" << endl;}).join(); // lambda – http://en.cppreference.com/w/cpp/language/lambda
thread(b, 'B').join(); // "zwykła" funkcja
thread(objC).join(); // operator()
thread(objC, 'D').join(); // operator() z argumentami
thread(bind(&E::f, objE, 4)).join(); // funkcja na rzecz obiektu z ustalonym argumentem (currying)
thread(bind(&E::f, objE, _1), 5).join(); // funkcja na rzecz obiektu z nieustalonym argumentem
function funR(bind(&E::f, ref(objE), _1)); // funkcja na rzecz obiektu wołanego przez referencję
function funC(bind(&E::f, objE, _1)); // funkcja na rzecz obiektu w stanie z chwili tworzenia funcC
objE.g(); // modyfikacja obiektu
thread(funR, 0).join(); // wywołanie zmodyfikowanego obiektu - funcR zna obiekt przez referencję
thread(funC, 7).join(); // wywołanie zmodyfikowanego obiektu - funcC zna obiekt przez wartość
return 0;
}