Telewizja w Klubie Informatyka
Marcowe "telewizyjne"
spotkanie Warszawskiego Klubu Informatyka miało zadziwiająco dużą oglądalność,
w porywach naliczyliśmy 35 osób. Cieszymy się bardzo z obecności reprezentantów
PTI z Górnego i Dolnego Śląska, zaś obecność członków ISOC uważamy już za
oczywistą, choć rzecz jasna miłą.
Pierwszy z
naszych gości, Krystyna Rudowska, opowiedziała nam - a nawet pokazała na
ekranie - jak działa Akademicka Telewizja Naukowa. ATVN ( www.atvn.pl ) jest
młodym internetowym kanałem telewizyjnym działającym przy ICM. Co ważne - jest
kanałem bezpłatnym i takim ma pozostać. Realizuje około 20 nowych programów
miesięcznie, a w jego archiwum można dziś znaleźć ponad 500 programów
edukacyjnych, przeznaczonych dla różnych grup odbiorców. Z pewnym zdziwieniem
przyjęliśmy informacje, że największą popularnością cieszą się programy
weterynaryjne, ale taka jest prawda. Archiwum ATVN jest również bezpłatne i
ogólnodostępne, można w każdej chwili wyszukać i obejrzeć dowolny ze
znajdujących się w nim programów. Wydaje się, że model działania ATVN jeszcze
się nie skrystalizował, aktualnie telewizja jest dotowana przez Ministerstwo
Nauki i Informatyzacji, zaś początki działalności były finansowane ze środków
5. Programu Ramowego Unii Europejskiej. ATVN oglądane jest nie tylko w Polsce,
tym bardziej, ze większość programów posiada również wersję angielską (ostatnio
tłumaczenia na angielski wykonywane są przez MSZ).
Marek Hołyński
wystąpił jako drugi z gości spotkania klubowego i starał się jak mógł zaspokoić
naszą ciekawość związaną z nowymi technologiami w TVP. Przedstawił trzy
strategiczne kierunki rozwoju telewizji. Pierwszy to cyfryzacja, która obejmuje
nie tylko cyfrową emisję, ale cały ciąg produkcyjny od rejestrowania materiałów
kamerami cyfrowymi, ich edycję, montaż, automatyczną ramówkę, po nadawanie i
archiwizację. Drugim jest telewizja wysokiej rozdzielczości (HDTV), która ma
szanse stać się popularnym standardem. Trzecim kierunkiem jest telewizja
interaktywna, pozwalająca na otrzymywanie poszczególnych audycji zgodnie z
żądaniami widza.
W części
rozrywkowej uczestnicy podzieleni na trzy zespoły układali scenariusz do
telenoweli - tu dowolność była dość duża, jedynym warunkiem było, aby jeden z
bohaterów był maniakiem komputerowym. Podczas prezentacji opracowanego
scenariusza należało odegrać jedną scenkę filmu, przerwaną spotem reklamowym na
tematy okołoinformatyczne. Jury, po burzliwej dyskusji, pierwszą nagrodę
przyznało zespołowi dowodzonemu przez Bogdana Mizerskiego. Każdy ze zwycięzców
otrzymał dorodnego ananasa (nagrody ufundowała firma myIT). Jury wyróżniło też
spot reklamowy w wykonaniu Borysa Stokalskiego (jego talent wyraźnie się
marnuje!).
http://www.pti.org.pl/om
fotografie: Zygmunt
Gutowski