Pro Dialog 22 (2007), 1–13 Wydawnictwo NAKOM – Poznań
Próba porównania nauczania informatyki w Kanadzie i w Polsce
Waldemar W. KOCZKODAJ
Laurentian University, Department of Mathematics and Computer Science Sudbury, Ontario, Canada P3E 2C6
Ryszard TADEUSIEWICZ
Akademia Górniczo-Hutnicza, Katedra Automatyki al. Mickiewicza 30, 30-059 Kraków e-mail: rtad@agh.edu.pl
Otrzymano 17 lipca 2006 roku
Streszczenie. Trwająca nieprzerwanie w ciągu ćwierćwiekowej historii Polskiego Towarzystwa Informatycznego debata o stanie i perspektywach rozwoju polskiej informatyki stosunkowo rzadko dotyka spraw związanych z kształceniem informatyków. Tymczasem zagadnieniu temu warto poświęcić nieco uwagi, gdyż właśnie to, jak kształcimy informatyków, decyduje o tym, jakie mają oni szanse na globalnym rynku pracy dziś oraz w przyszłości. Artykuł stanowi próbę oceny procesu nauczania informatyków w Polsce, przy czym jako punkt odniesienia dla przedstawianych ocen przyjęto system nauczania informatyki w typowym (chociaż nie największym) uniwersytecie w Kanadzie. Porównań dokonano biorąc za podstawę plany i programy studiów, jak równieżuwzględniając sposób nauczania, organizację roku akademickiego, uwarunkowania finansowe, wymagania oraz sposób ich egzekwowania. Praca nie rości sobie pretensji do tego, by stanowić pełne studium podjętego problemu, gdyż takie studium powinno sięodwoływać do obszernych analiz statystycznych, przedsta-wiających rozważane zagadnienia zarówno w Polsce, jak i w Kanadzie przez pryzmat tendencji centralnych oraz miar zmienności. Spostrzeżenia i wnioski zawarte w pracy mają raczej charakter obserwacji jednostkowych, a więc tezy formułowane na ich podstawie mogą się okazać mylące. Jednak w świetle przytoczonych i przedyskutowanych faktów wydaje się, że polski system kształcenia informatyków jest lepszy od kanadyjskiego, a ilość i jakość wiedzy, jaką zabierają ze sobą do praktyki absolwenci polskich uczelni, nie powinien ich dyskryminować na globalnym rynku pracy – przynajmniej w porównaniu z ich kanadyjskimi kolegami.
Słowa kluczowe: nauczanie informatyki, szkolnictwo wyższe, programy nauczania, organizacja kształcenia, kryteria ocen akademickich