Z prac Zarządu Głównego
W dniach 20 i 21 października 1990 odbyło się kolejne posiedzenie Zarządu Głównego. Od zwyczajnych spotkań naszej najwyższej - między Zjazdami! - władzy różniło się ono nie tylko długością obrad, które trwały w sumie ponad 12 godzin, lecz także swym charakterem zbliżonym do seminarium na temat strategii Towarzystwa wobec poważnych problemów współczesności informatycznej w Rzeczypospolitej.
Spis tematów był ustalony na poprzednim posiedzeniu Zarządu na podstawie listy propozycji zgłoszonych przez członków ZG, wyznaczono też referentów, którzy przygotowali autorskie wprowadzenia do dyskusji na poszczególne tematy. Przy referowaniu zadanych tematów nastąpiła pewna komasacja zagadnień, tak że zrealizowany porządek obrad odbiegał nieco od zaplanowanego; przedyskutowano jednak wszystkie wyznaczone tematy z wyjątkiem jednego (ochrona osobistych praw obywatelskich w kontekście powstawania baz danych osobowych, referent kol. P. Gizbert-Studnicki), na który po prostu zabrakło już czasu i który przełożono na następne posiedzenie ZG. Wszystkie referaty oraz przebieg merytorycznej dyskusji na dwudniowym posiedzeniu zostały zapisane na taśmie magnetofonowej, są więc one dostępne dla kół i członków PTI (aczkolwiek jakość nagrań nie jest całkiem profesjonalna).
A oto wykaz tematów omówionych na dwudniowym posiedzeniu ZG.
1. Wizerunek PTI w oczach społeczeństwa, środowiska informatycznego i władz RP (ref. kol. W.M. Turski). Dyskusja dotyczyła także problemu społecznej percepcji profesjonalizmu informatycznego, konieczności potwierdzania autonomii (podmiotowości) informatyki jako dyscypliny wiedzy i jako wyodrębnionego zawodu, kryteriów jakości pracy informatyków i kryteriów jakości wyrobów informatycznych, roli PTI w atestacji kwalifikacji zawodowych informatyków i jakościowych standardów produktów informatycznych. Podkreślano, że aby opiniotwórcza rola Towarzystwa odpowiadała naszym aspiracjom, nie należy ograniczać się do przygotowania odpowiedzi na stawiane nam pytania, ale antycypując zapotrzebowanie na ekspertyzy prowadzić niezbędne studia i analizy z własnej inicjatywy, tak aby utworzyć bank gotowych ekspertyz. Poruszono także sprawę ewentualnego poszerzenia bazy członkowskiej PTI przez utworzenie nowej kategorii członkowskiej: sympatyków (członków stowarzyszonych), otwartej dla wszystkich osób zainteresowanych współpracą z PTI, choć niekoniecznie spełniających obecne statutowe kryteria członkowskie.
2. Polityka gospodarcza PTI (ref. kol. P. Gizbert-Studnicki). W referacie i dyskusji zwrócono uwagę na to, .że dotychczasowe formy zdobywania środków na statutową działalność Towarzystwa mogą okazać się niewystarczające. Rozważano różne możliwości rozwinięcia działalności gospodarczej PTI. Jako szczególnie obiecujące, całkowicie zgodne ze statutem i, co ważniejsze, z duchem Towarzystwa uznano prowadzenie odpłatnej działalności szkoleniowej, zwłaszcza takiej, do której prowadzenia Towarzystwo dysponuje szczególnymi atutami (np. korzystanie z usług członków PTI mających unikatowe kwalifikacje zawodowe).
3. Działalność społeczna czy odpłatna w Towarzystwie (ref. kol. W. Iszkowski). Dyskusja dotyczyła
zasad rozgraniczania między statutowym stwierdzeniem o społecznym charakterze działalności członków
Towarzystwa a wykonywaniem na rzecz Towarzystwa usług profesjonalnych. Zwrócono także uwagę na to,
że wielu pracodawców oferuje obecnie (nieodpłatnie!) na rzecz PTI czas pracy członków Towarzystwa.
4. Informatyka w szkole (ref. kol. S. Waligórski). Oprócz krytycznej analizy obecnego stanu wprowadzania informatyki (a raczej komputerów!) do szkół średnich i podstawowych, w referacie i w bardzo ożywionej dyskusji zwracano uwagę na brak całościowej polityki MEN w tej sprawie, na poważne niedobory oprogramowania edukacyjnego, na głębokie rozbieżności między bazą sprzętową dostarczaną szkołom a komputerami używanymi przez młodzież w domu, na dające się zauważyć zmniejszenie zainteresowania młodzieży informatyką i relatywny wzrost zjawisk patologicznych (np. rozpowszechnianie się w tym środowisku wirusów komputerowych), na załamanie się programu kształcenia nauczycieli i na dramatyczną sytuację instytutów uczelnianych kształcących kadrę „nauczycieli nauczycieli". Wskazywano na konieczność ponownego kompleksowego przeanalizowania całości tego zagadnienia i przygotowania publicznego stanowiska PTIzawierającego konstruktywne zalecenia. W tym celu będzie potrzebna wydatna aktywizacja odpowiedniej sekcji PTI oraz wszystkich oddziałów i kół.
5. Krajowe piśmiennictwo informatyczne (ref. kol. W. Iszkowski). Dokonano przeglądu czasopism informatycznych (głównie popularyzatorskich i reklamowych) ukazujących się na polskim rynku. Biorąc pod uwagę, że jedynie Informatyka odpowiada kryteriom pisma profesjonalnego, rozważano możliwość aktywniejszego udziału towarzystwa w wydawaniu tego miesięcznika. Podkreślano, że krajowe środowisko zawodowych informatyków nie jest zbyt aktywne pod względem pisarskim, natomiast oparcie się na przekładach ze źródeł zagranicznych byłoby bardzo kosztowne. Część dyskusji dotyczyła też problemów książkowej literatury fachowej, która po spodziewanym upadku dużych oficyn wydawniczych może okazać się bezdomna, a której w każdym razie grozi poważne obniżenie standardów jakościowych z powodu utraty fachowej opieki redakcyjnej. Nawiązując do dyskusji w p. 1, postanowiono rozważyć możliwość zintensyfikowania działalności popularyzatorskiej PTI.
6. Brytyjskie stopnie specjalizacyjne (ref. kol. W.M. "Turski). Referent przedstawił strukturę szczegółowej siatki stopni zawodowych w informatyce i zasady awansowania, przestrzegane w Wielkiej Brytanii przez firmy, które dobrowolnie do tego się zobowiązują. Weryfikacją kwalifikacji zawodowych i spełnienia warunków awansu zajmują się członkowie Brytyjskiego Towarzystwa Komputerowego (materiał na ten temat zamieścimy w Biuletynie PTI). Po ożywionej dyskusji postanowiono podjąć prace nad stworzeniem podobnych kryteriów i zasad dla polskiej informatyki zawodowej.
(Notował WMT)