Polskie Towarzystwo Informatyczne
NUMER ARCHIWALNY:     7-8 / 63-64 rok VI | lipiec-sierpień 1987
Archiwum
Menu chronologiczne Menu tematyczne


Polskie Towarzystwo Informatyczne

II Walny Zjazd Delegatów PTI
 
                W dniu 23 maja 1987 odbył się w Warszawie II Walny Zjazd Delegatów PTI. W Zjeździe, otwartym w pierwszym terminie, uczestniczyło 117 delegatów wybranych na okręgowych zebraniach wyborczych.
                W Zjeździe brali także udział nie będący delegatami członkowie ustępujących władz, przedstawiciele członków wspierających PTI i zaproszeni goście.
                II Walny Zjazd Delegatów otworzył Prezes PTI, kol. Władysław M. Turski. Wybrano Prezydium Zjazdu w składzie: przewodniczący — kol. Marek Maniecki, wiceprzewodniczący — kol. Zygmunt Mazur i kol. Tadeusz Syryjczyk, sekretarz — kol. Elżbieta Kierczuk.
                Oto zwięzła relacja z przebiegu obrad.
                Przyjęto regulamin obrad.
                Przewodniczący jury kol. Jan Sztajer ogłosił wyniki Ogólnopolskiego Konkursu im. Jerzego Trybulskiego na najlepsze rozwiązanie informatyczne wdrożone w gospodarce narodowej. (Obszerne sprawozdanie z prac jury i wyniki konkursu publikujemy w tym numerze biuletynu.) Przyznano dwie nagrody w postaci medali i jedno wyróżnienie. Pierwszy medal pamiątkowy Prezes Towarzystwa Władysław M. Turski wręczył pani Marii Trybulskiej — Żonie Jerzego Trybulskiego, następne zaś — zespołom autorskim nagrodzonych prac.
                Po tej miłej uroczystości wróciliśmy na Zjeździe do spraw formalnych. Zjazd wybrał komisję mandatową, która, po wykonaniu należnych czynności, na mocy §23 Statutu PTI stwierdziła prawomocność obrad. Wybrano także komisję wnioskową.
                Następnym punktem porządku obrad był referat ustępującego Zarządu Głównego PTI. Pełny tekst tego referatu został opublikowany w Biuletynie PTI nr 5, 1987, wręczonym wszystkim delegatom przed rozpoczęciem Zjazdu. Na Zjeździe wysłuchaliśmy znakomitej — zdaniem wielu zebranych — wypowiedzi Prezesa Władysława Turskiego. Przez całe sześć lat, tj. od chwili powstania PTI, kierował On pracami Zarządu Głównego i troszczył się o autorytet naszego Towarzystwa. W swej wypowiedzi, na Zjeździe podsumował dotychczasową działalność PTI i — w imieniu ustępującego Zarządu Głównego — zaproponował dalsze kierunki działania. Zostały one przez Zjazd w pełni przyjęte (zob. tekst Uchwały Zjazdowej).
                Po referacie ustępującego Zarządu Głównego wiceprzewodnicząca Głównej Komisji Rewizyjnej, kol. Elżbieta Nastaj–Wiśniewska złożyła Zjazdowi sprawozdanie tej komisji.
                Oto pełny tekst:
 
Sprawozdanie Głównej Komisji Rewizyjnej
 
                Na podstawie §22 Statutu PTI GKR przedstawia II Zjazdowi Towarzystwa sprawozdanie z działalności między Zjazdami.
                Komisja w rym okresie działała w składzie: kol. Wacław Iszkowski — przewodniczący, Elżbieta Nastaj–Wiśniewska — wiceprzewodnicząca, Zdzisław Drabek — sekretarz oraz Jacek Błażewicz, Krzysztof Hochuł i Zbigniew Odrowąż–Sypniwski — członkowie.
                GKR odbyła 8 zebrań; w trakcie których dokonywano ocen i bieżących kontroli Towarzystwa oraz planowania dalszych działań, a także zatwierdzono Regulamin dla Komisji Rewizyjnej Oddziału Dolnośląskiego i Małopolskiego. Przedstawiciele GKR uczestniczyli w większości posiedzeń ZG PTI oraz Prezydium ZG PTI.
                GKR na podstawie protokołów z zebrań ZG dokumentów dotyczących umów i innych materiałów oraz wyjaśnień członków Zarządu i Sekretarza Generalnego — dokonywała kontroli działalności merytorycznej i finansowej Zarządu Głównego PTI. Na wniosek GKR biegły księgowy sporządził ekspertyz działalności finansowej Towarzystwa za rok 1986; wyniki tej ekspertyzy uwzględniono w niniejszym sprawozdaniu.
                Wyniki kontroli wraz z oceną działalności i uzasadnieniem wniosku dotyczącego udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu Główna Komisja Rewizyjna przedkłada II Zjazdowi PTI.
 
Ocena działalności merytorycznej
 
                Podstawą oceny działalności merytorycznej ZG PTI jest stopień realizacji uchwał i wniosków I Zjazdu PTI. Działalność ZG skupiła się przede wszystkim na realizacji uchwały w sprawie rozwoju informatyki. Stanowisko ZG zostało przedstawione w opinii zgodnej z uchwałą ze Zjazdu w sprawie. kierunków dotowania rozwoju przemysłu komputerowego, konieczności intensyfikacji nauczania informatyki w szkolnictwie wyższym, średnim i podstawowym oraz zniesienia barier importowych na sprzęt informatyczny. Realizując tę część uchwały, ZG uzyskał zniesienie ceł, starał się wpływać na politykę państwa w. zakresie sprzętu informatycznego, przyczynił się do opracowania programu nauczania informatyki w szkolnictwie średnim, zainicjował wprowadzenie mikrokomputerów do szkół (zakupiono sprzęt za 3 mln 950 tys. zł), zgłosił akces do Ogólnopolskiej Fundacji Edukacji Komputerowej, zorganizował trzy szkoły naukowe oraz seminaria cykliczne. W mniejszym stopniu ZG zwracał uwagę na problemy utrzymania wysokiego, poziomu badań podstawowych w dziedzinie informatyki, poprawienia zakresu i warunków nauczania w szkolnictwie wyższym.. Nie odnotowano też działalności ZG PTI w, sprawie polepszenia warunków płacowych dla informatyków. W realizacji uchwały w sprawie przyszłej działalności uwaga Zarządu skupiła się na stymulowaniu działań zmierzających do opracowania kodeksu etycznego informatyka, przedstawienia agendom rządu stanu informatyki oraz założenia biblioteki PTI. Brak było natomiast działań mocniej zaznaczających stałą dekapitalizację sprzętu komputerowego oraz postulatów zwiększenia dotacji dewizowych na prenumeratę periodyków światowych. Pominięto też sprawę utworzenia własnego pisma informatycznego.
                Oceniając działalność merytoryczną ZG PTI należy uwzględniać to, że o efektach tych działań decyduje postawa wszystkich członków Towarzystwa. Pozytywnym objawem tych postaw jest duża liczba działających aktywnie sekcji oraz niektórych kół, a także nowo powstałych oddziałów. Niestety bardzo wielu członków po opłaceniu składki nie bierze udziału w działalności Towarzystwa. W PTI brakowało szerszych działań w kierunku integracji różnych grup zawodowych w ramach jednego towarzystwa. Szkoły, z uwagi na niewielką ze zrozumiałych względów liczbę uczestników, dobrze spełniały tę funkcję, ale ogólnodostępne seminaria przestały być atrakcyjne.
                W działalności Towarzystwa dobrze funkcjonuje Biuletyn PTI spełniający głównie rolę informacyjną. Należy jednak żałować, że Biuletyn PTI nie stał się szerszym forum wymiany poglądów pomiędzy członkami naszego Towarzystwa.
                Podsumowując: działalność merytoryczna Zarządu Głównego była zgodna w podstawowych kierunkach z uchwałami I Walnego Zjazdu PTI. Działalność. ta przyniosła pożytek Towarzystwu i zwiększyła jego autorytet.
 
Ocena działalności finansowej
 
                Zgodnie z Uchwałą I Zjazdu Towarzystwo nie może przyjmować żadnych dotacji finansowych. Konieczne więc było prowadzenie działalności na rzecz uzyskiwania funduszów z innego źródła, gdyż wpływy ze składek są zbyt małe, jak na potrzeby Towarzystwa.
                Z dniem 14 maja 1987 Towarzystwo uzyskało zgodę na prowadzenie działalności gospodarczej w szerokim zakresie.
                GKR wielokrotnie kontrolowała działalność badawczo–szkoleniowa, w ramach której Towarzystwo jest pośrednikiem w zlecaniu prac prowadzonych przez ad hoc powoływane zespoły. W zaleceniach pokontrolnych GKR postulowała stałe porządkowanie dokumentacji, dokonywanie wypłat za recenzje z funduszów PTI, egzekwowanie od wykonawców w rachunkach opisu pracy, prowadzenie prac tylko przez członków PTI oraz zaostrzenie kryteriów przyjmowania prac. Zalecenia te po analizie były przez ZG i Biuro PTI na bieżąco wprowadzane w życie. GKR stwierdza, że dotychczasowa działalność Zespołu ds. działalności badawczo–szkoleniowej, Sekretarza Generalnego oraz Biura PTI w stosunku do zakresu prac przyniosła korzyści Towarzystwu, a także wielu jego członkom. Istniejące niedociągnięcia są wynikiem nie zawsze poważnego, mającego na celu dobro Towarzystwa, traktowania tych spraw przez realizujących pracę. Sprawy prowadzenia działalności badawczo–szkoleniowej muszą zawsze być przedmiotem większej uwagi Zarządu Głównego, szczególnie w świetle przechodzenia na typową działalność gospodarczą.
                GKR zajmowała się też analizą corocznych budżetów Towarzystwa oraz uczestniczyła przy ich uchwalaniu przez Zarząd.
                GKR stwierdza poprawność wydatkowania pieniędzy Towarzystwa oraz prowadzenia księgowości. (Do sprawozdania jest dołączony wynik kontroli finansowej przez niezależnie powołanego biegłego księgowego. Kontrola ta wypadła pozytywnie.)
                Ze względu na szeroki zakres wykonywanych prac GKR uważa, iż wskazane jest coroczne dokonywanie kontroli finansowej Towarzystwa przez biegłego księgowego.
                Na marginesie oceny działalności finansowej Towarzystwa GKR stwierdza konieczność głębszego poznania zasad jej prowadzenia przez Zarząd Główny, zarządy oddziałów, kół i sekcji. Jest to bowiem konieczne dla sprawniejszej organizacji przepływu dokumentów finansowych oraz pełniejszego poznania składników planów finansowych i rozliczeń budżetu.
                Reasumując: GKR stwierdza prawidłowość prowadzenia przez Zarząd Główny Towarzystwa działalności finansowej. Formułując wniosek o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu, GKR zwraca uwagę na ogromny wkład pracy Prezesa oraz wielu członków Zarządu w działaniach na rzecz realizacji podstawowych celów Towarzystwa zgodnie z Uchwałą I Zjazdu. Należy również zwrócić uwagę na pracę Sekretarza Generalnego oraz Biura PTI w prowadzeniu spraw organizacyjno–administracyjnych. Znaczny rozrost terytorialny i liczbowy Towarzystwa — powołanie wielu nowych kół, a w rezultacie i dwóch oddziałów, jest wynikiem tych działań.
                Na tle tych pochwał należy też zwrócić uwagę na brak aktywności niektórych wybranych członków Zarządu, kół czy sekcji oraz wielu naszych członków.
                Po podsumowaniu wszystkich stwierdzeń zawartych w sprawozdaniu oraz po dyskusji Główna Komisja Rewizyjna zgłasza wniosek o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu PTI.
                Podpisali: Wacław Iszkowski (w uzgodnieniu), Elżbieta Nastaj–Wiśniewska, Zdzisław Drabek, Jacek Błażewicz, Krzysztof Hochuł i Zbigniew Odrowąż–Sypniewski
Warszawa, 22 maja 1987 roku
 
                Sprawozdanie Głównego Sądu Koleżeńskiego złożył Zjazdowi przewodniczący Sądu kol. Antoni Mazurkiewicz. W czasie, który upłynął od I Walnego Zjazdu PTI, do Głównego Sądu Koleżeńskiego Towarzystwa nie zgłoszono żadnych spraw spornych.
                Po bardzo krótkiej dyskusji nad sprawozdaniami Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Głównego Sądu Koleżeńskiego Zjazd udzielił absolutorium ustępującym władzom PTI.
                Przystąpiono teraz do wyborów nowych władz Towarzystwa — najpierw Prezesa, a następnie Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Głównego Sądu Koleżeńskiego.
                W trakcie przerw między czynnościami wyborczymi toczyła się na Zjeździe poważna, rzeczowa i mądra dyskusja — zarówno nad programem przyszłej działalności Towarzystwa, jak i stanem i rozwojem polskiej informatyki.
                W dyskusji zabierało głos wielu delegatów. Zgłoszone wnioski i postulaty — przyjęte przez Zjazd — znalazły się w podjętych uchwałach.
Archiwum PTI Ewa Łukasik ( elukasik@cs.put.poznan.pl) Grzegorz Przybył ( grzegorz.przybyl@wp.pl ) www.pti.org.pl Kontakt PTI ( pti@pti.org.pl )
Tutorial


Tutorial

Wyszukiwanie

Całość
tylko prodialog
tylko biuletyny
tylko konferencje
tylko multimedia
tylko sprawozdania
tylko uchwały
tylko zawody
tylko zjazdy
pozostałe treści

Rodzaj przeszukiwania
Słowa kluczowe
Pełen tekst

pelen zakres dat
ograniczony zakres
od:

do:




Kontakty

Instytut Informatyki

Polskie Towarzystwo Informatyczne

Nasz Skrzynka Pocztowa

+ - D A