Polskie Towarzystwo Informatyczne
NUMER ARCHIWALNY:     11 / 53 rok V | listopad 1986
Archiwum
Menu chronologiczne Menu tematyczne


Polskie Towarzystwo Informatyczne

 
Informatyka w szkole — oczyma nauczycieli
 
                W roku szkolnym 1985/86 w XXVII Liceum Ogólnokształcącym im. Tadeusza Czackiego w Warszawie rozpoczęliśmy eksperymentalne nauczanie informatyki wg zatwierdzonego przez Ministerstwo Oświaty programu “Elementy Informatyki”, przygotowanego przez PTI. Lekcje odbywały się w klasach I, II i III w profilach matematyczno–fizycznym, ogólnym i biologiczno–chemicznym. Zajęcia były prowadzone na mikrokomputerach Meritum i Spectrum za pomocą języków Basic i Logo, uczyli nauczyciele naszej szkoły (matematycy, fizyk i nauczyciel W.T.), będący równocześnie słuchaczami Studium Podyplomowego Informatyki prowadzonego przez Instytut Kształcenia Nauczycieli, oraz informatyk, zatrudniony w szkole dodatkowo.
                Pierwsza sprawa, na którą należy chyba zwrócić uwagę, to bardzo duże zainteresowanie uczniów przedmiotem i ich zapał do pracy. Uczniowie wykazywali wiele samodzielności i chętnie — już po bardzo krótkim czasie poświęconym na opanowanie wiadomości podstawowych — pisali własne programy. Nauczyciel spełniał rolę doradcy, przewodnika. Oczywiście w miarę częsta ingerencja nauczyciela w poczynania uczniów była konieczna, zwłaszcza w okresie początkowym, ale ograniczała się ona w wielu wypadkach tylko do udzielania wskazówek czy zwrócenia uwagi na błędy: Natomiast uczniowie, pracując najczęściej w zespołach dwuosobowych, bardzo chętnie sami szukali możliwości poprawienia własnej, pracy czy znalezienia lepszych rozwiązań. Rezultaty takie osiągnięto jednak tylko w tych zespołach, w których postawiono na samodzielność uczniów, gdzie dobierano opierając się oczywiście na programie — tematy i metodykę zajęć zgodnie z zainteresowaniami uczniów. Natomiast w klasach, w których położono głównie nacisk na opanowanie wiadomości i ich odtwarzanie, początkowy zapał uczniów szybko przygasł, nie wykazywali oni zainteresowania przedmiotem, a wyniki pracy były wręcz nikłe.
                Porównując wyniki uzyskane przez uczniów i biorąc pod uwagę problemy powstające w czasie prowadzenia zajęć, doszliśmy do wniosku, że pierwszym językiem programowania uczonym w szkole powinno być Logo ze względu nie tylko na jego prostotę, lecz także na znaczną przewagę dydaktyczną w stosunku do języka Basic. Decyzja ta wymaga przełamania niechęci niektórych nauczycieli, a także uczniów, którzy zetknęli się uprzednio z językiem Basic, ale korzyści z niej płynące są niewątpliwe. Posługując się językiem Logo przekonaliśmy się również, że trafne jest — zgodnie z zalecanym programem — oparcie nauczania początkowego na grafice. Pozwala to na szybkie spostrzeganie sukcesów i błędów, a także ułatwia korektę tych ostatnich.
                Po pierwszym roku nauki zarówno uczniowie, jak i my — uczący ich nauczyciele — odczuwamy potrzebę kontynuowania zorganizowanej pracy przynajmniej przez jeden rok szkolny. Cenne byłoby wprowadzenie jeszcze jednego języka programowania, uczniowie chętnie ugruntowaliby zdobytą wiedzę (w naszym liceum własne mikrokomputery ma mniej niż 5% uczniów), potrzebny jest czas na omówienie i skorzystanie z różnego rodzaju programów użytkowych. Niestety, obecny program szkolny nie przewiduje takiej możliwości i zmusza nas do zakończenia nauczania informatyki po jednym roku. Pozostaje młodzieży jedynie praca w czasie popołudniowych kół zainteresowań o tematyce informatycznej, które w naszym liceum są prowadzone niemal we wszystkie dni tygodnia.
                W roku szkolnym 1986/87 rozpoczynamy w naszej szkole nowy eksperyment (pod naukową opieką doc. dra hab. Stanisława Waligórskiego, doc. dra hab. Wojciecha Guzickiego oraz przy współpracy dra Andrzeja Walata i mgr Elżbiety Sepko–Guzickiej). Została utworzona klasa o profilu matematyczno–fizycznym. z rozszerzonym programem informatyki. Program ten przewiduje 3 godziny informatyki tygodniowo w klasach I do III i 2 godziny w klasie IV. Projektujemy również wykorzystanie czasu przeznaczonego na praktyki uczniowskie (ok. 210 godz.) na zajęcia związane z informatyką — takie jak maszynopisanie, poznanie oprogramowania użytkowego, samodzielne pisanie programów dydaktycznych i użytkowych, zwłaszcza mających zastosowanie w oświacie, czy też wreszcie na analizę tematu “miejsce komputera w społeczeństwie”. W programie nauczania informatyki zasadniczy nacisk położono na metody rozwiązywania problemów za pomocą komputera. Młodzież będzie praktycznie rozwiązywała wiele problemów z matematyki, fizyki i innych przedmiotów. Pragniemy, aby uczniowie znali wiele programów użytkowych i umieli się nimi posługiwać, aby wiedzieli, jakie klasy zadań nadają się do rozwiązywania z pomocą komputera. Przewidujemy naukę języków programowania: Logo, Pascala i Prologu, jakiegoś asemblera, bardzo krótki przegląd części składowych komputera oraz informacje o systemach operacyjnych. Planujemy także tematy związane z zastosowaniem komputerów do tworzenia form muzycznych i plastycznych.
                W pierwszym roku nauki będziemy mogli opierać się na doświadczeniu, jakie zyskaliśmy w ciągu pracy w roku ubiegłym. W latach następnych — program będziemy najprawdopodobniej dostosowywać do istniejących możliwości uczniów i szkoły. Jego realizacja będzie w dużym stopniu zależeć od wyposażenia szkoły. W tej chwili zaczynamy z 10 mikrokomputerami Spectrum — i to jest minimum na rok pierwszy. Co będzie dalej? Mamy zapewniony zapał uczniów i nauczycieli — dobrze byłoby dołączyć do tego pracownię wyposażoną w mikrokomputery IBM PC…
Tadeusz Kuran i Maria Kuśmierek
XXVII Liceum Ogólnokształcące
im. T. Czackiego w Warszawie
Archiwum PTI Ewa Łukasik ( elukasik@cs.put.poznan.pl) Grzegorz Przybył ( grzegorz.przybyl@wp.pl ) www.pti.org.pl Kontakt PTI ( pti@pti.org.pl )
Tutorial


Tutorial

Wyszukiwanie

Całość
tylko prodialog
tylko biuletyny
tylko konferencje
tylko multimedia
tylko sprawozdania
tylko uchwały
tylko zawody
tylko zjazdy
pozostałe treści

Rodzaj przeszukiwania
Słowa kluczowe
Pełen tekst

pelen zakres dat
ograniczony zakres
od:

do:




Kontakty

Instytut Informatyki

Polskie Towarzystwo Informatyczne

Nasz Skrzynka Pocztowa

+ - D A