Polskie Towarzystwo Informatyczne
NUMER ARCHIWALNY:     1-2 / 43 -44 rok V | styczeń-luty 1986
Archiwum
Menu chronologiczne Menu tematyczne


Polskie Towarzystwo Informatyczne

Od Prezesa
                Rok 1985 zapisał się w kronikach naszego Towarzystwa ważnymi wydarzeniami.
                Powstał pierwszy statutowy, terytorialny, Dolnośląski Oddział PTI. Działalność b. Koła PTI we Wrocławiu jest dobrze znana wszystkim kolegom, chociażby z lektury Biuletynu. Dzięki dobrej współpracy z oddziałami innych stowarzyszeń, z uczelniami i zakładami pracy, a także dzięki serdecznemu poparciu lokalnej prasy, na Dolnym Śląsku zrobiono wiele dla rozsądnego spopularyzowania informatyki. Entuzjazm i systematyczna pracowitość kolegów z Dolnośląskiego Oddziału owocują konkretami o znaczeniu przekraczającym ramy działalności “towarzyskiej”. Oby tak dalej! Oby tak wszędzie!
                Dobrze układała się współpraca Towarzystwa z Oświatą. Dzięki wielkiemu wkładowi pracy i serca kolegów uczestniczących w różnych komisjach, zespołach i naradach, udało się opracować projekty nauczania i upowszechniania informatyki, które zyskały życzliwe przyjęcie pedagogów i władz oświatowych. Udało się też przygotować wymagania techniczne względem polskiego komputera szkolnego. Odpowiadający im sprzęt nie będzie dla Oświaty zawadą, może być naprawdę pożyteczny. Oczywiście jeśli trafi do szkół w odpowiedniej liczbie egzemplarzy. Rodzimy przemysł komputerowy zaakceptował — przynajmniej werbalnie — parametry szkolnego komputera. Pora więc tworzyć infrastrukturę działalności produkcyjnej w zakresie oświatowego oprogramowania. Będziemy o to usilnie zabiegać!
                Cieszy, że poza niedouczonymi zapaleńcami i niepoprawnymi sensatami nikt już nie próbuje robić “rewolucji informatycznej” wyposażając szkoły w łatwo psujące się zabawki komputerowe o mizernych możliwościach.
                Ufundowane przez Towarzystwo komputerki były “bazą sprzętową” kilku wakacyjnych kursów dla nauczycieli; jesienią zostały przekazane szkolnym kółkom informatycznym. Nie jest to sprzęt nadający się do prowadzenia regularnych lekcji, pewno nie pożyje zbyt długo nawet w kółkach zainteresowań. Być może przyczyni się jednak do zwiększenia liczby choć trochę wtajemniczonych. Będą oni bardzo potrzebni wtedy, gdy oświata zacznie się informatyzować naprawdę.
                W sumie — plany wprowadzania informatyki do szkół są z Towarzystwem konsultowane tak, jak chcielibyśmy aby były konsultowane wszystkie wiążące się z informatyką wydarzenia w życiu naszego kraju. Aktywność członków Towarzystwa dobitnie świadczy, że środowisko, któremu dano możliwość rzeczywistego wpływu na sprawy publiczne, angażuje się w nie bez wahania. Sądzę, że dla wszystkich zainteresowanych stron jest to bardzo ważna lekcja wychowania obywatelskiego.
                Niestety, nie na każdym polu można odnotować podobnie pozytywny rozwój wypadków. W ważnych kwestiach dotyczących. rozwoju nauki, techniki i ich praktycznych zastosowań, mimo zdecydowanego stanowiska m. in. naszego Towarzystwa, informatyka została de facto pominięta. Znowu przeważył przedziwny pogląd, że wystarczy zajmować się elektroniką, no niechby — produkcją komputerów.
                O ile można zrozumieć paroletniego brzdąca, dla którego cała informatyka to kolorowa gra na ekranie, o tyle dorosłym opiniotwórcom trudno wybaczyć podobne uproszczenie. Zupełnie zaś nie można pojąć, dlaczego prosta prawda, że to nie produkcja i sprzedaż komputerów, lecz ich celowe i umiejętne stosowanie jest dźwignią przeobrażeń gospodarczych i cywilizacyjnych na świecie, otóż dlaczego ta ewidentna prawda wciąż umyka z pola widzenia ludzi odpowiedzialnych za strategię gospodarczą i rozwój naukowo–techniczny Polski.
                Z przyjętych celów dydaktycznych i wychowawczych informatyki szkolnej wynikają parametry techniczne potrzebnego sprzętu i założenia co do jego oprogramowania. Dopiero one mogą stanowić podstawę rozsądnych działań produkcyjnych i programistycznych. Podobnie w każdej innej dziedzinie zastosowań. Uniwersalny względem dość szerokiego widma możliwych zastosowań jest tylko procesor. Już komputer powinien być projektowany z uwzględnieniem specyficznego bilansu zapotrzebowań na różne jego zasoby. Oprogramowanie prawie w całości zależy od specyfiki przewidywanego zastosowania. Akwizycja, szkolenie użytkowników, niezbędna literatura dokumentacyjna i pomocnicza, cała ta dotychczas lekceważona otoczka, bez której nie może być mowy o jakimkolwiek powszechnym używaniu komputerów — wszystko to całkowicie zależy od konkretnej dziedziny, musi być dla niej specjalnie przygotowywane od samego początku.
                Koszt sprzętu stanowi niewielki ułamek społecznych nakładów na przygotowanie i powszechne wdrożenie informatyki w każdej dziedzinie. Nie stać nas zapewne na jednoczesne “rozkręcenie” zastosowań w wielu różnych dziedzinach, choćby dlatego, że nie dysponujemy odpowiednio rozbudowanym zapleczem, skomplikowanym przemysłem wdrożeń informatyki. Dlatego właśnie koniecznie trzeba dokonać wyboru preferowanych dziedzin zastosowań.
                Nawet w warunkach całkowicie zdrowej gospodarki wahałbym się z pozostawieniem tego wyboru samym tylko siłom rynku: są bowiem nader ważne aspekty życia społeczeństw, które nie mają zbyt wielkiej wartości monetarnej. W naszych warunkach, gdy środki na wdrożenie informatyki trzeba będzie wyciągnąć z niezbyt przecie zasobnej kiesy społecznej, wybór musi być świadomy i społecznie zaakceptowany. Dlatego właśnie strategiczne plany gospodarcze i programy badań naukowo–technicznych musza uwzględniać konkretne cele i zamierzenia co do stopnia powszechności stosowania komputerów.
                Od samego początku swej działalności publicznej zabiegamy o takie właśnie potraktowanie informatyki. I choć nie odnieśliśmy jeszcze generalnego sukcesu, ani się on nie rysuje na bliskim horyzoncie, zwykła zawodowa uczciwość nie pozwala w zabiegach tych ustawać.
Archiwum PTI Ewa Łukasik ( elukasik@cs.put.poznan.pl) Grzegorz Przybył ( grzegorz.przybyl@wp.pl ) www.pti.org.pl Kontakt PTI ( pti@pti.org.pl )
Tutorial


Tutorial

Wyszukiwanie

Całość
tylko prodialog
tylko biuletyny
tylko konferencje
tylko multimedia
tylko sprawozdania
tylko uchwały
tylko zawody
tylko zjazdy
pozostałe treści

Rodzaj przeszukiwania
Słowa kluczowe
Pełen tekst

pelen zakres dat
ograniczony zakres
od:

do:




Kontakty

Instytut Informatyki

Polskie Towarzystwo Informatyczne

Nasz Skrzynka Pocztowa

+ - D A