Materiały do wykładu "Sztuczna inteligencja"



Wykład 1: Wprowadzenie - definicja AI, test Turinga, słaba i silna AI, zasada racjonalności, obszary zastosowań AI. PDF   Konieczna jest reedycja :-/

Wykład 2: dr Agnieszka Ławrynowicz strona przedmiotu

Wykład 3: dr Agnieszka Ławrynowicz strona przedmiotu

Wykład 4: Przeszukiwanie nieheurystyczne: w przód, w tył, strategie w głąb i wszerz, iteracyjne pogłebianie, metoda jednolitego kosztu. PDF

Wykład 5: Przeszukiwanie heurystyczne: algorytm wspinaczkowy, best-first search (BFS), zachłanny BFS,
     algorytm A*, dopuszczalność i monotoniczność heurystyki, ograniczenie wymagań pamięciowych: algorytm IDA* oraz RBFS.   greyscale color   // 2017-18: Bez RBFS 

Wykład 6: Przeszukiwanie przestrzeni stanów gier. greyscale color

Wykład 7: Systemy regułowe. PDF   // korekta przykładu wnioskowania wstecz: NOWA WERSJA

Wykład 8: Automatyczne dowodzenie - zastosowanie heurystyk w rezolucji. PDF   // 2017-18: Bez Logic Theorist & Means-Ends Analysis



Wykład 9: Sztuczne sieci neuronowe PDF kolor   PDF czarno-biały

Wykład 10: Wnioskowanie rozmyte  
              10: slajdy czarno-białe PDF   //ze względu na problemy z edytorem równań - niezbędne jest szare tło :-(
              10: slajdy kolorowe PDF   //wersja kolorowa, gdyby coś okazało się nieczytelne ;-)

Wykład 11: Systemy automatycznego planowania PDF   // 2017-18: Bez nieliniowego algorytmu POP  

Wykład 12: dr Agnieszka Ławrynowicz strona przedmiotu



Przydatne strony www:

Symulator agorytmów przeszukiwania w Javie
Patrick Lester: A* Pathfinding for Beginners //nieaktualna strona :-(
Patrick Lester: A* Pathfinding for Beginners (kopia oryginalnej strony na University of Aberdeen)
Patrick Lester: A* Pathfinding for Beginners (kopia oryginalnej strony na GameDev.net)
Strona Mikaela Bodéna: przykład przeszukiwania z odcięciami alfa-beta - krok po kroku
Yosen Lin: Applet min-max oraz alfa-beta
Symulator algorytmów przeszukiwania w Javie dla układanki 8-polowej (applet)
Alpha-Beta Pruning Practice - nowy applet na UC Berkeley
Przeszukiwanie alfa-beta na zadanej strukturze grafu   //elastyczne rozwiązanie, które pozwala określić strukturę grafu ;-)
Kopia powyższej strony na WayBack Machine

Literatura podstawowa:

Russell S., Norvig P., Artificial Intelligence: A Modern Approach (3rd ed.). Prentice Hall Press, Upper Saddle River, NJ, USA, 2016. // starsze wydania również są ok ;-)

Literatura uzupełniająca:

Rich E., Knight, Artificial Intelligence, McGraw Hill, 1991.
Lugger G.F., Stubblefield W.A., Artificial Intelligence and the Design of Expert Systems, The Benjamin/Cummings Publ. Comp. Inc., 1989.
Strona Francisa Tsenga na temat przeszukiwania i nie tylko



Wyniki kolokwiów:

Pierwsze (z dnia 30-11-2017): PDF       (Ze szczegółową oceną prac można się zapoznać w trakcie godzin konsultacji osób prowadzących przedmiot.)



animated gif

Ostatnia aktualizacja: 18-12-2017
Przez: Artur Michalski