Tematy projektów 2023

Zasady ogólne

Zasady zaliczenia są przedstawione w dokumencie o nazwie (niespodzianka!) "Zasady zaliczenia przedmiotu" na stronie ekursów

Każdy projekt posiada wersję uproszczoną. Można oddać wersję uproszczoną (otrzymuje się wtedy ocenę 3.0) pod warunkiem, że odda się ją na ostatnich zajęciach oraz jeżeli się zadeklaruje implementację wersji uproszczonej najpóźniej na przedostatnich zajęciach.

Projekty oddane na czas otrzymują "bonus" w postaci łagodniejszego oceniania. Im później projekt będzie oddany, tym surowiej będzie oceniany. W przypadkach skrajnego opóźnienia będę na siłę wyszukiwał rzeczy, do których się można doczepić, i będę kazał jej poprawić. Celem jest maksymalne zniechęcenie do oddawania projektów nie na czas. Dodatkowo, ocena będzie zmniejszona o pół stopnia dla projektów oddanych z opóźnieniem (patrz "terminy" poniżej). Nie przyjmuję projektów oddawanych później, niż po 30 października (wymagany wtedy jest nowy temat i powtarzanie przedmiotu).

Terminy dotyczące projektów

  1. Termin oddania algorytmu: dwa tygodnie od otrzymania tematu,
  2. Termin "bonusowy": do ostatnich zajęć
  3. Termin bez obniżania oceny:
  4. Najwyższa ocena 4.5: do
  5. Najwyższa ocena 4.0: do
  6. Najwyższa ocena 3.5: do
  7. Najwyższa ocena 3.0: do (termin ostateczny!)

UWAGA! Po 30.09.2023 (czyli od 1.10 włącznie) trzeba zdobyć nowy temat, co jest równoznacze z oceną 2.0 z pierwszego terminu. Następnie należy zdobyć akceptacje algorytmu i zaimplementować. W tym roku będę bezlitosny i nie będę przyjmował projektów łamiących te wymogi.

Tematy projektów 2023

  1. Kradzieje nastrojów
  2. Konstruktorzy
  3. Flamenco
  4. Krasnale
  5. Otaku
  6. Obrażalscy kosmici
  7. Tunele podprzestrzenne
  8. Skrzaty zabójcy szczurów

Powrót to opisu zasad ogólnych

Kradzieje nastrojów

Po ulicach krążą kradzieje nastrojów. Gdy tylko dostrzegą kogoś w dobrym humorze, natychmiast mu ten dobry humor kradną i zwiewają do laboratorium, gdzie przerabiają ukradziony humor na nielegalną gumę do żucia.

Danych jest K kradziejów. Dostępne są nierozróżnialne zasoby S sprzętu do kradziejowania nastrojów oraz Laboratorium z N nierozróżnialnych stanowisk. Kradziej pobiera 1 sprzęt, następnie losowy czas krąży po mieście. Losowo może odnajdzie kogoś z dobrym nastrojem i wtedy zajmuje 1 stanowisko w laboratorium. Sprzęt po użyciu nie jest zwalniany od razu - jest odkładany i jakiś czas nabiera mocy, zanim wróci do puli dostępnych zasobów.

Wersja uproszczona:: 1 stanowisko w laboratorium, sprzęt zwalniany od razu.

Powrót do listy tematów

Powrót to opisu zasad ogólnych

Konstruktorzy

Grupka genialnych uczniów (obu płci) elitarnej politechniki postanowiło urządzić walki robotów. W tym celu zdobyli dostęp do części. Ubiegają się o części, konstruują roboty, rzucają je na ring, naprawiają części i zwracają do puli.

Danych jest K konstruktowów. Dostępne są nierozróżnialne zasoby C części do konstrukcji robotów. Konstruktorzy tworzą losowo długi czas projekt, następnie pobierają losową liczbę części. Po jakimś czasie robot jest gotowy. Czekają wtedy na walkę (dobierają się z przeciwnikiem). Po walce część części zwracają od razu, a część dopiero po ich naprawie.

Wersja uproszczona:: Konstruktorzy po prostu oddają robot do walki (bez dobierania przeciwników), części zwracają od razu po walce.

Powrót do listy tematów

Powrót to opisu zasad ogólnych

Flamenco

W małej hiszpańskiej wioseczce mieszkają gitarzyści i tancerki flamenco. Od czasu do czasu dobierają się w pary i dają występy. Na występy zapraszają krytyków.

Danych jest G gitarzytów i F tancerek oraz K krytyków. Najpierw muszą się dobrać w pary. Następnie ubiegają się o jedną z S rozróżnialnych sal. Później dają występ, na który zapraszają dowolnego krytyka.

Wersja uproszczona:: Dobieranie w pary może być nieoptymalne, brak krytyków, jest tylko jedna sala.

Powrót do listy tematów

Powrót to opisu zasad ogólnych

Krasnale

W bajkowej krainie krasnali głównym źródłem dochodu są fuchy na imprezach ludowych. Skanseny generują zamówienia na usługi. Po zdobyciu zlecenia krasnale dobierają jeden z portali, lecą na fuchę, po czym wracają.

Danych jest S skansenów generujących zlecenia oraz K krasnali. Krasnale między sobą decydują, kto weźmie zlecenie (skanseny nie mają nic do powiedzenia). Później zajmują jeden z P portali, udają się na fuchę, po pewnym czasie wracają.

Wersja uproszczona:: Jest tylko jeden skansen i tylko jeden portal.

Powrót do listy tematów

Powrót to opisu zasad ogólnych

Otaku

Z uwagi na liczne skargi zwykłych uczestników, organizatorzy konwentu Pyrcon w Poznaniu przygotowali specjalne, wydzielone pomieszczenie dla Otaku ze stanowiskami dostępu do internetu (zwykli fani nie są w stanie przebywać w tych samych pomieszczeniach co otaku, z uwagi na niekonwencjonalne podejście do higieny osobistej prezentowane przez tych ostatnich).

W pomieszczeniu znajduje się S stanowisk. W pomieszczeniu, z uwagi na przepisy porządkowe, musi znajdować się co najmniej jeden przedstawiciel organizatorów. Pojedyńczy otaku wydziela pewną ilość specyficznego zapachu, mierzoną w cuchach. Liczba cuchów rośnie w czasie (można przyjąć, że po każdym odwiedzeniu pomieszczenia, a przed kolejną próbą dostania się do niego, liczba cuchów wydzielonych przez otaku wzrasta o losową ilość). Przedstawiciel organizatorów jest w stanie znieść równocześnie M cuchów, a po przekroczeniu dawki X cuchów mdleje; powoduje to konieczność zawiadomienia straży konwentu, która organizuje pierwszą pomoc oraz sprowadza nowego przedstawiciela.

Należy przyjąć, że początkowo sumaryczna liczba cuchów dowolnych S otaku jest mniejsza od M (tzn. początkowo musi się udać wejście do stali dowolnej kombinacji otaku). Można zauważyć, że ewentualnie jeden otaku samodzielnie zasmradza całą salę. Uwaga: algorytm symuluje tylko zachowania otaku, którzy przez komórki ustalają, kto obecnie ma wejść do sali i czy należy zawiadomić straż konwentu o konieczności wymiany przedstawiciela. Otaku mają oczywiście dostęp do cuchomierzy.

Parametry: S, N (liczba otaku), M, X.

Uproszczenie: Przedstawiciele organizatorów nie mdleją, liczba cuchów wydzielanych przez otaku jest stała.

Powrót do listy tematów

Powrót to opisu zasad ogólnych

Obrażalscy kosmici

Ziemię odwiedzają kosmici, zachwyceni uroczą zaściankowością naszej planety. Po przybyciu zajmują jedno z miejsc w jednym z H hoteli, następnie wynajmują jednego z przewodników, ruszają na wyprawę, po powrocie zwalniają miejsce z hotelu. Problem jest tylko w tym, że są to okropnie drażliwi kosmici, należący do jednej z dwóch fakcji: Fioletowych oraz Błękitnych. Błękitni i Fioletowi nienawidzą się wzajemnie i dlatego nie może dojść do sytuacji, w której w hotelu równocześnie przebywaliby Błękitni i Fioletowi - należy zapewnić, że w danym hotelu zawsze jest tylko jedna fakcja - ale nie wolno przypisać hotelu na sztywno do jednej z fakcji. Co jakiś czas hotele muszą być sprzątane przez ludzkie ekipy sprzątające.

Modelujemy procesy Fiolotewe, Błękitne, oraz Sprzątaczy.

Wersja uproszczona: : Brak przewodników, brak sprzątaczy

Tunele podprzestrzenne

W innej galaktyce podróże międzyplanetarne odbywają się poprzez skorzystanie z usług psychokinetyków. Psychokinetyk może przenieść dowolną liczbę osób otwierając tunel w podprzestrzeni. Podprzestrzeń niestety może naraz pomieścić tylko ograniczoną liczbę P osób. Do psychokinetyka zgłaszają się wycieczki, każda o innej liczbie osób, od 0 do M. Dodatkowo, czasami zgłaszają się specjalni kurierzy. Występują następujące ograniczenia:

  1. Jest N psychotechników, każdy z nich losowo otrzymuje zgłoszenia pojawienia się losowej liczby pasażerów (max. M) albo kuriera.
  2. Podprzestrzeń naraz może pomieścić P osób, P >N, P < M*N
  3. Kurier zajmuje tyle miejsca, co jedna osoba
  4. Kurier zanim wyruszy, nie może przed nim być w podprzestrzeni ani jednego psychotechnika z pasażerami, chociaż mogą być przed nim inni kurierzy. Pasażerowie mogą się pojawić w podprzestrzeni, jeżeli już są tam kurierzy.
  5. Nowe zgłoszenie pojawia się u psychotechnika dopiero po obsłużeniu poprzedniego. Należy zapewnić FIFO w tunelach

Należy zapewnić, by żaden rodzaj (np. kurierów) nie zmonopolizował podprzestrzeni, a więc by każde zgłoszenie do psychotechnika zostało ostatecznie obsłużone. Kurierzy zjawiają się rzadziej niż pasażerowie.

Wersja uproszczona: : Brak kurierów oraz FIFO

Powrót do listy tematów

Powrót to opisu zasad ogólnych

Skrzaty zabójcy szczurów

Są dwa rodzaje procesów - S skrzatów i G gnomów. Gnomy ubiegają się o jedną z A agrafek i C celowników. Kombinują agrafki z celownikiem tworząc broń. Skrzaty ubiegają się o broń. Po zdobyciu broni zabijają szczury i zwracają agrafki i celowniki do puli.

Wersja uproszczona: : Brak gnomów

Ostatnie zmiany

Data ostatniej zmiany: 11.03.2023

Ważne informacje

Aktualnie brak ważnych informacji

/html>